Aktuální článek
Apple vpustil konopné podniky na App Store, dveře na Google Play zůstávají zatím zamčené

Apple vpustil konopné podniky na App Store, dveře na Google Play zůstávají zatím zamčené

Redakce
  • Jedna z největších technologických firem v Americe přišla s vstřícným gestem vůči konopí – společnost Apple dovolí konopným donáškovým službám, aby byly součástí internetového obchodu App Store.

Ke změně ve smluvních podmínkách došlo v červnu. Apple zároveň nastavil pravidla, za kterých lze jejich obchod využívat. Konopná aplikace musí blokovat uživatele, kteří nežijí v oblastech s legálním konopím, a mohou si ji zaregistrovat pouze právnické osoby nabízející služby spojené s konopím, nikoli samostatní vývojáři.

Konopné výjimky

Předchozí smluvní podmínky zněly následovně: „Aplikace nabádající k užívání tabákových výrobků, elektronických cigaret, omamných látek či nadměrného množství alkoholu nejsou v obchodě App Store povoleny. Registrace aplikací nabádajících nezletilé ke konzumaci kterýchkoli z výše zmíněných položek budou zamítnuty. Zprostředkovávání prodeje kontrolovaných látek (s výjimkou lékáren), konopí či tabákových výrobků je zakázáno.“

Rozhodnutí Applu bylo motivováno rychle se rozšiřující legalizací do států jako třeba New York.

A takto zní po aktualizaci ze 7. června: „Aplikace nabádající k užívání tabákových výrobků, elektronických cigaret, omamných látek či nadměrného množství alkoholu nejsou v obchodě App Store povoleny. Registrace aplikací nabádajících nezletilé ke konzumaci kterýchkoli z výše zmíněných položek budou zamítnuty. Zprostředkovávání prodeje kontrolovaných látek (s výjimkou lékáren a licencovaných či jiným způsobem způsobilých prodejen konopí) či tabákových výrobků je zakázáno. (…) Aplikace zprostředkovávající prodej konopí musí zeměpisně blokovat uživatele z oblastí, kde se příslušná legislativa liší.“

Google stále v opozici

Oproti tomu online obchod operačního systému Android Google Play v roce 2019 své smluvní podmínky aktualizoval do podoby, ve které programy a aplikace propojující uživatele a konopí výslovně zakazuje, a to bez ohledu na oblast a legislativu. „Zprostředkovávání prodeje konopí či konopných produktů je zakázáno bez ohledu na právní předpisy,“ píše se ve smluvních podmínkách. Mezi příklady porušení zásad jsou uvedeny případy jako „povolování uživatelům objednávat konopí skrze e-shop v aplikaci“ nebo „zprostředkovávání donášky či vyzvednutí konopí na pobočce.“

Na černé listině jsou jak produkty obsahující THC, tak produkty obsahující CBD jako například oleje či koncentráty.

Konopná aplikace musí blokovat uživatele, kteří nežijí v oblastech s legálním konopím.

Chris Vaughn, výkonný ředitel kalifornské donáškové služby Emjay, se podle serveru WeedWeek domnívá, že rozhodnutí Applu bylo motivováno neustále postupující legalizací do států jako New York. Podobně mohlo podle něj být ovlivněno i nedávné prohlášení Amazonu, že nebude nadále testovat své zaměstnance na přítomnost THC v krvi a že bude podporovat ukončení prohibice konopí na federální úrovni. Google bude s aktualizací svých smluvních podmínek další na řadě, domnívá se Vaughn.

Technologické odvětví bylo s konopím dlouhou dobu poněkud na nože, přestože se neustále zvyšuje počet států, které jeho prodej legalizují. Například Facebook, jenž v roce 2019 představil technologii umělé inteligence, která je schopná identifikovat obrázky s konopím, jeho inzerci a prodej bez ohledu na právní předpisy dané oblasti či daného státu stále zakazuje.

Shadowbanning

Nekomerční zpravodajské servery informující o konopí jako například Marijuana Moment nebo státní regulační orgány jako Massachusetská komise pro kontrolu konopí měly rovněž kvůli zásadám ohledně konopí problémy v oblasti internetu a sociálních sítí, a to přestože konopí nepropagují ani neprodávají. V některých případech byly výše zmíněné organizace skryty ve výsledcích vyhledávání, což je praktika známá jako „shadowbanning“.

Facebook inzerci a prodej konopí stále plošně zakazuje – bez ohledu na právní předpisy dané oblasti či státu.

Přestože byl na Google Play zamítnut přístup celé řadě konopných společností, někteří z majitelů se k uvolňování konopných zákonů staví poměrně kladně. Například spoluzakladatel Googlu Sergey Brin vtipkoval na povolebním setkání v roce 2018 o rozdávání jointů svým zaměstnancům. „Ptal jsem se, jestli můžeme venku na terase rozdávat jointy, ale evidentně chvíli trvá, než tyhle věci vstoupí v platnost,“ žertoval krátce po tom, co došlo v Kalifornii k legalizaci. „Bylo to obrovské zklamání. Abych byl upřímný, asi týden jsem to oplakával.“

Zdroj: Apple Now Allows Marijuana Businesses On Its App Store, While Google Maintains Ban

Nahoru
Je vám více než 18 let?
Tak pojďte dál!