Kloss & Korouš
Kdo se alespoň občas toulá po setmělém pražském Žižkově, určitě v posledním roce natrefil na místo, které tam jakoby ani nepatří. Prosvícená výloha plná barevných škrpálů svítí na sto metrů daleko a výrazně poutá pozornost kolemjdoucích. Na místě bývalé a mírně neduživé galerie byl totiž otevřen oficiální obchod projektu BOTAS 66. Za akcí, která rozveselila nejednoho pamětníka, stojí dva šikovní kluci, designéři Honza Kloss a Kuba Korouš. Sportovní obuv značky Botas Classic si v roce 2008 vybrali tehdejší studenti grafického designu na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové jako základ pro svůj školní projekt.
Úkol byl jednoduchý: připravit redesign klasických botasek a navrhnout komplexní vizuální styl včetně obalového řešení.
Těžko říct, zdali zafungoval nejprve jejich talent nebo kvalitní základ tradiční české značky, důležité je, že vidět je obojí. A že se jim to povedlo! Záhy hoši vyhráli kontinentální Evropskou cenu designu, zúčastnili se několika přehlídek a netrvalo dlouho a smlouva s kmenovým podnikem Botas ležela na stole. Ze školní práce dvou študáků se stal autonomní lifestylový label, který trhá rekordy na všech frontách. Důkazem budiž ocenění na prestižních zahraničních výstavách reprezentujících domácí průmysl v Miláně, Londýně či Bruselu a především resuscitace mnohasetleté domácí obuvnické tradice ve Skutči, která by bez této generační intervence zcela jistě vedla k bankrotu. Každopádně sexy střevíce máme rádi, a proto doporučujeme web
www.botas66.cz
Nanovo
A když už retro, tak s velkou parádou! Další brilantní nápad vzešel z dílny Adama Karáska a Jirky Mrázka, kteří se rovněž našli v tradičním československém designu od uznávaných návrhářů. Jejich projekt, jak již název vypovídá, stojí na vyhledávání a renovaci originálního nábytku i předmětů denní potřeby z druhé poloviny 20. století. Jiří k tomu řekl: „Styl té doby se nám podvědomě vryl pod kůži už v dětství. Aniž bychom si to uvědomovali, ovlivnily nás jednoduché tvary hraček, které dávaly mnohem vetší prostor pro naši imaginaci, i městské prostředí, kde jsme vyrůstali a které bylo masivně ovlivněno právě výstavbou z šedesátých a sedmdesátých let.”
Kluci nelenili a dali věci do pohybu. Po krátké přípravě otevřeli svůj vlastní internetový pult. „Podstata našeho snažení tkví ve sbírání věcí, které se nám líbí, a v jejich nabízení zákazníkům. Chceme, aby se u nás na staré věci pokusili podívat nezaujatýma očima a aby v nich dokázali objevit eleganci a krásu. Proto naše prezentace není ‚retro‘. Nemáme ani retro web, ani retro vizitky. Snažíme se věci vytrhnout z jejich dobového kontextu a dát jim novou perspektivu. Je zajímavé, jaký úspěch mají například v zahraničí komody z Interiéru Praha, které má v bývalém Československu spojena většina třiceti- až čtyřicetiletých s obývacím nebo dětským pokojem svého mládí,“ doplňuje Adam Karásek. Projekt Nanovo rozhodně patří k těm skutečně prozíravým a opět dokazuje, že k opravdu vkusné kráse stačí obvykle jen malý krůček. Neváhejte a do prohlížečů pište:
www.nanovo.cz