Lukáš Hurt pracuje jako překladatel, novinář, editor a vydavatel. Od…
Mýtus #3: Legalizace zvýší počet intoxikovaných řidičů a vážných dopravních nehod
Hned na začátku je nezbytně nutné zdůraznit, že legalizace konopí rozhodně neznamená, že by lidé mohli řídit i po užití konopí s obsahem THC, kdy je jejich schopnost ovládat motorové vozidlo prokazatelně negativně ovlivněná. Ostatně i alkohol je legální a řízení pod jeho vlivem je taktéž zakázané. Na druhou stranu je nutné nastavit taková pravidla a způsoby měření, které skutečně odhalí sníženou způsobilost k řízení, nikoli jen řidiče, který si konopí zakouřil před dvěma dny. Stejně tak je potřeba uvést na pravou míru názory, podle nichž je konopí za volantem podobně nebezpečné jako alkohol či dokonce nebezpečnější.
Ačkoli tvrzení, že ukončení prohibice konopí povede k obrovskému nárůstu počtu dopravních nehod (především smrtelných), je neustále omílané médii i odpůrci legalizace, faktem je, že odborné výzkumy ani oficiální statistiky ze všech států, které konopí v posledních letech legalizovaly, to nepotvrzují. Ve zmiňované zprávě “Od prohibice k pokroku: Co víme o legalizaci konopí v osmi amerických státech a hlavním městě Washingtonu” z ledna roku 2018 se píše: „V Coloradu i Washingtonu, což jsou dva státy, které jako první legalizovaly konopí i pro rekreační využití, klesl celkový počet zatčení za řízení pod vlivem návykových látek (tj. alkoholu a ilegálních drog).“
Co se týče výzkumů a statistik z posledních let, můžeme citovat například studii z roku 2016 v časopise American Journal of Public Health, která ukázala, že legální dostupnost konopí znamená méně dopravních nehod: „Legalizace léčebného konopí má souvislost s okamžitým snížením počtu dopravních nehod se smrtelnými následky.“ Taktéž v roce 2016 prostudovala Americká automobilová asociace data o vztahu konopí a řízení a její závěr zněl, že „neexistuje korelace mezi koncentrací THC v krvi a projevy snížení řidičské způsobilosti. Zákonné limity na množství konopí před jízdou jsou stanoveny nahodile a nemají základ ve vědeckých poznatcích.“
V roce 2015 odhalili pracovníci amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA), že konopí omezuje schopnosti řidiče mnohem méně než alkohol. Výzkumníci k tomu podotkli, že „právě alkohol, nikoli konopí, při výzkumu vedl ke zvýšení počtu případů, kdy se řidič v nadměrné rychlosti vychýlil z jízdního pruhu.“ NHTSA také analyzoval vzorce nehod a zjistil, že „u řidičů, kteří byli testováni na konopí s pozitivním výsledkem, nebylo riziko nehody vyšší než u těch, kteří před jízdou nepožili drogy či alkohol.“
Zcela zásadní je v tomto směru také skutečnost, že míru ovlivnění řidičských schopností nelze měřit u konopí (THC) stejně jako u alkoholu, jak v posledních letech opakovaně upozorňují různí odborníci a úřady. Pravdou je, že pravidelnému uživateli může vyjít test ze slin, moči i krve pozitivní, aniž by byl pod vlivem, jelikož THC a jeho metabolity v těle zůstávají dlouho po užití. Z toho důvodu se vědci ve spolupráci s úřady snaží ve státech, kde bylo konopí legalizováno, vyvinout nové a přesnější metody měření míry ovlivnění řidičské způsobilosti po užití konopí s obsahem THC.