Konopí se v posledních letech rychleji než kdy dříve přesouvá ze škatulky démonizované drogy do kategorie středního proudu a jako komodita získává na tržní hodnotě.
Všude, kam se podíváš
Elegantní bongy, high-tech vaporizéry, značkové oděvy nebo třeba slušivé kabelky z konopí jsou dnes dostupné v mnoha kamenných obchodech i na internetu. Lidé se o této rostlině přestávají bát veřejně hovořit a většinová populace podle výsledků výzkumů veřejného mínění v řadě zemí souhlasí s legalizací.
Jen ve Spojených státech upravila již polovina z padesáti států legislativu ve prospěch některých forem užívání konopí a ve čtyřech dalších, jmenovitě Kalifornii, Nevadě, Arizoně a Massachusetts, proběhnou v listopadu důležitá referenda o uzákonění držení a užívání pro rekreační účely.
Náš vztah ke konopí se bez ohledu na zastaralou a zkostnatělou legislativu vyvíjí pozitivně.
Konopí se zkrátka zbavuje lživé nálepky iniciační neboli vstupní drogy a podle výsledků průzkumu agentury Sparks & Honey (zveřejněných v nejznámějším magazínu o „trávě“ High Times) je vnímáno jako součást moderního životního stylu. „Náš vztah ke konopí se bez ohledu na zastaralou a zkostnatělou legislativu vyvíjí pozitivně,“ prohlašuje Sean Mahoney, ředitel Sparks & Honey. „Je zajímavé pozorovat kulturní a společenské změny, které se dějí v důsledku posunu v našem vnímání konopí. A stejně tak se pod vlivem většinové společnosti vyvíjí i kultura konopná.“
Sparks & Honey oslovila tisícovku obyvatel států s legálním konopím, kteří měli v uplynulých pěti letech zkušenost s užíváním, přičemž odpovědi respondentů ukazují, že rostlina se zbavuje negativních konotací. Statisticky je zároveň patrný zásadní rozdíl v postoji příslušníků různých věkových a sociálních skupin.
Muži například častěji užívají pejorativní označení marihuana, zatímco ženy preferují botanicky i morfologicky správné pojmenování konopí, přičemž slangovým označením jako „tráva, špek, brko, ganja“ se vyhýbají. Více než padesát procent dotázaných by uvítalo možnost zakoupit konopí v každé prodejně potravin, což ale asi ještě nějaký pátek potrvá. A zajímavé také je, že nábožensky založení respondenti často diskutují o konopí na internetu.
Přinášíme vám seznam pěti nejdůležitějších trendů, které z průzkumu vyplynuly:
1. Nové obaly
Balení sušených palic, extraktů i dalších produktů by se mělo změnit, aby usnadňovalo přípravu a konzumaci. Může se jednat o předem připravené dávky konkrétních odrůd nebo třeba balíčky 1+1 v kombinaci s lahví vína. „Konopné poživatiny vyžadují nové způsoby balení i značení, které bude kromě informací o složení a kalorické hodnotě informovat zákazníka také o obsahu kanabinoidů,“ píše se v závěrečné zprávě.
2. Na původu záleží
Konopný marketing bude stejně jako u jiných potravinářských výrobků zdůrazňovat lokální původ a zaměří se na konkrétní účinky jednotlivých odrůd. Větší důraz bude kladen na propojení zákazníka s pěstitelem a podrobné informace o procesu pěstování. Inovace můžeme očekávat také v oblasti přesnějšího dávkování, jež umožní navození požadovaného stavu ve vhodné délce a intenzitě.
3. Konopí není „jen“ droga
Konopí se z kategorie návykové látky přesunuje mezi relaxační a takzvané wellness prostředky. „Legislativa je stále velmi přísná, přesto se cannabis daří prezentovat společnosti jako součást aktivního, zdravého způsobu života,“ uvádí se ve zprávě. „Mění se i způsob vnímání potravinových doplňků a kosmetiky obsahujících konopnou složku. V dohledné době by mohly dosáhnout stejné obliby jako například tea tree oil nebo aloe vera.“
4. Estetický přínosKonopí může pomoci změnit vzhled veřejného prostoru a přinést nový impuls do architektury i módního průmyslu. Konopné vzory nalezneme prakticky všude. Kosmetika, trička, kabelky, tapety, koberce i nábytek se inspirují přírodními motivy. Bary, restaurace, kluby i koncertní sály budou „univerzální designový jazyk konopí“ začleňovat do exteriérů i interiérů stejně, jako je v dnešní době běžný design inspirovaný alkoholickými nápoji. „Nejde tak úplně o to koupit si triko se zeleným listem, ale spíš používat konopné výrobky v každodenním životě,“ vysvětluje Sean Mahoney z agentury, která průzkum prováděla.
5. Podpora známých osobností i veřejnosti
Snad všechny obchodní značky využívají k propagaci svých produktů slavné osobnosti a konopí se v tomto ohledu nebude od ostatních komodit nijak odlišovat. Legenda amerického fotbalu Eugene Monroe z klubu Baltimore Ravens je už dnes tváří výzkumu zaměřeného na využití konopí v léčbě neurologických poranění, zatímco rapper Snoop Dogg a herečka Whoopi Goldbergová se chopili příležitosti a začali v rychle se rozvíjejícím odvětví podnikat. Autoři zprávy věří, že „především ve státech, kde je konopí legální, bude přibývat sportovců a dalších známých osobností, které propůjčí svou tvář některé společnosti.“
Jinými slovy konopí se změní z nelegálně a často nevhodně pěstované rostliny v profesionálně šlechtěnou plodinu, kterou budou propagovat velké marketingové agentury a známé tváře showbyznysu. Sean Mahoney ze Sparks & Honey navíc věří, že společenská poptávka a revoluce ve vztahu většiny obyvatel ke konopí nakonec přinutí politiky ukončit nesmyslnou prohibici: „Spousta odhodlaných a nadaných lidí posouvá možnosti využití této úžasné rostliny stále dál a dál. Díky nim se nakonec vychytají i všechny přetrvávající ‚mouchy‘.“
Zdroj: fastcoexist.com