Lukáš Hurt pracuje jako překladatel, novinář, editor a vydavatel. Od…
V kolika letech jsi poprvé ochutnal konopí a jak na tebe zapůsobilo?Kdy a za jakých okolností ses rozhodl pro kariéru spisovatele a aktivisty?
Kouřil jsem poprvé ve dvanácti a ve stejnou dobu jsem začal chodit i na demonstrace a protestní akce. Opravdový aktivista se ze mě ale stal až v devadesátých letech, kdy jsem se dozvěděl o mnohostranné využitelnosti konopí a zároveň jsem tehdy měl jeden velmi intenzivní spirituální zážitek, v němž jsem viděl konopí jako onen starodávný strom života.
V Britské Kolumbii se tehdy v souvislosti s konopím a aktivismem nic nedělo, a tak jsem založil sdružení Patriotic Canadians for Hemp, se kterým jsme navštěvovali školy, univerzity a různé společenské události, a všude jsme se snažili šířit pravdivé informace o konopí. Začal jsem také vyrábět sušenky se semínkem, krátce nato i oblečení a poznámkové bloky z konopného papíru – vše ze suroviny dovážené z ciziny. Tyto produkty jsem poté prodával po celé Severní Americe pod značkou Mama Indica’s Hemp Seed Treats.
A poté jsi začal i psát. Jaká témata dominují tvé publikační činnosti? Můžeš nám stručně popsat alespoň jednu z tvých knih?
Obecně se zaměřuji na roli konopí v náboženských rituálech v průběhu lidských dějin, zejména na období starověku. Jedna z mých tří knih se věnuje rozboru Bible a možné přítomnosti konopí v ní. Zajímal jsem se především o výskyt starých hebrejských výrazů kaneh a kaneh bosem, které byly již ve třicátých letech 20. století identifikovány polskou antropoložkou a etymoložkou Sulou Bennettovou (a od té doby i dalšími odborníky) jako označení pro konopí.
Podle mého názoru tato „teorie“ znamená zásadní hrozbu pro ortodoxní vykladače Bible, podobně jako kdysi Darwina teorie ohrozila mýtus o stvoření světa podle Genesis. Ukazuje se totiž, že i toto náboženství má základ v šamanských tradicích využívajících psychoaktivní rostlinu nebo rostliny. Křesťanství ovšem podobně spirituálně-rostlinný přístup celé věky odsuzuje a potlačuje, ať už se například bavíme o gnosticích, středověkém pálení čarodějnic nebo o šíření té pravé víry mezi původním obyvatelstvem Nového světa. Zájemce o tuto problematiku bych odkázal na moje video na Youtube s názvem Kaneh Bosm: the Hidden Story of Cannabis in the Old Testament.
Na čem pracuješ v současné době?
Mám rozepsanou knihu o konopí a okultismu, ale už nějakou dobu jsem v ní nepokročil, protože v posledních letech píšu spíše kratší příspěvky do různých historických publikací a především pracuji na tvorbě videí s tématikou historie konopí. V blízké budoucnosti bych chtěl zpracovat větší dokument, který by se měl promítat na různých festivalech.
Je těžké uživit se jako konopný aktivista, novinář a spisovatel v dnešní Kanadě?
Pravdou je, že kdybych se snažil vyžít jen psaním a aktivismem, tak jsem dávno skončil na ulici. Na živobytí mi vydělává především internetový obchod s entheogeny The Urban Shaman (Městský šaman – pozn. red.), kde prodávám knihy, obrazy a různé dárkové předměny, ale především rostlinné drogy jako peyotl, šalvěj divotvornou, kratom, modrý lotus a mnoho dalších.
Takové obchody jsme u nás měli také, ale prodej většiny těchto rostlinných substancí byl v posledních letech a v průběhu přitvrzování „války proti drogám“ zakázán nebo výrazně omezen. Zeptám se proto i za naše čtenáře – expeduješ do Evropy?
Rozesílal jsem do celého světa až do té doby, než američtí protidrogoví agenti sebrali nejznámějšího kanadského aktivistu a mého přítele Marca Emeryho za online prodej semínek konopí do Spojených států, kde mu teď brzy skončí pětiletý trest ve federálním vězení. Jakmile ho zatkli, přestal jsem posílat mimo Kanadu a obávám se, že v nejbližší době se to asi nezmění.
Čeho se dnes kanadští konopní aktivisté nejvíce obávají a k čemu upínají největší naděje?
Největší hrozbu představuje jednoznačně náš současný premiér Stephen Harper, který zcela otočil liberální kurz z dřívějších let – zvýšil tresty za držení konopí a omezil přístup nemocným. Největší nadějí je naopak Justin Trudeau, který bude v nadcházejících parlamentních volbách jeho hlavním konkurentem v boji o premiérské křeslo. Tento mladý politik slibuje v případě vítězství legalizovat konopí, přičemž průzkumy ukazují, že tento postoj mu přidává na popularitě.
Jaké je obecně v Kanadě povědomí o konopné a legalizační problematice v evropských zemích?
Většina aktivistů a lidí zajímajících se o konopí, které znám, sleduje pečlivě situaci v zahraničí, protože vědí, že každá země, jež se rozhodne skoncovat s prohibicí, pomůže spustit dominový efekt po celém světě.
Kdy si myslíš, že bude konopí legalizováno na federální úrovni v Kanadě a ve Spojených státech? A přijde pak na řadu i Evropa?
Řekl bych, že v případě vítězství Trudeaua ve volbách se ho v Kanadě dočkáme do dvou let. Ve Spojených státech očekávám spíše než změnu na federální úrovni postupné ukončování prohibice na úrovni jednotlivých států – podobně jako skončila prohibice alkoholu ve třicátých letech minulého století. Evropa snad bude brzy následovat a i zde bych tipoval, že legalizace proběhne nejprve v jednotlivých liberálních státech ještě předtím, než k ní přistoupí Evropská unie jako celek.
Jaký máš názor na legalizaci ostatních drog?
Prohibice drog prostě a jednoduše nefunguje, nicméně já soustředím všechny své síly jen na rostliny. Podle mého přesvědčení patří právo užívat například houby či kaktusy mezi základní práva každého člověka. Podobně jako právo na přístup k pitné vodě nebo na čistý vzduch. Jedná se zkrátka o přirozenou součást života na této planetě… a v souvislosti s konopím se navíc bavíme o rostlině, kterou člověk užíval a využíval tisíce let. Zákon, který zakazuje konopí, je zákonem proti přírodě.
S tím nelze než souhlasit. Na závěr klasická otázka – vzkázal bys rád něco našim čtenářům?
Zapojte se aktivně do legalizačních snah a šíření osvěty o této úžasné rostlině, ať už se nacházíte kdekoli – jedná se o existenční problematiku, která přesahuje do mnoha oblastí našich životů. Když se zamyslíme nad tím, co lidstvu konopí v průběhu dějin poskytovalo, volba by měla být jasná, protože:
— Když jsme byli nazí, konopné vlákno nám dalo oblečení.
— Když jsme měli hlad, nasytily nás proteiny a esenciální mastné kyseliny obsažené v konopném semínku.
— Když jsme chtěli zaznamenávat myšlenky a sdílet je s ostatními, dalo nám konopí papír, na který jsme je mohli zvěčnit.
— Když jsme začali objevovat svět, dalo nám odolná lana a plachty, které umožnily plavby po širých mořích.
— Když umíráme na AIDS, trpíme vedlejšími účinky chemoterapií nebo epileptickými záchvaty, ztrácíme zrak kvůli zelenému zákalu – tehdy nám konopí pomáhá jakožto bezpečná přírodní medicína, která zbavuje bolestí a léčí desítky nemocí.
— A když se sdružujeme, kouříme konopí a vzniká mezi námi duchovní pouto.
Vraťme se proto ke kořenům, vraťme se ke konopí a bojujme za světlou budoucnost pod ochranou posvátného stromu života.