Aktuální článek
Ayahuasca bez DMT – skrytý potenciál liány duše

Ayahuasca bez DMT – skrytý potenciál liány duše

  • Po odvaru připraveném pouze ze samotné liány jsou možná o něco slabší vidiny, ale o to větší vhled do hlubin své vlastní osobnosti.

Ayahuaskové rituály, při kterých se popíjí odvar připravený pouze z liány bez dalších přísad, si spirituální turisté příliš neoblíbili. Domorodí léčitelé i nové výzkumy to však vidí zcela jinak.

Výrazem ayahuasca obecně označujeme odvar z liány Banisteriopsis caapi a keře Psychotria viridis. V peruánské Amazonii se ale termínem ayahuasca (tj. doslovně liána duše či smrti) často označuje jen samotná liána. Řada domorodých kmenů totiž při svých rituálech používá zředěný odvar připravený čistě z liány bez jakýchkoli dalších přísad. Peruánský kmen Aguaruna ho například využívá v rámci přechodového rituálu, během kterého se z dětí stávají dospělí.

Čistý odvar z liány se přitom mezi turisty a dobrodruhy, kteří do Amazonie míří za šamanským léčením, příliš velké oblibě netěší. Jen málokteré ayahuaskové centrum nabízí rituály, kde je k dostání vývar z liány bez obsahu vyhlášeného vizionářského alkaloidu dimethyltryptaminu (DMT). Užívání samotné liány se přitom dosud nevěnovalo ani příliš mnoho odborných studií. Někteří vědci se dokonce domnívají, že jedinou či hlavní funkcí ayahuaskové liány je její schopnost potlačit tvorbu určitého střevního enzymu, který brání efektivnímu vstřebávání DMT, čímž dochází k psychedelickému účinku. Skutečnost je ale mnohem zajímavější.

Ve stínu DMT

DMT je bezpochyby fascinující látka, v žádném případě bychom ale ayahuasku neměli považovat za DMT v tekuté podobě. Několik průkopníků v oboru etnofarmakologie nyní začalo znovu zkoumat léčebný i psychedelický potenciál ayahuasky. Jejich výzkum ukazuje, že liánu jsme dosud zbytečně přehlíželi. Například Dennis McKenna (bratr legendárního psychonauta a spisovatele Terence McKenny, více viz hlavní rozhovor v tomto čísle a viz též Legalizace č. 39 – pozn. redakce) jako první tvrdil, že beta-karboliny, což jsou alkaloidy obsažené v liáně B. caapi, fungují pouze jako inhibitory monoaminoxidázy (MAO), které umožňují vstřebávání DMT do krve. Nyní již však uznává, že beta-karboliny vykazují mnoho zajímavých vlastností i samy o sobě a že si jejich výzkum zaslouží více pozornosti, neboť by vědcům mohl nabídnout řadu důležitých poznatků.

Tradiční kultury z amazonského deštného pralesa odedávna zdůrazňovaly, že právě duch liány hraje mezi ostatními přísadami ayahuaskové směsi zcela zásadní roli. Doufám, že jejich učení konečně začneme přisuzovat nějakou váhu. Co takhle na chvíli zapomenout na okázalé „hollywoodské“ vizuály, které nám nabízí DMT, a zaměřit se na léčivé účinky liány, již domorodci považují za svého „rostlinného učitele“?

Někteří lidé mohou prožívat po požití čistého vývaru z liány silnější účinky.

Při nedávné výzkumné výpravě do odlehlého městečka Santa María de Nieva ležícím v teritoriu kmene Aguaruna jsem měl příležitost se od místních šamanů dozvědět, jak důležité je užívat i odvar ze samotné B. caapi. Liána totiž slouží jako nástroj k „hledání vizí“, ve kterých můžete spatřit svou budoucnost a životní poslání.

V centru pro léčbu drogové závislosti Takiwasi ve městě Tarapoto se při očistných rituálech podává čistý odvar z liány B. caapi zvaný „purgahuasca“. Tento typ obřadů je přitom čím dál rozšířenější, protože terapeuti i pacienti považují čistý odvar za bezpečnou a účinnou variantu ayahuasky. Purgahuasca má v rituálním kontextu tak velký léčebný potenciál zejména díky kombinaci katarze, očistných účinků a psychologických prožitků ve specificky změněném stavu vědomí.

Po stopách tradičního léčitelství kmene Aguaruna

Aguarunové jsou hned po kmeni Ašaninka druhým nejpočetnějším etnikem v peruánské části Amazonie. Tento kmen obývá především oblast přiléhající k hranicím Ekvádoru. Kmenu Aguarunů se díky tomu, že sídlí v tak odlehlých a obtížně dostupných oblastech, podařilo udržet si značný odstup od západní civilizace. Zachovali si tak svůj vlastní jazyk i tradice, jež zahrnují užívání psychoaktivních látek, mezi nimi i ayahuasky. Posvátnou liánu využívají především v rámci tradičního léčitelství.

Kultura etnika Aguaruna v rámci tradičního léčitelství uctívá čtyři hlavní psychotropní rostliny:

  • tabák neboli tsaág (Nicotiana rustica), který domorodci běžně užívají ve formě odvaru;
  • ayahuasku neboli datem (Banisteriopsis caapi);
  • toé, také známý jako baikúa či tsúwak (Brugmansia suaveolens);
  • yaji (Diplopterys cabrerana), což je nejčastější přísada používaná Aguaruny při přípravě ayahuaskového lektvaru.

Šaman zvaný iwišin dokáže u svých pacientů poznat, jaké nemoci je trápí a co je způsobuje. Onemocnění pak z člověka dokáže vytáhnout tak, že je nasaje do „kouzelných šipek“ zvaných tséntsak. V rámci tohoto rituálu šaman pije ayahuaskový lektvar s příměsí datem a yaji, jeho pacienti přitom zůstávají zcela střízliví.

Banisteriopsis caapi – liána ayahuasca

V domorodých komunitách hraje důležitou roli i takzvaný tsuwájatin, což je léčitel, který ayahuaskový odvar nepije, ale podává ho pacientům v rámci purgahuaskového rituálu, při němž se popíjí čistý a nepříliš koncentrovaný odvar z liány. Cílem tohoto rituálu je zejména to, aby pacienti navázali spojení s vyšší bytostí zvanou Ajútap.

Ayahuasku, tabák i toé domorodci užívají kvůli vizím, které by jim měly zaručit dlouhý život plný úspěchů či vítězství nad nepřáteli. Muži z kmene Aguaruna psychedelické rostliny tradičně využívali na lovu a v boji. Ženy jejich prostřednictvím zase získávaly znalosti ohledně zemědělství a léčivých rostlin.

Posvátné rostliny se většinou konzumovaly v obřadním domě nebo poblíž vodopádů, které Aguarunové považují za posvátné. Většina mužů začínala užívat tabák, ayahuasku a toé již v dětství. Ayahuasca jim dodávala sílu, zdraví a vytrvalost.

Dle aguarunské kosmologie se veškeré nemoci dělí do dvou skupin dle jejich příčin: přirozená onemocnění (játa), která vznikají například v důsledku nehody či zranění, a nadpřirozená zranění (jínamu), způsobená zlovolnými kouzly ve světě duchů.

V tradičním aguarunském léčitelství najdete dva druhy brujos (šamanů): ty, kteří nemoci vyvolávají (wáwek či tunči), a ty, kteří je léčí (iwišin). Psychoaktivní rostliny, jako je ayahuasca, přitom v této kosmologii hrají klíčovou roli.

_____________________________

Léčebný potenciál alkaloidů obsažených v B. caapi

Vědci již začali zkoumat, zda by se z beta-karbolinových alkaloidů, které jsou obsaženy i v liáně Banisteriopsis caapi, daly vyrábět nové léky. Původně se předpokládalo, že v ayahuaskovém lektvaru tato rostlina hraje pouze roli inhibitora monoaminoxidázy (MAO). Halucinogenní účinky se pak přisuzovaly alkaloidu DMT, který se získává z jiných rostlin. Řada nových studií však naznačuje, že při psychiatrické léčbě mají značný potenciál i dosud opomíjené beta-karboliny.

Vědci předpokládají, že tyto alkaloidy, jež se v ayahuaskové liáně vyskytují ve velkém množství, by mohly sloužit zejména při léčbě depresivních poruch. Beta-karboliny vykazují sedativní, antidepresivní, anxiolytické (tlumí úzkost), hypnotické a antikonvulzivní účinky (zmírňují křeče a záchvaty). Pomáhat mohou i při léčbě neurodegenerativních onemocnění, jako je Parkinsonova či Alzheimerova choroba.

Současný výzkum tedy upozorňuje, že liána ayahuasky má mnohem větší význam, než jsme dosud předpokládali. V souladu s názory tradičních léčitelů nejde jen o látku, která by zlepšovala vstřebávání tak opěvovaného DMT, ale o komplexní lék, který má význam i sám o sobě.

_____________________________

...

Pokračování článku najdete v Legalizace č. 59, která je právě k dostání v e-shopu Legalmarket.cz a na novinových stáncích. Stáhnout si můžete i elektronickou verzi magazínu nebo si ho za zvýhodněnou cenu předplatit a těšit se na pravidelné dárky a pohodlné dodání až domů.

Nahoru
Je vám více než 18 let?
Tak pojďte dál!