Oba inzeráty jsme pro srovnání umístili vedle sebe.
Vím, čím se léčím
Leafly je internetová stránka a aplikace zaměřená na informace o legálním konopí. Jejich kampaň (nalevo) s titulkem „Just Say Know“ – což je parodie na kdysi slavnou antikampaň manželky prezidenta Reagana „Just Say No“ – vychází z toho, že New York se se schválením Zákona o péči (Compassionate Care Act) stal třiadvacátým americkým státem, který legalizoval užívání marihuany pro lékařské účely. Reklama zdůrazňuje, že prvním krokem pacientů k zodpovědnému užívání konopí k léčbě je rozhodnutí na základě zvážení specifických účinků různých odrůd.
Odpůrci legalizace zcela otočili a teď se snaží všechny přesvědčit, že za konopím stojí průmyslová lobby s obrovským obchodním potenciálem.
Na letáku vidíme dobře oblečeného muže s novinami v podpaží a ženu, která právě běží kolem. Oba působí dojmem slušných a obyčejných lidí, zároveň ale vidíme, že trpí vážnými chorobami, na něž konopí pomáhá. Účel je jasný – ukázat, že uživatelé konopí k léčbě jsou lidé jako my.
Prohibicionisté straší Philipem Morrisem
Na inzerátu organizace Grass Is Not Greener („tráva není zelenější“) na druhé straně vidíme osobu v obleku agresivně se opírající o stůl s přelepenou hlavou vysmátého kuřáka v barevné čepici. Reklama se snaží varovat před společnostmi, které si z potenciálně nebezpečné návykové látky chtějí udělat byznys, a snaží se čtenáře přesvědčit, že vzniká konopný průmysl v korporátním obalu à la Philip Morris.
Pomineme-li protichůdné vyznění obou inzerátů, představuje jejich zveřejnění, stejně jako předchozí seriál deníku New York Times, milník ve způsobu vnímání konopí. To se přesunulo z pološera ilegality na denní světlo a přestává být vnímáno jako „ta droga, co kouří hipíci a zhýralá mládež“. Místo toho se pomalu, ale jistě přesouvá mezi substance, které užívají i naprosto obyčejní lidé.
Odpůrci legalizace se tak dostávají do svízelné situace. Zatímco doposud prohlašovali, že konopí užívají ztracené existence a jiné pochybné menšinové skupiny, teď se snaží všechny přesvědčit, že za touto rostlinou stojí průmyslová lobby s obrovským obchodním potenciálem.
Prvním krokem pacientů k zodpovědnému užívání je kvalifikované rozhodnutí na základě zvážení specifických účinků různých odrůd.
S tím souvisí i výsledky průzkumu, který udělal New York Times mezi svými čtenáři: u více než osmdesáti procent respondentů měla úspěch „prokonopná“ upoutávka společnosti Leafly.
Zdroj: www.washingtonpost.com