„Drtivá většina policejních útvarů se nadále zaměřuje především na nebezpečné drogy, které dnes mají na svědomí mnoho životů, jako jsou opiáty a metamfetaminy,“ nechal se slyšet policejní náčelník Mike Serr, který zároveň zasedá v Kanadské radě náčelníků policie pro otázku drog.
Mírnější tresty
Řada policejních oddělení, která se v rámci průzkumu vyjádřila, prohlásila, že svým policistům doporučila udělovat za řízení pod vlivem konopí mírnější tresty. To však nutně neznamená, že by policisté v takových případech přimhuřovali oko. Od té doby, co bylo konopí v Kanadě legalizováno, zaznamenala Albertská policie již 58 případů řízení pod vlivem konopí. Oproti 32 obdobným přestupkům v půlroce před legalizací je jich tedy o něco málo více. Vládní organizace zdůraznily, aby řidiči za jízdy vždy uchovávali konopí v bezpečně uzavřené schránce v kufru. Stejné nařízení se v Kanadě týká i alkoholu.
Loni v květnu byl vládou vydán pětiletý plán s rozpočtem 62,5 milionů dolarů, který má za cíl policisty právě v problematice řízení pod vlivem konopí proškolit.
Výsledky průzkumu se objevily přesně ve chvíli, kdy kanadská vláda vydala oficiální prohlášení, že pravděpodobně chystá zavést systém, který by dopravní policie mohla používat ke kontrole přítomnosti THC ve slinách,“ uvedl magazín High Times. „Přístroj s názvem Abbot SoToxa je nákladný, ale rychlý a efektivní. Cenu šest tisíc amerických dolarů vyváží pouhých pět minut čekání na výsledky. Jak tomu však s těmito přístroji bývá, nedokáže ani tento model vyhodnotit reálný vliv přítomného THC na řidičské schopnosti daného jedince. Na základě jeho výsledků tedy nelze uvalit trestní obvinění. Pozitivní výsledek testu lze brát pouze jako důvod k předběžnému zadržení řidiče.
Školení pro policisty
Loni v květnu byl vládou vydán pětiletý plán s rozpočtem 62,5 milionů dolarů, který má za cíl policisty právě v problematice řízení pod vlivem konopí proškolit. Magazín High Times upozornil na to, jak si vlády Spojených států i Kanady s problémem řízení pod vlivem konopí příliš neví rady a dlouho zvažují možná řešení. Například ve státě Massachusetts zavedl guvernér Charlie Baker zákon, s jehož zněním mu radila speciální komise.
Vládní organizace zdůrazňují, aby řidiči za jízdy vždy uchovávali konopí v bezpečně uzavřené schránce v kufru.
Ten policii při podezření, že řidič konopí užil, doporučuje konkrétní postup. Důstojníci by podle něj měli biologický test přítomnosti THC v krvi vyžadovat až po komplexním testu koordinace a reflexů řidiče, který obsahuje dvanáct kroků. Pokud je po jeho absolvování řidič dle policisty stále podezřelý a biologický test odmítne, musí pak na půl roku odevzdat řidičský průkaz. Testování přítomnosti THC v těle má řadu úskalí. „Konopí může ve vašem těle zůstat i více než tři dny,“ vyjádřil se Richard Gowan, lektor z Bostonské univerzity a odborník na drogy, v rozhovoru pro noviny Huntington News. „Snadno se tak můžete například vymluvit, že jste si jointa dali pár dní zpátky a pod vlivem už nejste. Z právního hlediska je tato problematika opravdu složitá,“ dodal.
Zdroj: thejointblog.com