Aktuální článek
Recenze na knihu Pharmako/Gnosis: fantastika a diamondika

• Poslední díl slavné Pharmako trilogie kalifornského ekobotanika a poety Dale Pendella představuje završení obsáhlé série zkoumající vědecký a lidský pohled na vztah mezi psychoaktivními látkami a člověkem.

Dale Pendell považuje dle svých vlastních slov vědu za „podskupinu poezie“ a současně na této premise zakládá i svou literární tvorbu a bádání v oblasti látek měnících vědomí. Typickým příkladem je završení Pharmako trilogie více než čtyřsetstránkovým dílem, jehož celý název zní Pharmako/Gnosis: Moc rostlin a cesta jedů. Proč je právě zde použit výraz gnosis a co se v této bezpochyby unikátní publikaci vlastně dočteme?

Mystické porozumění duchu rostlin

V předmluvě se dozvíme, že „zelená gnóze je zářivě jasným proudem mystického porozumění pramenícím z ducha rostlin a zeleného lesa, k němuž skrz magické umění přistupuje bylinkář.“

A přesně tak přistupuje k psaní i Pendell – spojuje poznatky přírodních věd s magickou a mystickou zkušeností našich předků (i svou osobní). Jako pomocné berličky mu slouží bohaté ilustrace, obrázky a především citace dnes již legendárních mystiků, básníků a vědců, jako například anglického vizionářského básníka Williama Blakea, případně šamanských učenců indiánských a dalších starodávných kultur.

Knihu Pharmako/Gnosis – Moc rostlin a cesta jedů můžete zakoupit v eshopu edice Legalizace za 459 Kč.

doporučujeme

Sám autor tvrdí, že knihu lze číst klidně odzadu nebo zprostředka, protože postrádá tradiční lineární způsob vyprávění, ale naopak její struktura je údajně „třírozměrná a holografická“. Konkrétně získáme spoustu zajímavých a nových informací o takzvaných fantastikách (například lysohlávky, LSD, peytol, ayuahuasca, ale i ropuchy) a daimondikách (durman, ketamin, ale i muchomůrka).

Kromě množství autentických ilustrací, fotografií a obrázků čtenář zcela jistě ocení i perfektně zpracovaný a velmi rozsáhlý seznam literatury a rejstřík nejdůležitějších pojmů, který u obdobných publikací často bohužel schází. I díky těmto návdavkům můžeme výjimečné dílo Pharmako/Gnosis ocenit a dlouhodobě využívat v celé jeho komplexnosti a rozmanitosti.

Nahoru
Je vám více než 18 let?
Tak pojďte dál!