Seriál stanice HBO High Maintenance se divákům poprvé představil 16. září, jeho internetová varianta ale běží už od roku 2012. Hlavní postavou obou verzí pořadu je bezejmenný dealer ztvárněný spoluautorem Benem Sinclairem, který týden co týden rozváží konopí zákazníkům po celém New Yorku. V Los Angeles se zase odehrává děj seriálu MTV Mary+Jane. Diváci mohou od 5. září sledovat osudy podnikatelek a tvůrkyň mobilní aplikace na rozvážku konopí Paige a Jordan v podání Scout Underwoodové a Jessicy Rotheové.
Nové možnosti a nápady
„Nápad na seriál jsme dostali už před dvěma lety, kdy byla tato problematika doslova pole neorané,“ prozradil Harry Elfont, spolutvůrce Mary+Jane. Jeho partnerkou při psaní byla Deborah Kaplanová, producentem seriálu je slavný rapper a propagátor konopí Snoop Dogg.
Postoj masmédií a především televize ke konopí se za posledních pět desítek let výrazně změnil.
„Když jsme našemu okolí oznámili, že budeme dělat seriál o dvou holkách, které se živí rozvážením konopí, každému se vybavil dnes již kultovní komediální seriál Weeds (Tráva) a nic jiného. Dnes jako by se s podobnými pořady roztrhl pytel.“
Když se Kaplanová začala o dnešní podobu produkce a distribuce konopí zajímat podrobněji, zjistila, že žen je v tomto odvětví celá řada. „Dává to smysl – chcete, aby nám trávu přivezl dredatý hipík, nebo radši krásná blondýna?“ pomrkává spiklenecky Kaplanová.
Harry Elfont prohlásil, že seriál i jeho obsah mají plnou podporu MTV: „Existují samozřejmě určitá omezení, diváci jsou ale velmi benevolentní, co se kouření na obrazovce týče. Nedávno jsme dostali e-mail kritizující podávání konopí psovi, pravděpodobně od ochránců zvířat, žádné jiné negativní ohlasy jsme ale zatím nezaznamenali.“
Zásadní obrat
Ředitel Bleierova centra pro televizi a populární kulturu při Univerzitě v Syrakusách Robert Thompson si všiml, že postoj masových médií a televize především ke konopí se za posledních pět desítek let výrazně změnil.
Netflix připravuje na rok 2017 natáčení nového sitcomu Chucka Lorrea (tvůrce veleúspěšného sitcomu Teorie velkého třesku) s názvem Disjointed.
„Televize nebyla nikdy inovativním médiem. První pořady o válce ve Vietnamu byly vysílány dlouho po tom, co válka skončila, hnutí za práva žen se dostalo ke slovu ještě mnohem později. Silnou stránkou televize naopak bylo dělání rychlých závěrů.“ K legitimizaci konopí došlo podle něj až následkem rozšíření užívání konopí na předpis: „Ačkoli k úplné legalizaci došlo zatím pouze v několika málo státech, schválení léčebného užívání ve spoustě ostatních států má obrovský vliv na celkové vnímání této byliny. Krok za krokem tak konopí proniká do popkultury a stává se součástí mainstreamu.“
Krishna Andavolu, jehož investigativní show Weediquette má za sebou už druhou sérii, si posteskl, že mnohá média pouze přiživují konopné stereotypy. „Natáčeli jsme příběhy dětí trpících rakovinou a mně došlo, že to není zrovna snadné a lehko zpracovatelné téma. Když nahlédnete do života lidí užívajících konopí k léčbě, zjistíte, že je to vlastně nekonečné balancování mezi životem a smrtí. Tedy pravý opak lehkomyslné zábavy, se kterou je kouření nejčastěji spojováno.“
Konec stereotypů
V povědomí mnoha lidí stále převládá představa o huličích jako líných a bezprizorních individuích, nicméně díky rozšíření rekreačního i léčebného užívání tento stereotyp pomalu, ale jistě mizí. „Pořád existují pochybné tmavé obchody se zaprášenými vodními dýmkami a prodavači s červenýma očima, na druhé straně se však objevují decentnější podniky,“ vysvětluje Kaplanová.
„Konopí je celospolečensky přijímáno mnohem lépe než dříve a rozhodně už nejde jen o záležitost mladých volnomyšlenkářů,“ dodává Elfont. Pouze jeden zákazník podnikatelek ze seriálu Mary+Jane je typický hulič. „Představujeme celou škálu postav a každá má svou vlastní motivaci i estetiku,“ vysvětluje.
Krok za krokem proniká konopí do popkultury a stává se součástí mainstreamu.
Konopí na lékařský předpis je v současné době legální v 25 amerických státech. V Kanadě se po zvolení Liberální strany v čele s premiérem Justinem Therouxem připravuje nová zákonná úprava legalizující i rekreační užívání.
Zhulená Teorie velkého třesku
Sony Pictures získala na začátku letošního roku slavného Johna Malkoviche pro hlavní roli v dramatu Humboldt pojednávajícím o legendárním pěstitelském regionu v Kalifornii. Stále úspěšnější společnost Netflix připravuje na rok 2017 natáčení nového sitcomu Chucka Lorrea (tvůrce veleúspěšného sitcomu Teorie velkého třesku) s názvem Disjointed, jenž pojednává o majitelce výdejny konopí, s Kathy Batesovou v hlavní roli.
„Konopí je legální v mnoha státech a dá se očekávat, že se jejich řady v listopadu rozšíří o Kalifornii,“ konstatoval Peter Roth, prezident společnosti Warner Bros.„Téma produkce, prodeje a užívání konopí je tedy naprosto aktuální.“
O spolupráci s Chuckem Lorrem projevila podle Rotha zájem i řada televizních společností, není ale snadné prezentovat koncept společnosti otevřené konopí v médiu financovaném převážně z reklam. Od počátku tak bylo jasné, že se pořady s touto tématikou prosadí spíše na menších kabelových stanicích a v internetovém vysílání.
Drake Sutton-Shearer, ředitel digitální platformy Prohbtd Media vytvořené v loňském roce, tvrdí, že se jeho společnost snaží produkovat progresivní zábavné pořady, které by oslovily většinové publikum a necílily stereotypně pouze na rekreační uživatele.
Televize nebyla nikdy inovativním médiem. První pořady o válce ve Vietnamu byly vysílány dlouho po tom, co válka skončila, hnutí za práva žen se dostalo ke slovu ještě mnohem později.
Ve spolupráci s několika OTT platformami (over the top – tedy takovými, které publikují pořady, za jejichž obsah nenesou zodpovědnost a k nimž nevlastní autorská práva) se Prohbtd Media podílí na tvorbě pořadů o vaření s konopím, jako je Pot Pie nebo Herbal Chef. V této uvolněné atmosféře není žádným překvapením, že společnost High Times, mateřská organizace stejnojmenného magazínu, podepsala začátkem září smlouvu s americkou United Talents Agency (UTA).
Účinná propagace
„Pomáháme konopným značkám propagovat své výrobky a vyprávět příběhy,“ vysvětluje Sutton-Shearer. „Když jsme začínali, říkali jsme si, že vlastně neexistuje nikdo, kdo by mluvil za dnešní dvacátníky a třicátníky a byl schopen oslovit příslušníky generace přelomu tisíciletí. Existovalo jen velmi málo pořadů zaměřených na tuto věkovou skupinu.“
Prohbtd dnes jedná s velkými kabelovými stanicemi a streamingovými společnostmi o tvorbě nových pořadů. „Zbývá jen přijít na to, jaký formát a námět bude nejlépe odpovídat představám všech stran,“ říká Sutton-Shearer.
Stejný názor zastává i Darren Roberts, ředitel MG Magazine: „Jako většina společnosti si i my uvědomujeme, že vnímání konopí se mění a vyvíjí. Úkolem nezávislých médií je pomoci bořit stigmata a podpořit legalizaci.“
Zdroj: releaf.co