Aktuální článek
Letadla z konopí – blízká budoucnost, nebo sci-fi?

Letadla z konopí – blízká budoucnost, nebo sci-fi?

  • Kanaďan Derek Kesek se pustil do stavby prvního letadla na světě, které bude z velké části z konopí. Ano, čtete správně – z konopí.

Pokud vše půjde, jak má, bude čtyřmístný letoun, jenž je ze 75 procent postavený z materiálů obsahujících konopí a poháněný biopalivem na konopné bázi, připraven na svůj první let někdy letos na podzim, případně příští rok na jaře.

Návrat ke kořenům

Letadlo vzlétne z Kitty Hawk v Severní Karolíně. Jde o symbolické místo, neboť právě zde se roku 1903 uskutečnil slavný let bratří Wrightů – první let stroje těžšího než vzduch na světě. Stavba „letadla z konopí“ je však jen první fázi dlouhodobého plánu. Kesekovým cílem je, aby se technické konopí využívalo v mnohem větší míře, než je tomu dnes. Proto se také rozhodl postavit z konopí letoun, a ne třeba motocykl: letoun má totiž větší šanci zaujmout širokou veřejnost.

Materiály z konopí začali poslední dobou využívat i „tradičnější“ výrobci dopravních prostředků: například automobil Eco Elise značky Lotus a některé modely od Mercedesu využívají ve dveřních panelech konopná vlákna.

„Používání konopí má hodně výhod,“ vysvětluje Kesek, dříve majitel bio restaurace v Ontariu a zakladatel společnosti Hempearth, která vyvíjí produkty z konopí určené k masové spotřebě. „Náš letoun je jenom první vlaštovka, první experiment s průmyslovým využitím konopí. V budoucnosti plánujeme dál prozkoumávat možnosti jeho využití. Po strukturálním testování a vyhodnocení informací z našeho současného projektu chceme získané poznatky využít pro další projekty. Nebe nakonec nemusí být konečná hranice.“

Nahradíme laminát 

Kesek věří, že konopí by jednou mohlo nahradit laminát jako materiál pro stavbu letadel. Pokud se tak skutečně stane, půjde z hlediska ekologie o významný krok vpřed. Produkce konopí je totiž na rozdíl od výroby laminátu uhlíkově neutrální a při zpracování rostliny navíc do ovzduší neuniká škodlivý styren.

Konopí se po stovky let využívá například k výrobě lan a látek. Staří Číňané už před tisíci let z konopí vyráběli papír. Dnes je na trhu k dostání nepřeberná škála konopných produktů: oblečení, mýdla, oleje, semínka bohatá na omega mastné kyseliny jako doplňky stravy a krmivo pro zvířata, dokonce i stavební materiály. Velká část produktů vyrobených z rostlin konopí na americkém trhu pochází z Kanady, kde byla produkce legálního technického konopí legalizována již v roce 1992.

Ve Spojených státech však filmy jako Reefer Madness z roku 1936 tuto rostlinu ve všech jejích podobách démonizovaly a u americké veřejnosti zcela zdiskreditovaly. Zákon Marihuana Tax Act z roku 1937 pak v USA podstatě ukončil veškerou produkci konopí, včetně toho průmyslově využívaného. To přitom v porovnání s konopím pro rekreační účely či léčbu obsahuje pouhý zlomek psychoaktivní látky THC.

Stavba „letadla z konopí“ je jen první fázi dlouhodobého plánu.

Na zákazu konopí mají podíl i některé společnosti z chemického průmyslu, které v konopí viděly konkurenci pro své plastové a syntetické produkty (restrikce na produkci konopí byly v roce 1942 uvolněny, aby konopí mohlo být využito pro potřeby válečného úsilí, v roce 1957 však byl zákaz opět zaveden). Až v loňském roce podepsal prezident Barack Obama zákon, podle něhož již není technické konopí pěstované pro výzkumné účely řazeno mezi tzv. kontrolované látky; současně dává jednotlivým státům možnost rozhodnout o jeho produkci. Dnes je tak v 19 státech USA povolena regulovaná produkce konopí bez THC.

Ekologická alternativa

Pro Keseka, stejně jako pro stále rostoucí počet podnikatelů, výrobců a konopných aktivistů, jde o skvělé zprávy. Všichni tito lidé konopí berou jako alternativu vůči tradičním konstrukčním materiálům, jako jsou ocel, hliník či sklolaminát – a to alternativu udržitelnou, ekologickou a s mnohem menší uhlíkovou stopou. Materiály z konopí začali poslední dobou využívat i „tradičnější“ výrobci. Automobil Eco Elise značky Lotus a některé modely od Mercedesu mají ve dveřních panelech konopná vlákna. V interiéru elektromobilu i3 od BMW se nacházejí zesílené plasty, pro jejichž výrobu bylo použito konopí. Využití plastů a kompozitních materiálů na rostlinné bázi při stavbě automobilů má i tu výhodu, že vyrobené vozidlo je lehčí, což má za následek nižší spotřebu paliva. Díky možnostem všestranného využití se konopí uplatní takřka ve všech odvětvích průmyslu. Loni na podzim podepsal Kesek smlouvu s americkým výrobcem lehkých letounů týkající se stavby zmíněného stroje. Ten bude postaven podle návrhu konstruktérů této společnosti, použité součásti ale budou místo laminátu vyrobeny ze směsi konopí a pryskyřice.

Hledají se sponzoři

Projekt se zatím nachází v počáteční fázi: Kesek spustil crowdsourcingovou kampaň a vybraná částka se podle jeho slov již začíná blížit hodnotě 500 000 dolarů, které budou pro uskutečnění projektu potřeba.

V interiéru elektromobilu i3 od BMW se nachází zesílené plasty, pro jejichž výrobu bylo použito konopí. 

Současně hledá společnost, která bude moci zajistit výrobu konopného biopaliva pro pohon letounu a snad bude i do samotného stroje také investovat. Derek Kesek, který jako své velké vzory uvádí Richarda Bransona (miliardář vlastníci společnost Virgin a propagátor legalizace) a Elona Muska (vynálezce, zakladatel kosmické společnosti SpaceX a ředitel automobilky Tesla), chce patent k letounu nechat přístupný stejně, jak činí právě Musk s patenty k výrobkům Tesla, aby tak povzbudil další vývoj v rámci průmyslu. „Jsme společnost, která, pokud má prostředky, s nimi dokáže vykonat hodně dobrého. Chceme světu skutečně prospět.“

Zdroj: www.outsideonline.com

Nahoru
Je vám více než 18 let?
Tak pojďte dál!