V prvním měsíci po legalizaci kanadská policie nezaznamenala nárůst počtu případů řízení pod vlivem konopí, ale je nutné posílit povědomí o zákonech o přechovávání konopí ve vozidlech a kouření cestujících – tvrdí to alespoň tamější strážci veřejného pořádku.
Ještě příliš brzy?
Zpravodajská agentura The Canadian Press zpovídala policejní složky a zástupce regionů i teritorií v celé zemi – a přestože pro některé bylo na takové informace ještě příliš brzy, jiní konstatují, že podle předběžných dat a neoficiálních odhadů se množství případů řízení pod vlivem rostliny nezvýšilo. „I před legalizací jsme chytali mnoho zkouřených mladých lidí za volantem, protože konopí, zdá se, bylo a bude v kurzu navěky,“ konstatuje Joe Cantelo, člen regionálního policejního sboru v Kennebecasis v Novém Brunswiku. „Naše oddělení rozhodně nezaznamenalo žádné velké zvýšení řízení pod vlivem [konopí].“
Pasažér, který si den po legalizaci zapálil ve vozidle jointa, si ve městě Saanich v Britské Kolumbii vysloužil pokutu 230 kanadských dolarů.
Policejní složky z Vancouveru, Reginy, Newfoundlandu a Labradoru, Yukonu, Truro v Novém Skotsku a Kensingtonu na Ostrově prince Edwarda shodně informují, že od 17. října, kdy k legalizaci došlo, nezaznamenaly v chování řidičů žádné výrazné změny. Cantelo uvádí, že za posledních pár týdnů se v jeho okolí objevily tři případy řízení pod vlivem, z nichž všechno byli „výhradně postarší muži pod vlivem alkoholu“. Manitobská jízdní policie vyšetřovala v posledních třech týdnech po legalizaci tři případy řízení pod vlivem konopí – a jeden případ v posledních třech týdnech předcházejících 17. říjnu. V každém z těchto intervalů řešili také okolo 50 případů řízení pod vlivem alkoholu.
Strážmistr Jason Doucette tvrdí, že od 17. října vypsala vancouverská policie podle provinčního zákona o konopí 18 pokut. Důvodem pro většinu dopravních přestupků bylo nesprávné skladování rostliny nebo spolucestující, kteří užívali přímo ve vozidle. Vancouverští policisté podle něj v průběhu jedné z velkých silničních kontrol zjistili šest přestupků spojených s konopím, které měly za následek čtyři celodenní zákazy řízení.
„Jak jsme předpokládali, dramatický nárůst přestupků spojených s konopím jsme nezaznamenali,“ dodává. Zákony o držení konopí ve vozidlech si provincie i teritoria určily samy, ale všeobecně musí být v uzavřeném obalu a mimo dosah řidiče. Manitoba šla ještě o kousíček dál a vyžaduje, aby bylo konopí skladováno v zabezpečené přihrádce, jakou je například kufr auta.
Pasažéři pokutováni
Na Newfoundlandu a Labradoru se vyskytlo nejméně šest prohřešků proti zákonu o přístupnosti konopí ve vozidle, sdělili zástupci místní jízdní policie. Je samozřejmé, že řidiči konopí s THC užívat nesmí, ale mnoho kanadských provincií, například Britská Kolumbie a Ontario, rozšířily zákaz i na spolucestující. Pasažér, který si den po legalizaci zapálil ve vozidle jointa, si ve městě Saanich (Britská Kolumbie) vysloužil pokutu 230 kanadských dolarů, informuje policie.
Některá policejní oddělení a další státní orgány nerozlišují řízení pod vlivem konopí od ostatních druhů řízení ve stavu vylučujícím způsobilost, například pod vlivem drog nebo alkoholu.
I před legalizací jsme chytali mnoho zkouřených mladých lidí za volantem, protože konopí, zdá se, bylo a bude v kurzu navěky.
Kancelář státního zástupce v Britské Kolumbii uvádí, že řízení ve stavu vylučujícím způsobilost nedělí podle druhu intoxikantu, ale ve třech týdnech, jež legalizaci následovaly, zaznamenala 43 případů řízení pod vlivem nějaké látky ovlivňující negativně řidičské schopnosti, zatímco ve třech týdnech před legalizací zaznamenala 52.
Torontská policie uvádí, že za rok 2018 zatím řešila 58 případů řízení pod vlivem drog, z nichž dva byly po legalizaci konopí, a 824 případů řízení pod vlivem alkoholu. Pro srovnání v roce 2017 zaznamenala 60 případů řízení pod vlivem drog a 1154 případů řízení pod vlivem alkoholu. V Halifaxu a Severozápadních teritoriích se v prvních třech týdnech po legalizaci neobjevily žádné zaznamenané případy řízení pod vlivem konopí a v teritoriu Nunavut bylo v obou zkoumaných obdobích zaznamenáno pět případů řízení ve stavu vylučujícím způsobilost.
Seržantka Joyce Kempová říká, že Quebecká regionální policie zatkla mezi 1. lednem a 17. říjnem tohoto roku 252 lidí pro řízení pod vlivem drog – v roce 2017 to bylo 319 a o rok předtím 310. „Zdá se, že si hodně lidí myslí, že konopí je po legalizaci nějaká novinka,“ dodává. „Ale čísla jasně dokazují, že se nic velkého nezměnilo.“
Právnička chce soudní přezkoumání testeru Drager
Některá policejní oddělení, jako ta v Edmontonu, Regině, Yukonu a Nunavutu, si již zakoupila nebo plánují zakoupit federálně schválený tester ze slin Drager DrugTest – v terénu jej však ještě nepoužila. Jiné oddíly se rozhodly spoléhat na běžnou pohybovou zkoušku střízlivosti a spolupracovat s experty na rozpoznávání drog. Kyla Leeová, vancouverská právnička, která chce dát tester soudně přezkoumat, jakmile bude konečně nasazen v terénu a řidič bude mít k výsledků námitky, tvrdí, že zatím neví o žádném případu, kdy by byl přístroj použit.
„Jak jsme předpokládali, dramatický nárůst přestupků spojených s konopím jsme nezaznamenali.“
Dle vlastních slov je zatím příjemně překvapena přístupem policejních složek k prosazování nové legislativy, hlavně v Britské Kolumbii. „Když se zákon změnil, měla jsem obavy, že taková panika, jaká nastala okolo řízení pod vlivem konopí, povede k velkému počtu neprávem zatčených a ke špatnému vyšetřování. Ale nic z toho se podle všeho neděje,“ vysvětluje. Stále však musíme zvyšovat povědomí o nebezpečí, jaké představuje řízení pod vlivem konopí, a to především mezi mládeží, apeluje Andrew Murie, předseda organizace Kanadské matky proti řízení v opilosti (Mothers Against Drunk Driving Canada). „Problém, který jsme řešili, byl především v přístupu mladých lidí ke konopí – nevnímali ho jako nebezpečnou látku a nechovali se tedy vůči této rostlině stejně jako například k alkoholu,“ vysvětluje. „Chápali konopí jako mnohem menší nebezpečí – a to je zatím největší problém, kterému čelíme.“
Zdroj: www.cbc.ca