Aktuální článek
Agricola

Agricola

  • Mnoho lidí v poslední době (znovu) nachází zálibu ve stolních hrách, které jsou zábavné, ať už užíváte jakékoliv drogy, nebo dokonce neužíváte vůbec žádné. Pro toto číslo jsem si připravil článek o nepříliš známé hře jménem Agricola.

Předem je třeba říci, že Agricola patří k těm delším hrám. Jedná se v podstatě o budovatelskou strategii, ve které je vaším cílem postavit co nejlepší farmu. Hru lze hrát i sólo, ale bez soutěžního prvku není příliš zábavná. Maximální počet hráčů je 5, za ideální počet považuji 4. Hra používá reálie z Evropy 17. století, kdy byly konečně překonány morové epidemie a znovu se rozjížděla rostlinná i živočišná výroba.

Jak se to hraje

Agricola je skutečně komplexní. I když není složité pochopit základní principy, trvá nějaký čas, než si hru osvojíte. Na vaší farmě stojí ze začátku jen dřevěná chatrč se dvěma místnostmi a dva její obyvatelé. Postupem času můžete orat pole, osít je obilím nebo zeleninou, které zpracujete na chutné a výživné jídlo, můžete stavět ohrádky pro zvířata, která se vám dokonce sama rozmnožují, rozšiřujete si chatrč, kterou časem i vylepšíte z dřevěné na jílovou či kamennou, krmíte farmáře a získáváte suroviny. Nejčastěji budete získávat suroviny na všechny výše vypsané akce. Těch je ve hře celkem 7. Obilí a zelenina fungují velmi podobně. Obojí se dá spotřebovat ihned nebo upravit do chutnější podoby, ve které poskytnou více jídla. K tomu se používá tzv. „velké vybavení“, tedy 10 karet, které jsou společné pro všechny hráče, takže když si někdo postaví jílovou pec, nikdo další už nemůže. Další skupinou surovin je dřevo, rákos, jíl a kámen, s jejichž pomocí nakupujete vybavení a stavíte farmu. Poslední surovinou je jídlo, které vaši farmáři spotřebovávají a pokud ho nemáte dost, následují trestné body. Ve hře je také malé vybavení, které se na začátku hry losuje a hráč ho pak má k dispozici, ale obvykle musí za jeho použití zaplatit. Malé vybavení někdy nestojí suroviny, ale zase má obvykle i další požadavky , jako třeba určitý počet zvířat v ohradách. Aby toho nebylo málo, jsou ve hře ještě profese, kterých můžete mít i víc, a které poskytují nějaký pasivní bonus.

Hlavní tahák hry

Hlavním tahákem je zde systém, jakým se provádějí herní akce. V každém kole lze provést jen tolik akcí, kolik obyvatel má vaše farma. Na začátku hry je k dispozici několik akcí napevno, dalších až šest může přibýt podle počtu hráčů, což brání tomu, že by na některého hráče žádné dostupné akce nemusely zbýt. Dále se v každém kole otočí jedna nová akční karta. Ani v pokročilé fázi hry s dalšími obyvateli farmy se tak nestane, že by akce nevybyly. Hra je tedy postupně čím dál složitější, jak přibývají nejen možnosti, ale i počet vašich farmářů. Vzhledem k tomu, že každou akci může v jednom kole použít pouze jeden hráč je jediným způsobem, jakým můžete ovlivňovat ostatní hráče provádět akce, které tušíte, že budou potřebovat. V Agricole se prakticky všechno děje pomocí akcí. Akcemi se získávají suroviny a zvířata, staví ohrady a domy, nakupuje vybavení, vyrábí jídlo, množí farmáři i získávají profese. Navíc většina akcí (zejména ty se surovinami a zvířaty) s každým kolem získává na užitečnosti. Například na jednu ze základních akcí, získání rákosu, se na začátku každého kola položí žeton symbolizující rákos nezávisle na tom, jestli tam už nějaké jsou, takže se tam klidně může nahromadit solidní otep. To bohužel ke konci hry trochu komplikuje situaci, protože když je pak na začátku kola třeba položit na hrací plán třeba 20 věcí, snadno se to pomotá.

Pokud vás baví budovatelské strategie, bude vás bavit i Agricola. Vzhledem k tomu, že hráči nejdou přímo proti sobě není hra moc akční, takže se určitě nejedná o zábavu na párty. To může být plus i mínus, záleží na povaze hráčů. Hra má i omezený počet kol, takže se nemůže nějak extrémně protáhnout, i tak je ale běžná hrací doba hodina až dvě. Základní verze hry stojí necelých 900 Kč, což není málo. Nepříjemná je také zdlouhavá příprava před začátkem hry, kdy je třeba rozložit celý herní plán, vyskládat figurky, suroviny a tak dál. Spolu s chaosem ke konci hry se jedná o celkem závažné nedostatky a je tedy jen na vás, jestli jste ochotni je překousnout a ponořit se do budování farmy. K dispozici je i několik rozšíření, která přidávají další možnosti a ještě tak zvyšují komplexnost.

+ Hra není náročná na pochopení
+ Komplexnost
– Zdlouhavá příprava
– Ke konci trochu chaotická
– Vyšší cena

3,5/5

Nahoru
Je vám více než 18 let?
Tak pojďte dál!