Konopí má potenciál ovlivnit všechny aspekty pohostinství a potravinářství. Již dnes existují restaurace cílící specificky na uživatele konopí na sociálních sítích, stejně jako poživatiny plné THC, jejichž chuť a kvalita dokáže směle soupeřit s lahůdkami nejlepších šéfkuchařů. V konopí jsou zkrátka a dobře velké peníze. Často stačí, když váš podnik podpoří zákazníci, kteří přišli zahnat typickou „zelenou žravku“.
Poznej svého zákazníka
Konopí legalizovala již více než polovina Spojených států, přesto se někteří podnikatelé stále obávají, že by veřejně prezentovaný kladný vztah k této rostlině některé zákazníky mohl odrazovat. „Stále se sice jedná o citlivé téma, přesto je nutné tuto rostoucí skupinu spotřebitelů analyzovat,“ říká Jeffrey Stein, viceprezident společnosti pro průzkum spotřebitelů konopných produktů. „Konopný průmysl se k propracovanému systému sběru a analýzy údajů o jeho spotřebitelích dostává až nyní.“
Fastfoodová společnost Jack in the Box přišla v lednu s limitovanou nabídkou menu s názvem Merry Munchie Meal.
Jeho organizace se zaměřila na místa, kam chodí uživatelé konopí jíst. V minulosti například zorganizovala online průzkum, kterého se zúčastnilo přes 36 000 uživatelů, kteří se pohybovali na 32 různých trzích. Cílem bylo zjistit, které fast foody v posledních čtyřech týdnech navštívili. Dle výsledků studie uveřejněné v září roku 2017 upřednostňuje 43 procent dotázaných McDonald’s. Tak vysoká hodnota pravděpodobně odráží skutečnost, že řetězec McDonald’s je rozšířený po obrovském množství trhů, prohlásil Stein. Jen ve Spojených státech lze restaurace této sítě nalézt přibližně ve 14 000 městech. Na druhé příčce se pak umístila společnost Taco Bell, kterou preferovalo pouhých 18 procent uživatelů. Na třetím místě skočila společnost Wendy’s, za ní se umístil Burger King a Subway.
Připraveni na žravku
Fastfoodové řetězce potřeby svých zákazníků nepřehlížejí. Některé společnosti včetně Denny’s a Chipotle Mexican Grill vyjádřili sympatie k milovníkům konopí v řadách svých zákazníků na sociálních sítích. Oficiálnímu vyjádření pro populární gastronomický magazín Nation’s Restaurant News se však raději vyhnuli.
„Když se vám podaří ubalit něco tak dobrého, jako je naše burrito, obvykle přitom překračujete zákon!“
Těmto tendencím nasvědčuje i výsledek Steinova výzkumu. „Výsledky našeho průzkumu lze samozřejmě využít, aniž byste museli být explicitní,“ objasnil. Některé řetězce se však odvážily i k mnohem otevřenějšímu přístupu. Společnost Jack in the Box přišla v lednu s limitovanou nabídkou menu s názvem Merry Munchie Meal. Tímto způsobem explicitně propagovala lifestylový server Merry Jane, který založil Snoop Dogg a jenž se – překvapivě – věnuje konopí. V menu jste dostali hranolky, cibulové kroužky, tacos, churros, kuřecí stripsy a nápoj. Cena, která symbolicky odkazovala k neoficiálnímu svátku konopí, jež se koná 20. dubna, činila 4 dolary a 20 centů (v anglicky mluvících zemích se data píšou obráceně – tedy 4. 20.). Toto jídlo jste si mohli dát ve vybraných provozovnách v kalifornském městě Long Beach.
„Kampaň s menu pro zkouřené považujeme za úspěšnou. Ke svým zákazníkům chceme přistupovat přímo,“ uvedla v tiskovém prohlášení Iwona Alterová, vedoucí marketingu ve společnosti Jack in the Box. „Spolupráce se serverem Merry Jane je dalším způsobem, jakým vyjadřujeme naším zákazníkům sounáležitost – ať už jste na koncertě, vysedáváte u videoher, nebo jen sháníte něco k snědku nad ránem. Přijímáme všechny zákazníky bez rozdílu, ať už mají chuť na cokoli a z jakýchkoli důvodů.“
Čas na burger se špekem
Dalším příkladem je produkt, o kterém se psalo pár let nazpět. Burgerový gigant skládající se ze společností Carl’s Jr. a Hardee’s přišel v roce 2015 (samozřejmě 20. dubna) s hamburgerem honosícím se názvem Mile High Bacon, Egg & Cheese (se „špekovou“ slaninou, omeletou a sýrem). Zákazníky lákali na slogan: „It’s wake and bake time in Carl’s Jr. a Hardee’s“ (což by mohlo znamenat něco jako „V Carl’s Jr. a Hardee’s jsme právě vstali a jdeme péct“). Mateřská společnost CKE Restaurants Holdings později raději upřesnila, že slogan odkazuje na čerstvost upečených produktů: „Odvádíme poctivou práci, naši pekaři vstávají brzo ráno, aby se hned pustili do hnětení poctivého těsta, které pak upečou vždy do zlatova, jak to nikdo jiný nedokáže,“ uvádí se v oficiální zprávě. Něco nám ale říká, že zákazníci jejich slovní hříčku (anglické „wake and bake“ je běžně chápáno nikoli jako „vstát a péct“, ale jako „zkouřit se hned po ránu“) měli pochopit jinak…
Přestože konopí bylo v Kalifornii nedávno legalizováno, panuje kolem zákonů v této oblasti stále zmatek.
S obdobnou propagační strategií jedné ze svých franšíz zjevně nebyl zrovna dvakrát spokojený ani řetězec McDonald’s. Na billboardu v Novém Mexiku nedaleko hranice s Coloradem se jednoho dne objevila fotka snídaňového burrita s popiskou: „Když se vám podaří ubalit něco tak dobrého, jako je naše burrito, obvykle přitom překračujete zákon!“ Jakmile se zpráva o tomto billboardu rozkřikla, tak rychle zmizel. McDonald’s se k této kauze vyjádřil poměrně stroze: „Způsob propagace této franšízy neodpovídal našim standardům.“
Prostor pro experimentování a růst
V poslední době se konopím obohacené jídlo stává velkým hitem mezi soukromými kuchaři a menšími restauracemi. Jedním z těchto průkopníků je i šéfkuchař David Hadley, výherce soutěže Chopped a člen Kulinářského institutu Spojených států. Jeho cílem je pozvednout úroveň konopné gastronomie. Chce ji zbavit nálepky, že slouží pouze k tomu, aby vás „sundalo“. Přestěhoval se do Colorada a tam pořádá takzvané pop-up večeře, ve kterých najdete i „zelené“ chody. „Poptávka po těchto jídlech je značná,“ potvrzuje šéfkuchař. „Lidé se nebojí si za konopné dobroty připlatit. Všichni jsou strašně zvědaví.“ Dle Hadleyho předpokladů můžeme čekat, že se v nabídkách restaurací brzo objeví „konopné ochutnávky“ a kuchaři budou absolvovat konopné kulinářské kurzy a získávat certifikáty.
„Již zavedené restaurace by brzo mohly čelit konkurenci ze strany nových konopných podniků,“ nechal se slyšet Louis Maskin, vrchní stratég sanfranciské firmy Culinary Edge poskytující konzultace provozovatelům ze sféry gastronomie. Očekává, že se brzo začnou objevovat konopné bary, které budou připomínat dnešní luxusní vinárny. „Jsem zvědavý, čeho se v tomto oboru ještě dočkáme – už teď je však jasné, že nuda to nebude.“ Maskin předpokládá, že takové podniky se zaměří především na nové uživatele konopí, kteří jsou připraveni experimentovat. Dle jeho slov reprezentativními zákazníky mohou být například maminky, které si místo sklenice vína raději skočí na něco, co je prokazatelně zdravější a po čem nehrozí kocovina.
V nabídkách restaurací se brzy začnou objevovat „konopné ochutnávky“ a kuchaři budou absolvovat konopné kulinářské kurzy.
„Protřelý hulič už ví co a jak, ale uživatel, který je v oboru nový a není si ohledně konopí ještě zcela jistý, se nebojí zkoušet nové produkty a investovat do nich,“ tvrdí konopný stratég v oblasti gastronomie.
Renesance unikátní suroviny
Monica Loová ze společnosti Sous Weed sídlící v San Francisku se zase na konopí dívá jako na výživnou surovinu, která právě prochází renesancí. „Doby, kdy všichni jeli po příliš silných sušenkách s trávou, které většinou byly připálené a měly zvláštní aroma, jsou už dávno pryč.“ Monica je kuchařka a fotografka, která dnes pomáhá novým konopným společnostem s propagací jejich produktů na veřejnosti. Také vymýšlí zdravé recepty, ve kterých se konopí využívá – v poslední době se hitem stala například metoda přípravy sous de vide.
Šedá zóna uprostřed zelené horečky
Počátkem ledna vyvolal americký ministr spravedlnosti Jeff Sessions v konopné komunitě značné znepokojení a zmatek tím, že zrušil tzv. Coleovo memorandum z dob prezidenta Obamy, které vymezovalo určité hranice a pravidla fungování konopných byznysů ve státech, které tuto rostlinu legalizovaly. Kvůli jeho intervenci je teď pro federální vládu mnohem snazší vymáhat platnost protikonopných zákonů i ve státech, kde je tato rostlina dnes povolena (podle federálního zákona je totiž stále ilegální). Sessionsovi se sice nepodařilo spoustu současných zájemců o podnikání v konopné sféře přímo odradit, ale jeho postupy rozhodně odrazují některé z investorů a bankéřů, kteří by se v tomto odvětví jinak rádi začali angažovat.
Bohužel tak platí, že v konopném sektoru se nachází spousta šedých zón. Kvůli náročnosti na investice je mnohem pravděpodobnější, že nejprve uvidíme na scéně konopné kuchaře jako jednotlivce než přímo konopné restaurace nebo dokonce řetězce restaurací. Ty se na trhu začnou na trhu objevovat až později. „Soukromý kuchař pracující doma, ať už pořádá veřejné lekce nebo vaří takzvané sdílené večeře, musí pouze následovat zákony země, ve které pobývá. Provozovatele restaurace, kterou navštěvuje široká veřejnost, se ale týkají navíc i federální zákony,“ tvrdí právníci specializující se na tuto problematiku Justin Moriconi a Ted Flowers z Pensylvánie.
Šéfkuchař David Hadley chce konopí zbavit nálepky drogy sloužící pouze k tomu, aby člověka „sejmula“.
Přesto oba očekávají, že se tyto specializované restaurace i konopné produkty budou v nejbližší době objevovat stále častěji. „Mezera na trhu poskytuje podnikatelům v tomto oboru vynikající příležitosti a výnosnost,“ myslí si Flowers.
Konopné kluby a problémy „obyčejných“ restaurací
Moriconi a Flowers dále předpokládají, že dařit se bude i soukromým konopným klubům. Růstový trend je již zcela viditelný. „Není možné, aby uživatelé konopí pokuřovali na každém rohu – to by velkou část veřejnosti pohoršovalo,“ upozorňuje Moriconi. „Tím pádem nutně potřebujeme místo, které k tomu bude vysloveně určeno.“ Rozhodně ale nečekejte, že si v brzké budoucnosti budete moci legálně otevřít podnik, který bude nabízet zároveň alkohol i konopí,“ vysvětluje Flowers. Jelikož konopné kluby nebo bezalkoholové „bary“, kde by lidé mohli konopí užívat a strávit tam čas, kdy jsou pod vlivem, zatím nikde nejsou, navštěvují „zkouření“ jedinci často obyčejné podniky, které mají tu smůlu a nacházejí se v blízkosti konopných výdejen. Takové problémy má například i restaurace Bartaco v coloradském Boulderu. Provozní Mike Gleason vidí zákazníky pod vlivem konopí jako jeden z největších problémů pro zaměstnance i další hosty. „Vždy, když podávám zákazníkům alkohol, musím sledovat, zda nevykazují nějaké známky užití konopí – to nám bohužel jen přidělalo o vrásku navíc,“ tvrdí provozní. On i jeho zaměstnanci si od legalizace musejí zvlášť dávat pozor na takzvané konopné turisty. „Místní už v tom umí chodit,“ vysvětluje. „Ale pro turisty z ostatních států je konopí často novinkou – takže zničehonic vypadají, jako kdyby do sebe během chvíle nalili šest piv.“
Zdroj: www.nrn.com