Avšak na rozdíl od alkoholu, pro který je v Kalifornii stanovena horní hranice 0,8 promile v krvi řidiče, pro psychoaktivní látky obsažené v konopí zde neexistuje žádný podobný, pevně daný limit či ukazatel. Případný postih za řízení pod vlivem konopí tak závisí takřka pouze na symptomech, které dopravní policista u kontrolovaného motoristy pozoruje, a na testech prováděných strážníky, kteří jsou speciálně vycvičeni k rozpoznávání intoxikace u zadržených.
Měření THC postrádá význam
I když americký Národní úřad pro bezpečnost provozu na dálnicích (NHTSA) v červenci loňského roku Kongresu sdělil, že stanovování limitů THC, psychoaktivní složky v konopí, „postrádá význam“, některé z amerických států podobné limity zavedly. V Coloradu a Washingtonu je jako množství THC zhoršující schopnosti řidiče stanoveno 5 nanogramů (5 miliardtin gramu) na jeden mililitr krve. Ve státě Nevada jde dokonce o pouhé 2 nanogramy. (V České republice je tato mez rovněž stanovena na 2 nanogramy, pozn. red.) Bez podobného pevně daného limitu může být řešení případů řízení pod vlivem THC komplikovanější než v případě alkoholu.
Účinky konopí se liší člověk od člověka.
„Velice by nám pomohlo mít jasně určený limit na množství THC v krvi,“ tvrdí příslušník kalifornské dálniční policie Allan Zang, jeden z přibližně šesti policistů dálniční policie okresu Santa Rosa, kteří prošli téměř třítýdenním kurzem zaměřeným na rozpoznávání intoxikace konopím u řidičů. „Pomohlo by to nejen nám, ale také úřadu státního zástupce.“ Kancelář státního zástupce pro okres Sonoma se k tématu odmítla vyjádřit. Podle slov tiskového mluvčího by nebylo vhodné probírat potíže spojené s usvědčováním řidičů z jízdy pod vlivem, jsou-li tyto kauzy stále předmětem jednání.
Velmi relativní vliv
Kalifornská dálniční policie v současnosti zkoumá vztah mezi zhoršením řidičských schopností a hladinou THC v krvi, uvádí Zang, který je sám již deset let trénovaným odborníkem na rozpoznání vlivu drog. Zákonný limit by sice uvítal, zároveň ale namítá, že lze snadno rozpoznat, zda je řidič schopen řídit, nebo zda už opravdu přebral. „Účinky konopí se liší člověk od člověka,“ připouští. „Nemyslím si ale, že zde existuje nějaká šedá zóna; buď člověk dokáže normálně řídit, nebo už jednoduše ne.“ Národní organizace pro reformu konopných zákonů (NORML), jež o dekriminalizaci a legalizaci konopí usiluje od roku 1970, podporuje rozhodnutí kalifornských zákonodárců nestanovit limit na množství THC v krvi. „Veškeré limity, které si různé státy stanovily, jsou naprosto arbitrární. Jednoduše si je vycucali z prstu,“ tvrdí Paul Armentano, celonárodní zástupce ředitele organizace NORML. „Jakýkoliv navrhovaný limit na přítomnost THC v krvi nevyhnutelně kriminalizuje lidi, kteří zákon neporušili.“
Dlouhodobému kuřákovi konopí například nikdy nenaměříte méně než 5 nanogramů, a přitom nebude vykazovat zhoršení řidičských schopností, zatímco u „nováčka“ může k výraznému omezení dojít i při relativně nízké hladině THC, jak dodává Armentano. Policie kalifornského okresu Sonoma jeho prohlášení kvituje.
Bez podobného pevně daného limitu může být řešení případů řízení pod vlivem THC komplikovanější než v případě alkoholu.
„Jsme si vědomi, že existují tisíce řidičů, kteří kouří konopí a dokážou normálně řídit,“ tvrdí Summer Blacková, policejní seržantka v městě Santa Rosa. „Naším úkolem je dostat ze silnic ty, kteří už řídit nemohou.“ Horní hranice pro řízení pod vlivem konopí není v okrese Sonoma jasná, protože místní zákonné složky nerozlišují řízení pod vlivem podle jednotlivých drog. Za pozornost stojí, že podle představitelů kalifornské dálniční policie působících na území měst Petaluma a Santa Rosa nedošlo ke znatelnému nárůstu případů řízení pod vlivem, kdy by jedinou drogou v krvi řidiče bylo konopí. Případy, kdy je odhalena přítomnost konopí spolu s jinými drogami a alkoholem, jsou naopak běžné.
Málo ryzích zhulenců za volantem
Pro určení, zda je řidič pod vlivem THC, se využívají stejně postupy jako u všech ostatních látek, říká strážník Robert Sutherland, jeden ze tří kvalifikovaných expertů na rozpoznání přítomnosti drog z policejního sboru v okrese Petaluma. Řidič na sebe může dopravní policisty upozornit různě: nedokáže jet rovně, nejede konzistentní rychlostí, zastaví na semaforu a hned poté se opět pomalu rozjede, případně si nevšimne, že už svítí zelená, uvádí Sutherland různé příklady. Jakmile Sutherland takového řidiče zastaví, ohlíží se po dalších známkách a důkazech intoxikace. „Někdy mívají zarudlé oči nebo je mezi sedačkami napěchovaná dýmka připravená k zapálení,“ vysvětluje. Pokud existuje podezření na řízení pod vlivem, je řidič požádán, aby na místě podstoupil příslušný test. Podle obhájců je souhlas s takovým testem dobrovolný. Při testu střízlivosti policisté řidiče požádají, aby se postavil na jednu nohu, díval se na ni a počítal, dokud mu policista neřekne. Poté má řidič jít devět kroků vpřed a devět vzad po rovné linii. Následuje prohlídka pohybů oka. Oči opilých řidičů sebou škubou, zatímco zkouření řidiči je nedokážou udržet zaměřené na nos. Řidič, který tímto testem neprojde, je zadržen a předveden na policejní stanici k dalším testům a následně putuje do cely, vysvětluje Sutherland.Test na rozpoznání intoxikace zahrnuje kontrolu základních životních známek: tepu, krevního tlaku, tělesné teploty, rozšíření zornic a tak dále. Lidé zadržení v Kalifornii za řízení pod vlivem také musí podstoupit krevní test.
Nepřibylo případů řízení pod vlivem samotného konopí, u zadržených je však běžná kombinace konopí a jiných drog a alkoholu.
Experti na rozpoznávání přítomnosti drog, kteří působí v kalifornských bezpečnostních složkách, jsou vyškoleni k odhalení vlivu specifických drog i jejich kombinací, což se děje pomocí tělesných testů a dotazování, vysvětluje Sutherland. Když se v loňském roce v Oaklandu přihlásil na specializovaný kurz, musel absolvovat celkem 80 hodin teoretického školení a poté následovalo několikadenní cvičné testování na místních dobrovolnících, kteří byli u policie známí jako pravidelní uživatelé drog. Sutherland je docela veterán, v policejních složkách působí již jedenáct let, avšak specialistou na problematiku řízení pod vlivem je teprve osm měsíců. Za tu dobu ani jednou nezadržel řidiče, který by řídil čistě pod vlivem konopí.
Sutherland nechce říci, zda považuje šetření případů řízení pod vlivem THC za komplikované, uvedl však, že dokumentuje každý případ řízení pod vlivem stejně, přičemž se snaží nastínit důvod pro zastavení daného řidiče, viditelné známky a symptomy intoxikace, a stejně tak dokumentuje i každé prohlášení podezřelého. „Kancelář státního zástupce si přeje mít k dispozici veškeré informace, které jim můžeme poskytnout,“ dodává.
Presumpce ovlivnění
V Santa Rose jsou podle seržantky Blackové řidiči zadrženi za řízení v opilosti i v případě, že mají v krvi méně než 0,8 promile. Z hlediska zákona je prý významnější fakt, že řidič řídí pod vlivem, a tudíž dochází ke snížení jeho způsobilosti k řízení – konkrétní míra této dispozice již není podstatná. „Řešit případy řízení pod vlivem konopí je však náročnější,“ přiznává se Blacková, která má pod sebou kolem deseti policistů školených na rozpoznání přítomnosti drog. „Ale i když se nám zkouřené řidiče nepodaří usvědčit u soudu, alespoň je dostaneme pryč ze silnic.“
Zdroj: www.thecannifornian.com