Aktuální článek
Konopí za volantem

Konopí za volantem

  • Rekreační užívání konopí je dnes v Kalifornii povoleno všem zletilým osobám, zákony jsou ale velmi vágní, pokud jde o maximální množství účinných látek přípustné pro řízení motorových vozidel. Legislativa stanoví, že je řízení zakázáno osobám pod vlivem konopí. Jak ale policie určí, zdali je řidič v daném okamžiku pod vlivem?

Meg Schwarzmanová projížděla na kole křižovatkou na rohu Bancroftovy a Fultonovy ulice prakticky každý den. V únoru minulého roku tam málem přišla o život při dopravní nehodě. Doma měla jedenáctiměsíční dítě a na kole byla velmi opatrná. V době nehody měla na sobě reflexní vestu a kudrnaté vlasy schovávala pod novou helmou. Schwarzmanová si vzpomíná, že když dojela ke křižovatce, najednou ji zezadu srazil nepozorný řidič a vlekl ji pod autem přibližně dvacet metrů. Onen řidič užíval konopí na předpis a policii se přiznal, že kouřil krátce před tím, než usedl za volant. 

Většina studií dospěla ke zjištění, že vliv THC na způsobilost k řízení je malý. 

„Byl tak zkouřený, že si ani nevšiml, že mě srazil,“ popisuje Schwarzmanová. Zpod auta ji přivolaní hasiči vyprostili na poslední chvíli. Měla dvacet zlomených žeber, pohmožděná játra, zlomenou pánev a prasklou lebku. „Rovnou zavolali vyšetřovatele smrtelných nehod. Nikdo nevěřil, že to přežiju,“ vzpomíná. Schwarzmanová se nakonec díky špičkové lékařské péči zcela uzdravila a nepříjemný zážitek jí dnes připomínají už jen jizvy. Obává se ale, že s legalizací konopí pro rekreační užívání bude podobných nehod přibývat: „U alkoholu máme jasně stanovené limity a stav řidiče dokáže policie na místě ověřit pomocí dechové zkoušky. I za řízení pod vlivem konopí hrozí trestní postih, žádné spolehlivé testery ale neexistují.“ 

Proč se nemůžeme spoléhat na výsledky krevních testů 

V Kalifornii jsou tresty za řízení pod vlivem konopí stejné jako u alkoholu. Povolené množství alkoholu v krvi je jasně stanoveno zákonem, pro THC ale žádné podobné limity neexistují. 

„Konopí se v tomto ohledu od alkoholu velmi liší,“ vysvětluje Jolene Formanová, právnička organizace Drug Policy Alliance. U alkoholu je míra opilosti přímo úměrná vypitému množství, samozřejmě v závislosti na tělesné hmotnosti a pohlaví. Dáte-li si skleničku vína, objeví se alkohol v krvi stejně rychle, jako působí v mozku. Když jeho účinky pomíjejí, vyprchává současně z mozku i z krve. Konopí ale funguje úplně jinak a v krvi se může vyskytovat celé týdny i měsíce poté, co byl uživatel pod jeho vlivem. Účinky aktivní složky konopí, tedy THC, se navíc u různých osob projevují různě a měření jeho hladiny v krvi proto není spolehlivým ukazatelem způsobilosti k řízení motorových vozidel. 

Subjektivní kalifornské zákony 

Obecně se dá říci, že konopí nejvíce ovlivňuje uživatele 20 až 40 minut po konzumaci. Měření hladiny THC nicméně není vhodnou metodou k prokázání, že je daná osoba pod jeho vlivem. Nedostatek vědeckých důkazů nezabránil zákonodárcům ve Washingtonu a Coloradu ke stanovení povolené hladiny THC. Kalifornie se ale vydala vlastní cestou a žádná přesná čísla tedy ve zdejší legislativě nenajdeme. Zákon namísto toho obecně zakazuje řízení pod vlivem jakékoli návykové látky a tabu je také užívání konopí během řízení auta nebo jízdy na motocyklu.  

Zatímco v krvi se THC vyskytuje až několik měsíců po užití, z dechu by mělo vyprchat už po několika hodinách.

V Kalifornii závisí udělení a výše trestu na subjektivním posouzení policisty a ve hře může být mnoho faktorů, například vůně konopí v autě nebo fyzická zkouška střízlivosti, jako je chůze po čáře. Někteří strážníci dokáží rozpoznat specifické příznaky užití konopí, například rozšířené zorničky. Policejní seržantka Jennifer Tateová je odbornicí na rozpoznání intoxikace narkotiky a tvrdí, že fyzické testování se v průběhu let stále zdokonaluje. „Nepotřebujeme žádné lepší testy,“ prohlašuje seržantka. „Pokud je někdo pod vlivem, poznáme to.“ Andrea Rothová, profesorka práva na univerzitě v Berkeley se však domnívá, že podobné zkoušky jsou vysoce subjektivní a staví pouze na názoru konkrétního policisty. Existuje tedy riziko, že posouzení jednotlivých případů může být ovlivněno například rasovými předsudky – již dnes policisté častěji kontrolují řidiče tmavé pleti. Podle Rothové by objektivní testování mohlo předpojatosti z velké části zabránit: „Pokud je k dispozici objektivní, měřitelný údaj, klesá riziko ovlivnění jakýmikoli předsudky.“ S legalizací rekreačního užívání konopí bude poptávka po objektivní testovací metodě narůstat. „Pomyslným svatým grálem je pro nás vědecky podložený způsob určení míry intoxikace,“ říká Rothová. 

Konopný tester z Oaklandu

O nalezení tohoto svatého grálu se pokouší hned několik firem. Jednou z nich je i Hound Labs sídlící v centru Oaklandu, tedy přímo v srdci kalifornského konopného průmyslu. Mike Lynn je původním vzděláním lékař, dnes se ale živí podnikáním. Na rozdíl od mnoha jiných nevyrábí hašišové koláčky ani lízátka s THC. Založil společnost Hound Labs, která se zabývá vývojem testeru na měření množství THC v dechu. Jeho přístroj je kromě THC schopen měřit i hladinu alkoholu – kombinace obou látek má totiž na řidiče výrazně větší vliv než každá zvlášť.

U alkoholu máme jasně stanovené limity a stav řidiče dokáže policie na místě ověřit pomocí dechové zkoušky. I za konopí hrozí trestní postih, žádné spolehlivé testery ale neexistují.

Zařízení vypadá jako černá plastová krabička, ze které trčí průhledná trubička. Když do ní dýchnete s dostatečnou intenzitou, zapípá. Zatímco v krvi se THC vyskytuje až několik měsíců po užití, z dechu podle Lynna vyprchá už po několika hodinách. I bezprostředně po kouření je přitom jeho hladina velmi nízká a je velmi obtížné ji zjistit. Výzkumů na toto téma existuje velmi málo, Hound Labs ale tvrdí, že jejich přístroj je spolehlivý. Lynn přiznává, že nikdo přesně neví, proč THC z dechu vyprchá už po několika málo hodinách. Tvrdí ale, že díky rychlému odbourávání je přítomnost THC v dechu jasným signálem, že byla látka užita bezprostředně před testováním a prověřovaná osoba je pod jejím vlivem. 

Přístroj vyráběný společností Hound Labs tedy nedokáže spolehlivě určit, nakolik je testovaná osoba pod vlivem konopí, může ale ukázat, zda bylo užito krátce před provedením zkoušky. Hound Labs chtějí v letošním roce nabídnout svůj tester policejním jednotkám v celé zemi. Společnost nespecifikovala, kde konkrétně by měl být používán, Lynn ale uvádí, že zájem projevily policejní sbory z celého světa. „Všichni čelí stejným výzvám a problémům,“ vysvětluje. Test na přítomnost THC by mohl být zdrojem značných zisků. Firma Hound Labs již vybrala na svůj projekt 14 milionů dolarů, přičemž celých 8,1 milionu poskytl prominentní fond Benchmark sídlící v kalifornském Silicon Valley. 

Ano, i na tohle existuje aplikace 

Ne každému se představa testování přítomnosti THC v dechu zamlouvá. Dale Gieringer, ředitel kalifornské pobočky NORML, se domnívá, že tato metoda není o nic efektivnější a přesnější než dnes využívané testování krve, moči nebo slin. Gieringer prohlásil, že klíčovým parametrem zákonů proti řízení pod vlivem návykových látek je stanovení nebezpečnosti konkrétních řidičů. A konopí podle jeho názoru nepředstavuje v tomto ohledu větší riziko než třeba cestování se dvěma spolupasažéry, nezkušenost pramenící z nízkého věku nebo razantní způsob jízdy typický pro muže.

Konopí funguje úplně jinak a v krvi se může vyskytovat i týdny poté, co byl uživatel pod jeho vlivem. 

V názoru na rizikovost užívání konopí za volantem a jeho srovnání s jinými rušivými faktory se vědci zcela neshodují, většina studií ale dospěla ke zjištění, že vliv THC na způsobilost k řízení je malý. Gieringer poukazuje na to, že je třeba najít způsob, jak objektivně změřit účinky konopí, respektive drog jako takových, na chování řidičů. Pouhé zjištění hladiny chemických látek v organismu podle něj nestačí. 

Můj kanárek

V telefonu ukazuje Gieringer aplikaci, která by měla něco podobného dokázat. Jmenuje se My Canary a uživateli dá nejprve k zapamatování řadu čísel a následně provede test rovnováhy. V současné době je Gieringer součástí zvláštní jednotky dálniční policie, která má vytvořit koncepci pro potírání řízení pod vlivem návykových látek. Mobilní aplikace by mohly být spolehlivějším způsobem testování pro všechny drogy a vzhledem k jejich dostupnosti by sami uživatelé mohli před jízdou snadno zjistit, jestli si mají raději vzít taxi. Meg Schwarzmanová, kterou řidič pod vlivem THC srazil a těžce zranil, je přesvědčena o tom, že kromě lepšího testování je třeba také vzdělávání veřejnosti, především samotných řidičů. Převratná změna ve vnímání konopí a všeobecné uznání jeho léčebných účinků podle ní vedla k tomu, že se poněkud upozadila debata o možných nebezpečích jeho užívání.

Zdroj: ww2.kqed.org


Nahoru
Je vám více než 18 let?
Tak pojďte dál!