Aktuální článek
Zákonodárci si nevědí rady s řízením pod vlivem konopí

Zákonodárci si nevědí rady s řízením pod vlivem konopí

  • Podporovatelé legalizace konopí a její odpůrci se logicky v mnoha ohledech neshodnou. Oba tábory nicméně spolu převážně souhlasí v jedné věci – že je nutné definovat, jak přesně ovlivňuje hladina THC v krvi způsobilost k řízení.

Ano, existují způsoby, jak změřit množství konopí v lidském těle. Ale převést tato čísla do kontextu vlivu na schopnosti řidiče je už trochu oříšek. Národní správa dopravní bezpečnosti (NHTSA) motoristům v USA zakazuje mít více než 0,8 promile alkoholu v krvi. Americký Kongres tuto normu prosadil v roce 2000, přičemž se tento bezpečností standard bez rozdílu dodržuje ve všech státech. Při několika příležitostech ale americká Národní dopravní rada bezpečnosti (NTSB) podala žádost o snížení maximální míry alkoholu v krvi, což popudilo zástupce alkoholového průmyslu. 

Není problém naměřit, jakou máte hladinu THC v těle. Ale zjistit, nakolik THC ovlivňuje vaše řidičské dovednosti, to je úplně jiná otázka. 

V červenci 2017 NHTSA ve své zprávě Kongresu uvedla, že v rámci testování obsahu THC v krvi a zkoušek toho, jaké množství THC má na řidičské schopnosti špatný dopad, panují velké nejasnosti. Další komplikaci pak podle amerického Centra pro prevenci chorob (CDC) představuje skutečnost, že látky z konopí mohu v organismu vydržet celé dny či dokonce týdny. Mezitím se nejrůznější výzkumníci, farmakologové a vědci snaží jako první objevit zařízení, jež by bylo schopno zjistit, jakým způsobem a jak moc konopí řidičské dovednosti doopravdy ovlivňuje. 

Rozumný přístup k řízení pod vlivem

V lednu 2019 liberální think-tank Reason Foundation (založen 1978) uveřejnil studii, jež by měla informovat americké zákonodárce ohledně toho, jak udržet bezpečnost na silnicích, aniž by byli diskriminováni uživatelé legálního konopí za volantem, kteří ve skutečnosti nejsou pod vlivem. Výzkum poukázal na to, že na rozdíl od alkoholu konopí nijak neovlivňuje poměr vody v organismu, takže „zakládat test obsahu THC v krvi na klasických testech na alkohol se rozhodně nedoporučuje.“ Autory studie nazvané „Máte zelenou: Rozumný přístup k řízení pod vlivem konopí” (It’s High Time: A Common Sense Approach To Marijuana-Impaired Driving) jsou Teri Mooreová a doktor Adrian Moore, viceprezident pro strategický rozvoj v Reason Foundation. Dr. Moore je rovněž zaměstnán jako státní konzultant pro dopravu. Na téma konopí za volantem uvedl: „Když policista měří obsah THC v krvi, absolutně ho nezajímá, jestli jste intoxikovaní nebo ne. Jde mu jen o to, jakým způsobem to ovlivňuje vaše řidičské schopnosti.“ 

Z výsledků standardního testu krevní plazmy se nedá rozpoznat vliv konopí na řidiče.

Dále dodal: „Není problém naměřit, jakou máte hladinu THC v těle. Ale zjistit, nakolik THC ovlivňuje vaše řidičské dovednosti, to je úplně jiná otázka.“ Moore tvrdí, že měřit obsah THC v nanogramech na mililitr rozhodně není exaktně správné. Člověk, který má konopí poprvé, by mohl být intoxikován při pouhých třech nanogramech na mililitr v organismu, kdežto pravidelnému uživateli byste mohli naměřit až 15 nanogramů a přitom by v tu chvíli mohl být zcela střízlivý. Pro představu, nanogramů se do jednoho gramu vleze celá miliarda. 

O řízení pod vlivem

Pětačtyřicetistránková studie od Reason Foundation nabízí pět doporučení, jak začít správně měřit vliv konopí na řidiče:

  1. Vyvarovat se zavedených metod a raději provádět detekční screening THC. Z výsledků standardního testu krevní plazmy se totiž nedá rozpoznat vliv konopí na řidiče.
  2. Hlavním kritériem pro zatčení by mělo být prokazatelné snížení způsobilosti k řízení.
  3. Policisté by měli projít školením pro odborníky na detekci drog a měli by umět využívat palubní kamery vozidel a osobní kamery, aby s jejich pomocí mohli přesněji prověřovat řidiče.
  4. Zamezit hromadění vzorků v toxikologických laboratořích.
  5. Vyřadit konopí ze seznamu zakázaných látek, aby mohlo dojít k řádnému výzkumu.

Spoluautorka výzkumu Teri Mooreová v roce 2018 v tiskové zprávě Reason Foundation uvedla: „Odborníci na detekci drog jsou kvalifikovaní k tomu, aby rozpoznali, jakým způsobem THC řidiče ovlivňuje. Výsledky výzkumů nasvědčují tomu, že takto vyškolení pracovníci dokážou velice přesně určit, zdali motoristům psychoaktivní konopná látka zhoršuje schopnosti vnímání, nebo ne.“ Mooreová je v současnosti strategická analytička pro Reason Foundation, ale v minulosti pracovala také jako policistka na protidrogovém oddělení a instruktorka pro odborníky na detekci drog.

Americká asociace Matky proti řízení pod vlivem drog (MADD) se se zmíněnými doporučeními víceméně ztotožňuje. J. T. Griffin, představitel asociace MADD pro jednání s vládou, za svou organizaci prohlásil: „Celostátní zákaz konopí nám brání v tom se na celou záležitost pořádně zaměřit a vyřešit ji tak, aby to mělo prospěšné dopady na veřejné zdraví. Kongres by měl konečně prosadit lepší výzkum konopí a na jeho základě pak vytvořit patřičné zákony a nařízení.“ 

Hlavním kritériem pro zatčení by mělo být prokazatelné snížení způsobilosti k řízení. 

Americká automobilová asociace (AAA) se zasazuje proti rekreačnímu konopí za volantem, neboť by to údajně ohrožovalo bezpečnost na vozovce. AAA také nedávno spustila tréninkový program pro soudní odborníky na detekci drog. Je zaměřen na zlepšení prezentačních schopností jak u expertů, tak u prokurátorů v soudních procesech s řidiči, kteří jeli pod vlivem drog. AAA takové nedávno uvedla program zaměřený na vzdělávání mladistvých řidičů. Diana Imondiová, vedoucí programů AAA pro bezpečnou jízdu, na stránkách asociace dokonce uvádí: „Dospívající motoristé jsou mnohem často předvolávání k soudu ve věci řízení pod vlivem drog než kvůli řízení s alkoholem v krvi.“ 

Lékařské konopí není žádnou výjimkou

Doktorka Erin Bonarová je klinická psycholožka a hlavní autorka výzkumu, který vydalo Centrum pro závislosti na Michiganské univerzitě v USA. Studie vyšla ve vědeckém žurnálu „Závislost na drogách a alkoholu“ pod názvem „Řízení pod vlivem lékařského konopí u pacientů s chronickými bolestmi“. Výzkum zahrnoval 790 dospělých osob ze státu Michigan, které v letech 2014 a 2015 užívaly na úlevu od svých bolestí léčebné konopí.

Celostátní zákaz konopí nám brání vyřešit celou záležitost tak, aby to mělo prospěšné dopady na veřejné zdraví. 

Více než polovina ze subjektů přiznala, že řídili už dvě hodiny po konzumaci. Z toho 51 procent uvedlo, že se cítili „částečně ovlivnění“ a 21 procent dokonce potvrdilo, že si připadali „silně intoxikovaní“. Bonarová k výsledkům dodala: „Nejbezpečnější je v den, kdy se léčíte konopím, neřídit vůbec. Schopnost pohotové reakce a koordinace pohybů pak totiž bývá značně zhoršená. Nepochybně je však potřeba další výzkum, aby si na jeho základě udělali uživatelé lepší obrázek o tom, kdy je pro ně bezpečné řídit a kdy ne. A to samé platí i pro policejní příslušníky, kterým mnohdy chybí reálná představa o tom, jaký vliv má konopí na řidiče.“ 

Zdroj: news.weedmaps.com

Nahoru
Je vám více než 18 let?
Tak pojďte dál!