Aktuální článek
Konopí se stalo mainstreamovou záležitostí, shodují se jeho příznivci i odpůrci

Konopí se stalo mainstreamovou záležitostí, shodují se jeho příznivci i odpůrci

  • Prestižní americký deník New York Times nedávno rozvířil vody letní okurkové sezóny, když publikoval šestidílný seriál článků na podporu celostátní legalizace konopí. Reakce na sebe nenechala dlouho čekat – stoupenci i odpůrci zveřejnili tamtéž celostránkové inzeráty propagující vlastní pohled na věc. Ačkoli si navzájem odporují, jedno je při pohledu na ně jisté: konopí již není tabu a definitivně se stalo veřejným tématem.

Oba inzeráty jsme pro srovnání umístili vedle sebe.

Vím, čím se léčím

Leafly je internetová stránka a aplikace zaměřená na informace o legálním konopí. Jejich kampaň (nalevo) s titulkem „Just Say Know“ – což je parodie na kdysi slavnou antikampaň manželky prezidenta Reagana „Just Say No“ – vychází z toho, že New York se se schválením Zákona o péči (Compassionate Care Act) stal třiadvacátým americkým státem, který legalizoval užívání marihuany pro lékařské účely. Reklama zdůrazňuje, že prvním krokem pacientů k zodpovědnému užívání konopí k léčbě je rozhodnutí na základě zvážení specifických účinků různých odrůd.

Odpůrci legalizace zcela otočili a teď se snaží všechny přesvědčit, že za konopím stojí průmyslová lobby s obrovským obchodním potenciálem.

Na letáku vidíme dobře oblečeného muže s novinami v podpaží a ženu, která právě běží kolem. Oba působí dojmem slušných a obyčejných lidí, zároveň ale vidíme, že trpí vážnými chorobami, na něž konopí pomáhá. Účel je jasný – ukázat, že uživatelé konopí k léčbě jsou lidé jako my.

Prohibicionisté straší Philipem Morrisem

Na inzerátu organizace Grass Is Not Greener („tráva není zelenější“) na druhé straně vidíme osobu v obleku agresivně se opírající o stůl s přelepenou hlavou vysmátého kuřáka v barevné čepici. Reklama se snaží varovat před společnostmi, které si z potenciálně nebezpečné návykové látky chtějí udělat byznys, a snaží se čtenáře přesvědčit, že vzniká konopný průmysl v korporátním obalu à la Philip Morris.

Pomineme-li protichůdné vyznění obou inzerátů, představuje jejich zveřejnění, stejně jako předchozí seriál deníku New York Times, milník ve způsobu vnímání konopí. To se přesunulo z pološera ilegality na denní světlo a přestává být vnímáno jako „ta droga, co kouří hipíci a zhýralá mládež“. Místo toho se pomalu, ale jistě přesouvá mezi substance, které užívají i naprosto obyčejní lidé.

Odpůrci legalizace se tak dostávají do svízelné situace. Zatímco doposud prohlašovali, že konopí užívají ztracené existence a jiné pochybné menšinové skupiny, teď se snaží všechny přesvědčit, že za touto rostlinou stojí průmyslová lobby s obrovským obchodním potenciálem.

Prvním krokem pacientů k zodpovědnému užívání je kvalifikované rozhodnutí na základě zvážení specifických účinků různých odrůd.

S tím souvisí i výsledky průzkumu, který udělal New York Times mezi svými čtenáři: u více než osmdesáti procent respondentů měla úspěch „prokonopná“ upoutávka společnosti Leafly.

 Zdroj: www.washingtonpost.com

Nahoru
Je vám více než 18 let?
Tak pojďte dál!