„Je skvělé, že lidé se o naši posvátnou rostlinu stále více zajímají a vzdělávají se,“ prohlásil Stephen Marley při zahájení party na oslavu nového rodinného byznysu.
Produkt pro fajnšmekry
Společnost Marley Natural se zabývá výrobou a prodejem konopných produktů a příslušenství. Po celém pozemku s výhledem na noční Los Angeles byly roztroušené osvětlené vitríny představující široký sortiment nabízeného zboží – konopí, dýmek, oleje nebo kosmetiky.
Logem firmy je barevný obrázek majestátního lva doplněný texty „Marley Natural promotes a worldwide vision for positive change“ (Marley Natural podporuje celosvětovou vizi změny k lepšímu) a „For medical use only“ (pouze pro léčebné účely). Obaly jsou vyvedeny v zemitých barvách a obsahují motto samotného Boba Marleyho: „Herb is a plant. Herb is good for everything.“ (Bylina je rostlina. Bylina je dobrá na všechno).
V ruce nebo koutku úst Stephena Marleyho hořel v podstatě celý večer joint.
Stephen „Ragga“ Marley, reggae hudebník a držitel šesti cen Grammy, říká, že nová rodinná firma je srdeční záležitostí. „Pro jamajský lid a jamajskou kulturu, pro rastafariány je bylina významnou součástí životy. Je pro nás posvátná,“ prohlásil třiačtyřicetiletý Stephen v rozhovoru pro magazín Rolling Stone. „Lidé se vzdělávají a všeobecné povědomí o konopí se zlepšuje. Nejde už zdaleka jen o to se zkouřit, ale o rostlinu jako takovou a to, co nám může nabídnout. To je na tom asi nejúžasnější – že lidé mají zájem dozvědět se o konopí víc a rozhodovat se sami za sebe.“
Sortiment podle zákonů
Všem hostům pořadatelé předem doporučili, aby si přinesli průkaz uživatele konopí k léčbě, jež je v Kalifornii legální. Pro ty, kdo to nestihli, byly u vchodu připravené registrační formuláře a schválení lékařem probíhalo v podstatě okamžitě. Uvnitř moderního domu hrála živá hudba (jak jinak než reggae) a DJs, k dispozici byly samozřejmě bary i raut a na zadní terase byl připraven stánek, kde byly zájemcům zdarma k dispozici vzorky Marleyho konopí.
Za výdejním pultem stáli zkušení členové týmu Marley Natural a představovali návštěvníkům celou škálu modelů a odrůd, od silnějších indik po hybridní varianty s nižším obsahem psychoaktivního THC. Fyzické účinky odrůdy Gold vysvětloval Jeff Hastings: „Nebude se vám chtít sedět doma. Budete chtít vyrazit ven, malovat, psát, tvořit. Prostě být venku a užívat si.“
V ruce nebo koutku úst Stephena Marleyho hořel v podstatě celý večer joint ubalený z voňavé indiky, které měl u sebe pořádnou zásobu: „Chtěl jsem odrůdu, která by symbolizovala soudržnost a celistvost. Prostě čistou, dobrou rostlinu.“
Na akci byli i další členové rodiny – bratři Boba Marleyho a jeho vnoučata – a nechyběly osobnosti hudební scény. Kytarista newyorské skupiny Yeah Yeah Yeah Nick Zinner listoval společně s několika přáteli prvním vydáním dvouměsíčníku Marley Natural a v přestávce mezi nahráváním se zastavily také členky indie-rockové kapely Warpaint Emily Kokalová a Jenny Lee Lindbergová.
„Herb is a plant. Herb is good for everything.“ Bob Marley
„Nastoupila jsem do auta a bylo mi řečeno, že se jede na ganja večírek,“ popisuje s úsměvem Kokalová. „Byla jsem napjatá a těšila jsem se. Pak jsme přijeli sem a mně až v tu chvíli došlo, o co vlastně jde.“
Alkohol není in
Nedaleko byl otevřený bar, který byl vzhledem k okolnostem překvapivě nevyužitý – většina hostů totiž pokuřovala konopí. „Je tady fakt příjemná atmosféra. Asi je to tím, že lidi se raději zkouří do pohody, než aby se opíjeli do němoty,“ zamyslela se zpěvačka Warpaint. „Je to úplně jiná kultura. U nás je legální alkohol, takže nám připadá zcela běžné a v pořádku, že na něj narazíme na každém kroku. Konopí představuje hrozbu, protože je nové, ve srovnání s alkoholem je ale mnohem méně škodlivé.“
Konopí je pro účely léčby legální v několika amerických státech a další každoročně přibývají. Vstup rodiny Marleyových na trh byl americkou konopnou scénou dlouho očekáván. Značka Marley Natural vznikla před třemi lety, kdy byli prostřednictvím Marleyho agentury Creative Artists Agency (CAA) oslovení potenciální partneři. Tahira Rehmatullahová, generální ředitelka CAA, vysvětluje: „Chtěli jsme přinést na trh značku, jejímž prostřednictvím bychom podpořili změny, které právě ve světě probíhají. Marley Natural je výsledkem dlouhodobé snahy a spolupráce mnoha lidí.“
Všem hostům pořadatelé předem doporučili, aby si přinesli průkaz uživatele konopí k léčbě.
Od 7. února je rostlinné konopí a další produkty k dostání ve třech výdejnách v Los Angeles. Doplňkový sortiment je pak dostupný celosvětově na webových stránkách značky. „L. A. je kulturní centrum a hodně světových značek začínalo právě tady. Užívání konopí tu navíc má silnou tradici,“ říká Rehmatullahová. Výrobky Marley Natural se budou postupně rozšiřovat do celé Kalifornie a v druhé polovině roku 2016 chystá společnost expanzi do států, kde je konopí plně legální – Colorada, Oregonu a Washingtonu.
Ganja & Music
Na chodu společnosti se budou Marleyovi přímo podílet, ačkoli Stephen je v současnosti zaměstnán natáčením nového alba, které bude spojovat prvky reggae a hip hopu. Deska s názvem Revelation Part II: The Fruit of Life vyjde ještě letos na jaře. Hudba je pro Stephena život: „Narodil jsem se jako muzikant. Nestal jsem se jím. Nepamatuju si, že bych se někdy pohyboval jinde než kolem hudby.“
Hudbu a konopí mají Marleyovi zkrátka v krvi. Marley Natural se tak vydává je šlépějích Boba Marleyho, který byl podle Stephena i hodně podnikavý: „Jeho druhé já byl obchodník. Měl vlastní lisovnu desek, hudební obchod i tiskárnu. Když viděl příležitost udělat dobrý byznys, rychle se jí chopil.“
Zdroj: www.rollingstone.com