Aktuální článek
Recenze: The Organic Grow Book

Recenze: The Organic Grow Book

• Dnes vám poprvé v historii této rubriky představíme hlavní knihu nikoli v českém, nýbrž v anglickém jazyce. Důvod je poměrně jednoduchý – publikace The Organic Grow Book o organickém pěstování je naprosto ojedinělá jak obsahem, tak zpracováním. A my už jsme zkrátka nevydrželi čekat na český překlad, který možná ani nikdy nevznikne.

Asi si říkáte, v čem může být knížka o pěstování tak ojedinělá, že bychom měli mít potřebu číst ji v angličtině? Kromě toho, že má skoro 600 stran a váží asi tři kila, má především potenciál zcela změnit způsob, jakým přemýšlíme nejen o zahradničení venku i pod umělým osvětlením, ale i celkově o přírodě a trvale udržitelném způsobu života na této planetě.

Bohaté zkušenosti

Hlavním autorem je legendární holandský pěstitel a šlechtitel Karel Schelfhout, jenž už v roce 1985 založil v Amsterdamu seedbanku Super Sativa Seed Club (mimochodem nedávno obnovila činnost a nabízí třicet let skrývané odrůdy). Jako respektovaná autorita na genetiku a šlechtění konopí patřil k hlavním postavám holandského konopného boomu a zlatých časů coffeeshopů na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století, než se rozhodl přesunout své aktivity do Katalánska ve Španělsku. Zde má dnes hlavní základnu Karlova společnost Biotabs, což je inovátorská firma zaměřená na výrobu a prodej stoprocentně organických pěstebních přípravků, které fungují na zcela jiném principu než chemické preparáty a jsou šetrnější k přírodě. V knize The Organic Grow Book se Karel s čtenáři ochotně dělí o více než 30 let bohatých zkušeností s pěstováním rostlin, a to nejen těch s pěticípým listem. Aby toto obrovské penzum informací a zkušeností dokázal vměstnat do podoby čtivé, poučné a atraktivně vypadající publikace, vzal si na pomoc zkušeného novináře Michiela Panhuysena, který se taktéž specializuje na organické pěstování a zahradničení v omezeném městském prostoru.

Knížka The Organic Grow Book  je k dostání v e-shopu Legalmarket.cz.

Radost jen z listování

Když se Michiel a Karel spojili se špičkovými profesionály v oboru vydávání knih s pěstební a konopnou tématikou, francouzským vydavatelstvím Mama Publishing, nemohl být výsledek jiný než dechberoucí (mimochodem v Mama Publishing vydali kromě jiného i veleúspěšnou bibli hydroponického pěstování Hydroponie pro každého. Přehršel zajímavých a pro většinu z nás naprosto nových informací, nepřeberné množství nápadů a strategických tipů, přehledné tabulky, grafy a 3D diagramy, nádherné fotografie pod mikroskopem či vtipné a zároveň poučné ilustrace – to vše a mnohem více na vás čeká na stovkách stran, které zhltnete během pár večerů stejně jako autor těchto řádek.

Pěstujme organicky!

Na první pohled může být odrazujícím faktorem relativně vysoká cena, ovšem když si vezmeme kvalitu a množství získaných informací, které nám mohou pomoci zbavit se anorganických přípravků na pěstování a co nejvíce omezit produkci odpadu, jde o investici, jež se nám velmi rychle vrátí. O tom, jak je důležité, abychom se vrátili k přírodě, ke kořenům, ke způsobu života v souladu s přírodou, kdy dokážeme využívat vše, co nám nabízí, jak to dokázali naši předkové před nástupem mechanizace do zemědělství, snad není nutné se nějak zvlášť rozepisovat. Návrat k lokální produkci a efektivní využívání všech dostupných přírodních zdrojů je tou jedinou cestou, kterou dnes má smysl jít. A díky Karlovi Schelfhoutovi a The Organic Grow Book ji máme krásně vyšlapanou.

………………………………………………………………………………………….

Schelfhout, Karel; Panhuysen, Michiel:
The Organic Grow Book