Aktuální článek
Jak prodávat konopí v Evropě

Jak prodávat konopí v Evropě

  • Zarytý skejťák a úspěšný konopný podnikatel v jedné osobě. Své konopí prodává zatím „jen“ ve třech zemích, ale zato v obchodech, kde byste se s touhle bylinkou normálně nesetkali. Stačilo jen využít skuliny v zákonech.

CBD420

Pamatuju si, kdy jsem se poprvé doslechl o značce CBD420, jako by to bylo včera. Loni v listopadu jsem si jako každé odpoledne pročítal novinky ze světa konopí, když v tom jsem narazil na článek v britském deníku Guardian s nadpisem „Švýcarské konopné farmy plánují dodávat ‚legální konopí‘ do celé Evropy“. Podivil jsem se nad legálností švýcarské trávy i jejím vývozem za hranice, rozklikl celou zprávu a přečetl si podtitulek: „Ve Francii a Švýcarsku (a brzy i ve Velké Británii) se dnes již běžně prodávají produkty s nízkým podílem THC a vysokým obsahem CBD. Švýcarská značka CBD420 bryskně reaguje na uvolněnější regulace týkající se konopí.“ Zachvátilo mě nadšení. Nestává se každý den, že byste se dozvěděli o konopných firmách, které zkušeně manévrují v mezích nepříliš příznivých evropských zákonů.

Vládě záleží nejen na vybraných daních, ale i na zdraví obyvatel, a proto musíme nabízet lidem jen to nejlepší.

Uplynulo několik měsíců a za tu dobu vyšlo několik dalších článků na toto téma. Zároveň jsem si všímal, jak počet obchodních řetězců, které začaly prodávat produkty CBD420, postupně roste. Napřed jich bylo 700, brzy 1 000, 1 100… Obchodní strategie této značky byla velice troufalá. Společnost JKB Research, která stojí za jejím vývojem, drze využila limitu stanoveného zákonem, podle něhož je v dotyčných zemích možný prodej konopných produktů s obsahem THC menším než 0,2 procenta (v Česku se jedná o limit 0,3 procenta –  pozn. red.). A v řadě evropských zemí se jim skutečně podařilo nedostat se do křížku se zákonem. Což je o to více podivuhodné, když uvážíme, že majitelé společnosti Jonas Duclos, Bruno Studer a Kevin Goetelen nabízejí své CBD výrobky a koncentráty stejně jako konopí samotné nejen ve „standardních“ obchodech s tabákovými výrobky, ale i online. Rozhodl jsem se tedy kontaktovat ředitele a spoluzakladatele společnosti JKB Research Jonase Duclose a položit mu několik otázek. 

Od nemoci k podnikání

Duclos je sice rozený Švýcar, ale působí, jako by prožil celý svůj život v Kalifornii. Ještě než vůbec přišla řeč na jeho společnost, pověděl mi, že se především považuje za „skejťáka a milovníka hudby“. Když mu bylo patnáct, postihla ho vzácná dědičná kožní nemoc. Musel kvůli tomu nechat školy a nastoupit jako pokladní do supermarketu. K tomu dodal: „Tehdy jsem zažíval šílené bolesti. Svého času jsem jezdil na skejtu, pomáhalo mi to uniknout každodenní realitě. Jak jsem ale onemocněl, už jsem nemohl dělat ani to.“

V důsledku kožních problémů se Jonas dostal do světa konopí. „Po pár letech boje s nemocí jsem objevil, že konopí je asi ten nejúčinnější lék proti mým bolestem. Rozhodně lepší než cokoli, co mi předepisoval doktor. A jelikož mi tak nesmírně pomohlo, začal jsem ho více studovat. Zaměřil jsem se hlavně na to, jak prospívá lidskému zdraví. Cílem naší společnosti proto je pomáhat těm, kdo trpí podobně jako kdysi já.“


Důležité je naučit se napřed, jak správně padat, než se vám vůbec začne dařit.

Jakmile se jeho zdravotní stav zlepšil, začal pracovat v bankovnictví. „Naučil jsem se tehdy celou řadu věcí, které jsem ve volném čase začal uplatňovat při zevrubném zkoumání konopného průmyslu. Osm let jsem působil jako finanční poradce a radil jsem firmám, jak chránit a navyšovat svůj majetek. Celou tu dobu jsem zároveň nabíral znalosti a zkušenosti, díky kterým jsem jednoho dne mohl založit vlastní společnost zaměřenou na konopí.“ I přes zdravotní potíže a zaměstnání ve finančním sektoru však Jonas nezanechal ani skejtování. Několik let po zjištění diagnózy založil ženevskou skateboardingovou asociaci O. G. Skate, která ve městě pořádá události a soutěže pro skejťáckou komunitu. „Financujeme stavbu skateparků, organizujeme akce a snažíme se veřejnost lépe informovat o naší subkultuře,“ uvedl Duclos. Díky němu se podařilo asociaci O. G. Skate vybudovat ve spolupráci se švýcarskou vládou již tři skateparky. 

Vznik švýcarské konopné značky

Zeptal jsem se Jonase také na jeho společnost JKB Research a produktovou řadu CBD420. „Ve Švýcarsku nedávno došlo ke změně zákona o regulaci THC, díky čemuž se do veřejného povědomí začaly dostávat informace o prospěšnosti jiného kanabinoidu – CBD. Považoval jsem to za jasný signál k založení firmy,“ vysvětluje a dodává, že se svými obchodními partnery je zajedno v tom, jak by jejich společnost měla vypadat: „Musíme budit pocit bezpečí, dokázat uspokojit potřeby našich zákazníků a zároveň všechny zájemce vzdělávat o konopí.“

Jejich cílem bylo také vytvořit značku, jež by se v konopném průmyslu stala synonymem pro kvalitu a nadstandardní služby pro zákazníky. „Zkrátka jsme se chtěli zařadit po bok ostatních švýcarských značek, které reprezentují tradiční švýcarskou preciznost a důvěryhodnost. Nešli jsme do žádných kompromisů, když došlo na to, jaké rostliny budeme používat pro naše produkty, takže jsme navázali kontakty jen s těmi nejzkušenějšími pěstiteli a šlechtiteli. Veškeré naše zboží je před uvedením na trh samozřejmě důkladně laboratorně testováno nezávislými odborníky.“

Podle Jonase je reprezentace firmy nesmírně důležitá, obzvláště pak při jednání se správními orgány. „Jelikož se naše obchodní činnost pohybuje na hraně zákona, musíme působit transparentně a bezúhonně, pokud tedy u nás chceme někdy prosadit legální trh s konopím. Vládě záleží nejen na vybraných daních, ale i na zdraví obyvatel, a právě proto nyní musíme nabízet lidem jen to nejlepší.“ Když jsem se Jonase zeptal na plány do budoucna, vzpomněl také počátky JKB Research: „Než jsme začali s CBD420, zaměřovali jsme se prakticky jen na pacienty, kteří užívali oficiální léčebné konopí. Jsme ale toho názoru, že konopí může prospívat všem. A proto neustále zkoumáme, komu dalšímu by mohlo pomoci. Neustále přemýšlíme, jak ještě by se daly zlepšit naše produkty a služby a jak lépe bychom mohli propagovat bezpečný a regulovaný konopný průmysl.“ Společnost JKB Research hodlá rozšířit řady svých produktů a značek, jen co bude evropská konopná legislativa příznivější. Změny nicméně neprobíhají ze dne na den, a hlavně jak upozorňuje Jonas, na regulační zákony mají vliv především velké farmaceutické firmy. „Nám na rozdíl od nich nejde o to uspokojit akcionáře, ale pomoci lidem. Konopnému průmyslu a jeho zákazníkům by nejvíce prospělo, kdyby tvůrci zákonů naslouchali i menším společnostem, jako je ta naše, a ne jen nadnárodním farmaceutickým gigantům.“ 

Naučit se padat

Na závěr jsem Duclose požádal, jestli by se nepodělil o nějaký svůj oblíbený motivační citát. Řekl, že nejraději má tento od amerického basketbalisty Michaela Jordana:

„Za svou kariéru jsem netrefil více než 9 000 košů. Prohrál jsem asi 300 zápasů, z toho šestadvacetkrát jsem minul koš, který mohl našemu týmu pomoci k vítězství. Mnohokrát jsem ve svém životě selhal. A to všechno mi nakonec dopomohlo k úspěchu.“

Jonas má tenhle citát rád, protože skateboarding ho naučil, že „důležité je naučit se napřed, jak správně padat, než se vám vůbec začne dařit.“ „Myslím si, že díky tomuhle způsobu uvažování jsem se v životě hodně naučil, a to samé platí pro další skejťáky, co jsem poznal. Konopí má stále ještě docela špatnou pověst. A naším cílem je všechno z gruntu změnit. Vidím v tom paralelu s mnoha skejťáky, kteří i když jsou super lidi, tak byli po celý život považovaní za nuly, ale časem ukázali, co v nich je, a nakonec dosáhli úspěchu i uznání.“ 

Zdroj: greenentrepreneur.com

Nahoru
Je vám více než 18 let?
Tak pojďte dál!