Zástupci a manažeři hlavních amerických výrobců cigaret očekávali již před čtyřiceti lety, že dojde k ukončení prohibice konopí – a hodlali se na novém byznysu významně podílet (a samozřejmě vydělat). Svědčí o tom výsledky analýzy, kterou nechal vypracovat odborný žurnál zabývající se problematikou veřejného zdraví The Milbank Quarterly.
„Spliffy“ a „blunty“ Philipa Morrise
Analýza spočívala v prohledání zhruba 80 milionů stránek digitalizovaných dokumentů, v nichž se vyhledávače zaměřovaly na slova jako „marijuana“, „cannabis“, „reefer“ (volně přeloženo jako „hulení“), „weed“ (u nás slangově „tráva“), „spliffs“ (jointy, lidově např. „špeky“ či „brka“) a „blunts“ (jointy balené to tabákových listů, u nás se s nimi tolik nesetkáváme).
Na veřejnost se postupně dostaly desítky konverzací a dopisů, v nichž se vysoce postavení zástupci nejvýznamnějších tabákových koncernů vážně zabývali vstupem na konopný trh v době, kdy se zdálo, že by americká společnost mohla směřovat k dekriminalizaci a legalizaci této drogy.
„Náš byznys spočívá v nabízení produktů, které uživatelům pomáhají relaxovat a zbavují je napětí.“
„Ze všeho nejdřív se musíme naučit, jak produkovat velké množství cigaret jednotné kvality, v nichž bude vždy stejné množství nadrceného konopí,“ píše se v memorandu mezinárodního tabákového gigantu British American Tobacco, jehož autorem byl ředitel oddělení pro vývoj a výzkum Charles Ellis.
V ručně psaném dopise tehdejšího ředitele Philip Morris George Weissmana se dočteme následující: „Ačkoli jsem proti užívání marihuany, jsem si vědom toho, že může být velmi brzy legální… A proto bychom měli provést analýzu: a) potenciální konkurence; b) možnosti prodeje produktu a c) spolupráce s vládou.“
Zástupci této společnosti šli dokonce tak daleko, že oslovili americké Ministerstvo spravedlnosti s žádostí, aby jim byly poskytnuty vzorky marihuany pro výzkumné účely. Na oplátku nabízel Philip Morris vládě sdílení výsledků výzkumů – ovšem za předpokladu, že celá spolupráce bude přísně tajná: „Trváme na tom, že celý projekt bude utajený,“ zněl přesně požadavek společnosti. Specialista na drogovou problematiku při Ministerstvu spravedlnosti Milton Joffee v odpovědi mimo jiné slíbil i to, že obstará „vysoce kvalitní marihuanu“.
Dobře utajený strach ze zelené konkurence
I když se manažeři tabákových gigantů o několik desítek let spletli v odhadu, kdy ve Spojených státech začne legalizace konopí, prokázali alespoň slušnou dávku předvídavosti a k tomu i značnou míru obezřetnosti, jak je zjevné z memoranda distribuovaného nejvyšším představitelům Philipa Morrise začátkem sedmdesátých let:
„Náš byznys spočívá v nabízení produktů, které uživatelům pomáhají relaxovat a zbavují je napětí. Vyhledávají nás lidé vystresovaní, znudění a trpící depresemi – a takových bude vždy dostatek. Proto jediné, co by mohlo naše pozice v budoucnosti ohrozit, by byla situace, kdy by společnost objevila jiné způsoby, jak se s výše popisovanými stavy vyrovnávat.“
Zástupci nejvýznamnějších tabákových koncernů se vážně zabývali vstupem na konopný trh v době, kdy se zdálo, že by americká společnost mohla směřovat k legalizaci.
Ke zveřejněným informacím se začátkem června vyjádřil současný mluvčí Philip Morris USA William Phelps: „Pětačtyřicet let staré dokumenty neodrážejí současný postoj společnosti k dané problematice. Marihuana je podle federálního zákona ilegální a my rozhodně neplánujeme prodávat produkty vyrobené z této drogy.“
Prohlášení vypadá jednoznačně, kdyby jenom tabákové koncerny netvrdily veřejnosti to samé i před čtyřiceti lety.