Mara Gordonová má plno skvělých nápadů, které nám do budoucna mohou významně napomoct s lepším využitím konopí v medicíně. Její znalosti konopné léčby jsou totiž nesmírně hluboké. O své názory a představy týkající se této zázračné bylinky se s námi podělila v následujícím rozhovoru.
Warren Bobrow: Odkud jste? Proč právě konopí? Kdy jste jej poprvé objevila? Jak jste vnímala konopí ve svém mládí?
Mara Gordon: Vyrostla jsem v židovské rodině v Dallasu, největším městě státu Texas. Mé dvě starší sestry kouřily konopí, takže jsem s ním přišla do kontaktu už ve svých třinácti. Tehdy v sedmdesátých letech mu místní říkali „divoké konopí“. Neměly jsme žádné květy, jen takové chmýří, stonky a semínka.
Aunt Zelda’s nabízí přípravky z konopí tisícům pacientů, kteří si s jejich pomocí léčí nejrůznější neduhy, ať už mluvíme o chronických bolestech, nespavosti, pocitech úzkosti či rakovině.
Když jsem jej poprvé zkusila, má zkušenost nebyla příliš dobrá. Měla jsem z něj nepříjemný pocit na plicích a dostala se do paranoidního stavu. Během následujících 35 let jsem jej vyzkoušela ještě několikrát, ale opravdu jsem si to užila asi jen dvakrát. Jednou to byla odrůda Thai Stick a podruhé Acapulco Gold. Současné kalifornské odrůdy už však nemají s těmi původními prakticky nic společného. Díky nárůstu pěstitelů nyní existuje nespočet nových druhů, které lze využít na tucty různých způsobů. Některé podporují spánek a jiné zase uživatelům dodávají energii. Chcete zkrotit svou chuť k jídlu? Zkuste tuto odrůdu. Chcete naopak zvýšit svůj apetit? Zkuste jinou odrůdu.
Jak to je s kvalitou? Pěstujete raději venku nebo uvnitř?
Konopí ve své podstatě může růst kdekoliv. Ty nejlepší odrůdy však pocházejí ze skleníků. Rostliny v nich lze lépe chránit před vnějšími vlivy a pesticidy z okolí. Za pomoci umělého osvětlení mohou pěstitelé dle potřeby ovlivňovat růst a mít tak kontrolu nad plozením a sklizní. Indoor pěstování je v současné době nutností, protože konopí ještě není stoprocentně politicky tolerované, a to jak v USA, tak v zahraničí. Postupem času budeme snad moct většinu odrůd pěstovat například v jihoamerické Kolumbii či regionu Emerald Triangle v severní Kalifornii, kde jsou pro venku rostoucí konopí ty vůbec nejlepší podmínky. Nicméně stejně jako iPhony, konečný produkt sice vzniká v Americe, ale jeho součásti se vyrábějí po celém světě. A tak to bude nejspíš do budoucna i s konopím. Dodavatelské řetězce a lepší výroba tak postupně zredukují současné nadbytky a neefektivní postupy. To vše pro uspokojení zákazníků.
Povězte mi o své firmě. Kde se vidíte za rok? Co v nejbližší době čeká celý konopný průmysl?
Společnost Aunt Zelda’s vznikla jako nezisková organizace (de facto družstvo) pro pacienty v rámci kalifornského zákona o lékařském konopí z roku 1996. Uživatelé s potvrzením od lékaře od nás mohli dostávat konopné produkty. Přímo je ale nekupovali, pouze přispívali na podporu organizace. Aunt Zelda’s nabízela přípravky z konopí tisícům pacientů, kteří si s jejich pomocí léčili nejrůznější neduhy, ať už mluvíme o chronických bolestech, nespavosti, pocitech úzkosti či rakovině.
Současní začínající uživatelé vidí konopí jako lék a možnou úlevu od úzkosti, nespavostí, bolestí.
Naším cílem bylo vždy co nejlépe rostlině porozumět a najít tu nejvhodnější dávku pro jednotlivé choroby a uživatele. V roce 2011 jsme začali sbírat informace o zdraví pacientů a účinnosti našich produktů. Naše data se ukázala být nedocenitelným zdrojem pro lékaře našich klientů a také pro preklinické a klinické studie. Kupříkladu náš recept na výrobky proti nespavosti byl zakoupen medicínskou společností Zelda Therapeutics a momentálně je již v druhé fázi klinických testů. Po přijetí návrhu 64 o legalizaci rekreačního konopí v Kalifornii v listopadu 2016 došlo k celé řadě změn. Jelikož jsme nyní mohli konopí distribuovat i jako rekreační látku pro dospělé osoby, neziskový model naší společnost se ukázal být přežitý. Aunt Zelda’s tak mohla zcela pozměnit svou strukturu. V prvé řadě jsme založili vlastní značku, je Aunt Zelda’s™, která se v současné době prodává ve více než čtrnácti zemích světa. Naše produkty vyrábí společnost The Oil Plant (TOP), kterou jsme založili, abychom pomohli také jiným konopným značkám. Dnes není snadné ani levné si obstarat vlastní licenci, takže mnohé společnosti musí využít buď externí logistické služby, nebo tzv. white label produkci. Legalizace konopí pro dospělé sice do sektoru přitáhla celou řadu bohatých investorů a expertů na marketing, ale stále nám schází kvalifikovaní botanici a chemici, kteří se specializují na konopnou medicínu. Podobná situace se samozřejmě dala předpokládat, proto jsme také založili firmu TOP, díky které mají pacienti nejen stálý přístup ke kvalitnímu konopí, ale také začínající značky mají šanci na trhu konkurovat již zaběhnutým a větším pěstitelům.
Převálcuje rekreační užívání to léčebné?
Odborníci sice tvrdí, že v rámci konopného průmyslu je momentálně nejvýdělečnější produkovat na trh pro rekreační uživatele, nicméně jejich informace jsou velmi zavádějící. Konzumenti, kteří užívají konopí pouze jako relaxační drogu, tady byli vždycky, a to dávno před legalizací. Současní začínající uživatelé však vidí konopí jako lék a možnou úlevu od úzkosti, nespavostí, bolestí a tak dále. Mnohdy si však nechtějí dávat tu práci a platit za potvrzení od lékaře, takže si kupují jen volně dostupné produkty v místních výdejnách či lékárnách nebo si je nechají doručit domů.
Postupem času budeme snad většinu odrůd pěstovat například v jihoamerické Kolumbii či regionu Emerald Triangle v severní Kalifornii, kde jsou pro venku rostoucí konopí ty vůbec nejlepší podmínky.
Tito uživatelé se nepotřebují zhulit. Chtějí jen léčbu. Uživatelé konopí k léčbě jsou věrní značce, u které ví, že mohou vždy očekávat nejvyšší kvalitu, snadné užívání a jednoduché pořízení. Rekreační uživatele spíše zajímají nejnovější technologie užívání, trendy a která odrůda má nejhezčí květy. Jedná se převážně o muže ve věkové kategorii mezi dvaceti a třiceti a jejich poptávka se pořád mění. Jediné, co mají tyto dvě hlavní skupiny uživatelů společné, je jejich povědomí o tom, co se zrovna nachází v obchodech. Mnozí konzumenti lékařského konopí jsou často zklamání nedostatkem vhodných produktů ve svém nejbližším okolí. V Kalifornii žije přibližně 40 milionů lidí. Místních značek zaměřených na konopí k léčb ě však není mnoho a všechny mají potíže, aby vyhověly poptávce. A mezitím je trh pro rekreační uživatele přeplněný předem ubaleným konopím a sladkými potravinami.
Změní se to?
Věříme, že časem si investoři uvědomí, jaký má trh s konopím určeným k léčbě a jeho pěstitelé a zpracovatelé neskutečný potenciál. Dojde tak i k lepšímu financování výzkumu. Ale než studie dospějí k výsledkům, trvá to. Někdy to může zabrat i roky, což však investoři musí chápat. Klinická studie není to samé jako cena akcií za jeden kvartál. Každý člověk má ve svém těle endokanbinoidní systém. A každý člověk může snadno onemocnět. Naopak ne všichni touží po tom se zkouřit z THC. Proto naše odvětví představuje pro investory jedinečnou finanční příležitost spojenou s příjemným pocitem toho, že prospíváte celému lidstvu. Proto chci, aby se produkty Aunt Zelda’s™ dostaly do všech domácností.
Rekreační uživatele zajímají nejnovější technologie užívání, trendy a která odrůda má nejhezčí květy.
Naše výrobky jsou totiž ideální jak pro obyčejné konzumenty, kteří si rádi dopřejí kvalitního zboží v malém balení, tak pro pacienty trpící rakovinou, jež hledají nejen úlevu od vedlejších účinků standardních protirakovinné léčby, ale také prostředek, jenž podpoří likvidaci karcinogenních buněk. Konopí má potenciál pomoci všem lidem s endokanabinoidním systémem – tedy všem.
Jak bojujete proti předsudkům spojeným s konopným sektorem? Jaký obchodní model upřednostňujete?
Většinu času jsem strávila cestováním po světě. Vzdělávala jsem o bezpečném a efektivním využití konopí lékařské odborníky, investory i pacienty. Pokud chceme, aby byla bylina přístupná všem bez rozdílů a omezení, musíme změnit zákony. A to se nám podaří, až když přesvědčíme o potřebě změny a významu rostliny všechny ostatní. Můj obchodní model je vcelku jednoduchý. Základem je vyrábět co nejkvalitnější produkt za rozumnou cenu, na kterém společnost vydělá tolik, aby mohla dále růst a financovat výzkum a vývoj svých výrobků. K tomu vytvořit ve firmě zdravé prostředí, kde se zaměstnanci mezi sebou navzájem podporují a všichni vědí, co vlastně děláme a proč to děláme. Nakonec zbývá jen se co nejlépe postarat o zákazníky, aby zůstali naší značce věrní a dále od nás nakupovali. A samozřejmě si také umět vybudovat důvěru a udržet pevné vztahy s prodejci a distributory.
Pokud byste teď mohla být kdekoliv na světě, kde by to bylo? Co byste tam chtěla dělat a s kým?
Ležela bych na masážním stole na soukromé pláži v mexickém státě Baja California. Užívala bych si masáž a levandulovou vůni pod plátěnou markýzou. Venku by bylo 25 stupňů a v lehkém vánku by se nesl zvuk vln tříštících se o nedaleké skály. Byl by tam i můj manžel a nejlepší přítel a společně bychom oslavovali zisk Nobelovy ceny za medicínu.
Zdroj: www.forbes.com