Aktuální článek
Dostane se CBD do spárů Coca-Coly?

Dostane se CBD do spárů Coca-Coly?

  • Coca-Cola zvažuje, že začne využívat CBD jako funkční přísadu do svých nápojů. Dává takové paradoxní spojení vůbec smysl? A co by vlastně takové využití kanabidiolu znamenalo pro konopný průmysl?

Koncem loňského roku přinesl americký mediální dům Bloomberg informaci o tom, že Coca-Cola jedná s kanadskou konopnou společností Aurora o možném vývoji nápoje s obsahem CBD. Reakce na tuto zprávu byly různé – někteří jen pokrčili rameny, jiné ale tato novinka šokovala či dokonce vyděsila. Zelené vize Coca-Coly zaskočily například známého miliardáře Warrena Buffeta, vlastníka deseti procent akcií této společnosti a vášnivého milovníka fast foodu, který údajně v podstatě nic jiného než colu nepije. „Coca-Cola by se v první řadě vůbec na konopný trh neměla snažit protlačit,“ vyjádřil se Buffet. „Konopí by mohlo ohrozit její dobrou pověst.“ 

Není pověst jako pověst

„Dobrá pověst“, kterou Buffet chce tak chrabře bránit, je přitom opravdu jen pověst. Jedná se totiž o smyšlený příběh, který o sobě Cola-Cola vychytrale vypráví již od roku 1886. Usilovné budování značky a její promyšlená propagace nakonec mnohé zákazníky přesvědčily, že „Coca-Cola je to pravé“, a cola se tak stala zlatým dolem. Coca-Cola Company je dnes největší a nejpopulárnější společnost na výrobu nealkoholických nápojů a po celém světě vlastní 500 různých značek. Logo Coca-Coly přitom zná 94 procent světové populace. V roce 2005 podíl Coca-Coly na trzích rozvojových zemí společně s její popularitou prudce rostl, zatímco ve Spojených státech se čím dál více spotřebitelů začalo přiklánět k čisté vodě. Cola na tento propad úspěšnosti na domácím trhu pohotově zareagovala – ihned svou nabídku rozšířila o „zdravé“ a „sportovní“ nápoje. Zároveň se jí povedlo namočit i do několika právních lapálií – například když začala o svém přeslazeném nápoji Vitaminwater v reklamní kampani klamně tvrdit, že je zdraví prospěšný.

Průzkum zjistil, že generace mileniálů CBD užívá především při boji se stresem a úzkostmi, zatímco jejich rodiče po něm sáhnou spíše při bolestech a nespavosti. 

CBD = Co Bude Dál

Nyní se Coca-Cola znovu rozhodla využít nejnovější trendy – plánuje následovat „zelenou horečku“ a vytěžit z CBD, co jen půjde. CBD coby nepsychotropní složka konopí v poslední době prudce získává na popularitě. Tento kanabinoid byl sice ještě nedávno známý pouze v konopné subkultuře a mezi úzce specializovanými akademiky a vědci, nyní ale vstoupil na trh jako populární všelék. Prodejci kanabidiolu jsou dnes nejen ve Spojených státech na roztrhání. Plošný průzkum trhu z roku 2019 provedený společností Consumer Reports zjistil, že jeden ze čtyř respondentů vyzkoušel kanabidiol za poslední dva roky alespoň jednou – a podstatná část respondentů této skupiny ho pak postupně začala užívat denně. Průzkum dále zjistil, že generace mileniálů užívá CBD především při boji se stresem a úzkostmi, zatímco jejich rodiče po něm sáhnou spíše při bolestech a nespavosti. Některým pacientům může CBD či konopí ho obsahující pomoci přestat užívat opioidní léky na bolest. Značný počet jeho uživatelů si však kanabidiol oblíbilo už jen kvůli jeho relaxačním účinkům a užívají ho v podstatě rekreačně – právě tato vlastnost z něj v očích korporátních magnátů činí ideální přísadu do běžných nápojů. 

Další bublinky na obzoru

Dle odborníků na celosvětový potravinářský průmysl ze společnosti Zenith Global vzroste trh s nápoji obsahujícími konopí či CBD v dalších třech letech o neuvěřitelných 32 miliard korun. Velké konopné i nápojářské společnosti samozřejmě na tak nadějné vyhlídky reagují – spousta z nich již začala mezi těmito sektory bourat hranice a spojovat síly. Například společnost Constellation Brands, což je obří výrobce vín, tvrdého alkoholu a piva (včetně například vyhlášené Corony), se rozhodla investovat v přepočtu 92 miliard korun do Canopy Growth, největšího velkoproducenta konopí v Kanadě i na světě. Nelenil ani nizozemský Heineken – prostřednictvím své dceřiné společnosti Lagunitas navázal partnerství s kalifornským konopným výrobcem CannaCraft. Nyní se společně na trh chystají uvést produkt „Hi-Fi Hops“, což je nealkoholická limonáda bez cukru s přídavkem CBD anebo THC. Obdobný plán má i kanadský konopný gigant Tilray, který se spojil ve výzkumném projektu s největším pivovarnickým koncernem na světě – Anheuser-Busch. 

Vyjmenovaná slova po C: CBD, Coca-Cola a cukrovka

Pokud se Coca-Cola doopravdy rozhodne limonádu s obsahem CBD zahrnout do svého sortimentu, můžeme od nich jako vždy očekávat důmyslnou a štědře financovanou kampaň. Coca-Cola má ročně na reklamu a propagaci rozpočet téměř 70 miliard korun. Stačí to ale na to, aby se jim spotřebitele podařilo přesvědčit, že jejich výrobky jsou dokonale slučitelné se zdravým životním stylem? CBD dnes mnoho lidí považuje za téměř zázračný lék – Coca-Colu a další limonády naopak za jed plný cukru. Spojení těchto dvou protikladů by tedy mohlo pověst Coca-Coly v očích spotřebitelů značně vylepšit. Jeden reklamní slogan sice hlásá, že „s Coca-Colou jde vše lépe,“ ale její vliv na zdraví rozhodně zas tak pozitivní není – pitím coly spotřebuje každý Američan každoročně téměř pět kilo cukru. Jediná láhev Coca-Coly Classic přitom obsahuje neuvěřitelných 27 gramů rafinovaného cukru, což přesahuje denní doporučenou dávku Americké kardiologické asociace AHA. Konzumace slazených nápojů je dle odborníků jedním z významných rizikových faktorů pro pozdější rozvoj obezity a spousty dalších chronických nemocí. Jak se objem vypité coly globálně zvyšuje, roste i obvod pasu jejích konzumentů – pásky se povolují a délka života klesá. 

Osladit si život

Vědci objevili přímou spojitost mezi nadměrným příjmem cukru a obezitou, cukrovkou, srdečními onemocněními, demencí, depresí a dalšími projevy tzv. metabolického syndromu (MS). Strava plná cukru oslabuje odolnost těla vůči zánětu a zvyšuje inzulinovou rezistenci – oba tyto faktory přitom dále zvyšují pravděpodobnost vzniku rakoviny a onemocnění ledvin. Studie publikovaná v odborném časopise Journal of the American Medical Association (JAMA), která zahrnovala 451 743 účastníků z deseti evropských zemí, zjistila, že vyšší míra konzumace nápojů doslazovaných cukrem či umělými sladidly má spojitost s vyšším rizikem celkové úmrtnosti. Výsledky této kohortové studie založené na analýze populace zdůraznily, že je potřeba zavést nová zdravotnická opatření, která by snížila celkovou míru spotřeby slazených nápojů – takové regulace byly přitom Coca-Cole odjakživa trnem v oku. 

CBD působí naprosto opačně než cukr – napomáhá spalovat tuk.

Limonády jako původce dětské obezity

V březnu roku 2015 Světová zdravotnická organizace zveřejnila zprávu, ve které slazené nápoje označila za hlavní příčinu dětské obezity a vyzvala všechny země světa, aby se pokusily spotřebu limonád omezit. PR oddělení Coca-Coly na toto doporučení bez váhání reagovalo. Cola ihned odstartovala dezinformační PR kampaň, která stavěla na předpojatém výzkumu provedeném skupinou vědců financovaných Coca-Colou. Lživou studii navíc doprovázely falešné výpovědi pijáků Coly, které měly spotřebitele i zákonodárce přesvědčit, že epidemii dětské obezity místo přejídání sladkostmi a konzumace slazených limonád způsobil pouhý nedostatek pohybu. Cvičení sice nedílnou součástí zdravého životního stylu je, ale špatnou stravu rozhodně vyvážit nedokáže. 


Fruktózoví závisláci

Nápoje, mezi které se řadí Coca-Cola i další doslazované limonády, džusy či ledové čaje, jsou většinou plné kukuřičného sirupu s vysokým obsahem fruktózy (HFCS). Toto sladidlo, které najdete ve spoustě zpracovaných potravin, přitom obsahuje obzvláště škodlivou formu rafinovaného cukru. Proč je HFCS pro člověka v porovnání s fruktózou obsaženou například v jablkách tak škodlivý? Jablko sice obsahuje fruktózu, ale zároveň také spoustu vlákniny, která zpomaluje trávení. Studie publikovaná v odborném časopise Obesity Reviews zjistila, že tělo slazené nápoje metabolizuje zcela odlišným způsobem než pevnou stravu se stejným obsahem cukru. „Na rozdíl od jablka cukr ze slazených nápojů putuje do krve velmi rychle. Cukr se proto k orgánům dostává v mnohem větším množství, než dokáží zpracovat,“ upozornila osvětová internetová stránka Sugarscience. „Dlouhodobá konzumace slazených nápojů přetěžuje slinivku břišní i játra a může vést k závažným chorobám, jako je cukrovka, srdeční onemocnění či poruchy jater.“ Nadměrná konzumace HFCS může odstartovat rezistenci na leptin, což je hormon, který reguluje hlad a říká vám, kdy byste měli přestat jíst. Dysfunkce leptinu a následné přejídání pak rozhodí celý organismus. Přeslazené nápoje, jako je cola, navíc obsahují pouze prázdné kalorie, a tak nemají opravdovou nutriční hodnotu.

Nápoje doslazované umělými sladidly jsou pro lidské tělo ještě horší než klasické limonády.

Slazené limonády proto v člověku nevyvolají úplnou „satiační sekvenci“ – to znamená, že doopravdy nedokážou zahnat naši chuť k jídlu. Vzniká tak začarovaný kruh, ve kterém spotřebitelé neustále touží po dalším loku coly a krůček po krůčku se blíží nadváze a obezitě. Ještě znepokojivější jsou výsledky studie z roku 2019 publikované v odborném časopise Neuroscience & Biobehavioral Review, ve které vědci zjistili, že cukr mění část mozku řídící kontrolu podnětů a závislost. Člověk se tak dostává do začarovaného kruhu – konzumace cukru způsobuje neurální změny, které v člověku probouzí chuť na další sladká jídla. Jednoduše řečeno – cukr ve vás vyvolá chuť na další cukr. HFCS je tedy objektivně vysoce návyková droga, která je navíc ještě škodlivější než cigarety. Coca-Cola ostatně byla drogou odjakživa – už její název napovídá, že originální receptura této limonády mimo jiné obsahovala i kokain. Obsah se sice změnil, ale návykovost zůstala stejná. 

Light rozhodně není dietní

Jak zdravý životní styl začal nabývat na popularitě, přiklonila se spousta pijáků coly toužících po štíhlé linii ke zdánlivě dietní verzi Light s umělými sladidly. Nápoje doslazované umělými sladidly jsou ale ve skutečnosti pro lidské tělo ještě horší než klasické limonády. Navzdory marketingovým mýtům ve vás umělá sladidla paradoxně mohou vzbudit hlad a chuť na cukry. Vědci zjistili, že konzumace Coca-Coly Light způsobuje zhoršení zdravotního stavu, přibírání na váze a zvýšení hladiny krevního cukru, což jsou příznaky typické pro metabolický syndrom. Aspartam, což je umělé sladidlo obsažené v Coca-Cole Light, má na lidské zdraví celou řadu škodlivých účinků od nespavosti a bolestí hlavy přes záchvaty a deprese až po cukrovku a předčasné vyvolání porodu. Nápoje obsahující umělá sladila také ničí střevní mikroflóru, což má za důsledek množení škodlivých bakterií, které mohou dlouhodobě podkopávat vaše zdraví. Pokud se tedy chcete vyhnout cukru, nápoje s umělými sladidly vám příliš nepomohou – spíše naopak. 

Dokáže CBD přemoci cukr?

Nyní se konečně dostáváme ke klíčové otázce: Dokázala by kapka izolovaného CBD v tak škodlivé limonádě potlačit všechny devastující účinky rafinovaného cukru či umělých sladidel? CBD má silné protizánětlivé účinky a obezita zapříčiněná konzumací cukru je zánětlivé onemocnění. Zvládlo by tedy CBD zmírnit zákeřné účinky coly? Nebo je tento předpoklad od základu chybný? Preklinické výzkumy dnes ukazují, že by se CBD mohlo stát lékem na mnohé poruchy metabolismu. Například jedna izraelská studie z roku 2006 zjistila, že CBD dokázalo snížit četnost výskytu cukrovky u myší. Další článek z roku 2016 publikovaný v odborném časopise Molecular and Cellular Biochemistry zase ukázal, že kanabidiol působí naprosto opačně než cukr – napomáhá spalovat tuk a podporuje hnědnutí bílé tukové tkáně, což je proces, který poukazuje na dobrý zdravotní stav. Měli bychom však pamatovat na to, že CBD i další konopné produkty jsou pro člověka doopravdy prospěšné, jen když jsou součástí celé rostliny a celkového zdravého životního stylu konzumenta – rozhodně by neměly sloužit jako výmluva pro konzumaci škodlivých nápojů a prázdných kalorií. Slazené nápoje vždy byly, jsou a budou nezdravé – CBD to změnit nedokáže. 

Coca-Cola se prozatím rozhodla vizi limonády s přídavkem CBD opustit. Nedávno vydala oficiální prohlášení, ve kterém veřejnosti jasně sděluje, že o „marihuanu či konopí se v žádném případě nezajímá.“ Společnost však uznala, že „možnosti využití nepsychoaktivního CBD jako přísady do funkčních a zdravých nápojů bude bedlivě sledovat.“ 

Zdroj: projectcbd.org

Nahoru
Je vám více než 18 let?
Tak pojďte dál!