Nedávno navíc další kanadský velkopěstitel, společnost Tilray, oznámila rozšíření strategické spolupráce s farmaceutickým gigantem Novartis – budou se spolupodílet na výrobě produktů z léčebného konopí pro legální trhy po celém světě.
Zelená Corona
Všechny tyto zprávy však zastiňuje dřívější čtyřmiliardová investice do 38procentního podílu v největším producentovi konopí na světě – společnosti Canopy Growth – a to obrem na trhu s alkoholickými nápoji Constellation Brands. Už říjnu roku 2017 investovala Constellation Brands, což je mimo jiné výrobce piva Corona a vodky značky Svedka, do Canopy Growth menší částku a podobně jako Altria tím získala záruku budoucího většinového podílu.
Konopí je zkrátka komoditou budoucnosti.
Důsledky těchto změn jsou nasnadě. Existuje velice reálná šance, že koncem roku 2019 budou majiteli dvou největších konopných firem na světě dva světově největší producenti tabáku a alkoholu. V roce 2018 tedy oficiálně začala éra velkého konopného byznysu. Ani další velké firmy nezůstaly v roce 2018 pozadu a alespoň nahlédly na trh s touto léčivou bylinou. Společnost Molson (vyrábí mimo jiné v Severní Americe oblíbenou značku piva Coors) oznámila, že plánuje ve spolupráci s kanadským konopným producentem Hydropothecary vytvořit novou řadu nealkoholického piva s přídavkem konopí.
I Coca Cola?
Dokonce i o Coca Cole se proslýchá, že navazuje styky s dalším kanadským pěstitelským obrem Aurora, které by jí mohly otevřít cestu k nápojům obohaceným o CBD. Rok 2018 také probíhal ve znamení zvýšenou aktivitou v oblasti fúzí a akvizic mezi americkými konopnými podnikateli, což může být předzvěstí budoucího vstupu průmyslových gigantů na trh – konopné firmy vytvářejí větší mezistátní seskupení, která jsou pro bohaté kupce ze zahraničí zajímavějším úlovkem. To všechno se odehrává na pozadí čilého skupování menších rodinných firem většími mezistátními společnostmi.
Koncem roku 2019 budou majiteli dvou největších konopných firem na světě dva světově největší producenti tabáku a alkoholu.
Do budoucna však dává takové slučování smysl. Společnosti jsou díky licencím z mnoha různých amerických států schopny ušetřit finance, což těší nejen jejich investory, ale i zákazníky. A jakmile v Americe padne federální prohibice, budou ve výhodné pozici a plně připravené nechat se odkoupit ještě mnohem většími firmami z jiných sektorů. Obrovské multimiliardové společnosti ze zahraničí nemají zájem pracně skupovat tucty malých firmiček v několika amerických státech jen proto, aby skrze ně mohly vstoupit na trh – raději investují do akvizice větších konopných společností, které si již vytvořily obchodní značku a mají funkční distribuční síť.
Jaké společnosti se tedy připravují vstoupit na americký trh s konopím? V Kanadě to byli, jak jsme již mohli vidět, jednoznačně alkoholoví a tabákoví giganti, a není důvod pochybovat, že ve Spojených státech by to mělo být jinak. Altria je sice první tabákovou společností, jež zakoupila podnik s licencí na konopí, ale můžeme si být jisti, že její soupeři ji budou brzy následovat. Pokud se federální zákony změní ve prospěch konopí, budou brzy i Constellation Brands a Molson jen prvními v dlouhé řadě producentů alkoholických nápojů, u kterých můžeme očekávat, že budou navazovat nová partnerství stejně jako skupovat další a další konopné společnosti.
Zástupci alkoholového a tabákového průmyslu však rozhodně nejsou jediní, kdo si na vzrůstající konopný trh brousí zuby. Z ukončení prohibice konopí bude profitovat i farmaceutický průmysl, výrobci nealkoholických nápojů nebo zemědělci.
Velké farmaceutické společnosti
Výroba léčiv je dnes v Západním světě jedním z nejvýnosnějších průmyslových odvětví, možná tím nejvýnosnějším. A jak můžeme vidět na spolupráci společností Novartis a Tilray, jednotliví hráči na trhu s farmaceutiky mají o léčivé vlastnosti konopí opravdový zájem. Konopí bylo ostatně součástí lékopisů mnoha zemí, ovšem ve dvacátém století od něj začali lékaři upouštět, jelikož Americká lékařská asociace k jeho předepisování měla výhrady, a tažení proti němu vyústilo dokonce ve federální zákaz v roce 1937. V roce 1996 ale legalizovala konopnou léčbu Kalifornie a postupně se tato rostlina začala vracet do světa medicíny.
Multimiliardové společnosti ze zahraničí raději investují do akvizice větších konopných společností, které si již vytvořily obchodní značku a mají funkční distribuční síť.
A přestože farmaceutické společnosti nemohou jako léčivo patentovat celou rostlinu, mohou z jejích obsahových látek (především tedy z kanabinoidů a terpenů) vyrábět léky. Minulý rok se britské společnosti GW Pharmaceuticals podařil obrovský průlom, když byl jejich lék na bázi CBD schválen americkým Úřadem pro kontrolu potravin a léčiv k prodeji na recept. Není pochyb, že i ostatní farmaceutické společnosti jako Pfitzer nebo Bayer teď pozorně sledují vývoj konopného průmyslu a hledají způsob, jak po vzoru GW Pharmaceuticals přijít s novou generací přelomových léčiv na bází CBD a dalších látek obsažených v konopí.
Revoluce v zemědělství
Konopí je samozřejmě i zemědělská plodina, což znamená, že se o ni zajímají komerční farmáři. Jakmile s ním po legalizaci začnou obchodovat jednotlivé státy a dovážet ho ze zahraničí, většina produkce se pravděpodobně přeorientuje na velkoplošné pěstování, což značně sníží velkoobchodní ceny. Většina odborníků se shoduje na tom, že konopí je komoditou budoucnosti. A právě v té chvíli se radikálně zlepší pozice velkých zemědělských společností, jež mají nesporné výhody co do efektivity velkoplošného pěstování a technologického zázemí i dalších dosud netušených vymožeností.
Potraviny a nealkoholické nápoje
Momentálně jsou v módě nápoje s přídavkem konopí a různé výtažky určené k přidávání do pochutin. Ovšem již zmiňovaný zájem Coca Coly o nápoje obohacené o CBD je pravděpodobně jen začátek. Dalším přirozeným krokem bude spojení společností jako Coca Cola nebo Pepsi s firmami jako Dixie Elixers nebo Keef Cola za účelem společné produkce celé řady konopných nápojů. Stejně tak i velcí výrobci čokolád jako Hershey a Nestlé musí být naprosto uneseni komerčním úspěchem konopných pochutin z Kiva Chocolates nebo Incredibles.
Technologie a doplňkové služby
Společnosti jako MJ Freeway, Biotrack a Greenbits by mohly být skvělým technologickým přírůstkem pro velké firmy z jiných odvětví, které využívají například pokladní terminály. Doručovací konopné společnosti jako Eaze nebo Medow jsou zase jako stvořené pro spolupráci nebo přímé připojení k Uber Eats. A firmy zabývající se shromažďováním a analýzou dat o konopném průmyslu jako BDS Analytics a New Frontier jsou ideálními partnery pro velké datové společnosti jako Bloomberg nebo Nielsen.
Budoucnost přinese více partnerské spolupráce, fúzí a transakcí mezi konopnými firmami a důležitými hráči z jiných průmyslových odvětví.
Zatímco v roce 2018 jsme mohli sledovat počátky vstupu nových společností na trh s konopím, budoucnost přinese více partnerské spolupráce, fúzí a transakcí mezi konopnými firmami a důležitými hráči z jiných průmyslových odvětví. Samozřejmě, že plnému vstupu velkých tradičních společností na trh s konopím brání nejen v Americe prohibice. Ale jakmile skončí, zažijeme ohromný příliv velkých hráčů.
Zdroj: www.forbes.com