Aktuální článek
Jak je na tom Kanada po dvou letech od legalizace konopí?

Jak je na tom Kanada po dvou letech od legalizace konopí?

  • Když něco budujete úplně od píky, máte výhodu, že můžete začít s čistým štítem. Problém ale spočívá v tom, že mnohdy nevíte, jak se vyvarovat případných chyb.

Tak by se daly shrnout pocity Kanaďanů od doby, kdy se v jejich zemi před dvěma lety povolil prodej konopí pro rekreační účely. U příležitosti druhého výročí se některé vlivné osobnosti z kanadského konopného průmyslu ohlédnuly za pozitivy a negativy legalizace, aby si připomněly, které její aspekty představují důvod k oslavě a které by naopak stálo za to změnit.

Štěstí je jako joint z domácího konopí

Pro obhájkyni a poradkyni konopných pěstitelů Kelly Coulterovou ze společnosti Vancouver Island prý bylo nejpodnětnější vidět, že si lidé pěstují konopí i sami doma. „Konopí znamená cestu k soběstačnosti. Pozorovat, s jakou radostí a zapálením se domácí pěstitelé mezi sebou v duchu spolupráce dělí o zkušenosti, pro mě bylo tou největší odměnou. A právě za to jsme tak usilovně bojovali,“ uvedla.

Průmyslu se daří

Tržby z konopí dosahují miliardových výšin. „Mnozí analytici předpokládají, že celkové výnosy z konopí za rok 2020 budou činit okolo tří miliard kanadských dolarů (v přepočtu přibližně 52,7 miliard korun).

S konopím problémy zkrátka a dobře nejsou.

Samozřejmě na tom vydělají i kanadská vláda a její provinční samosprávy, což vzhledem k rostoucímu státnímu dluhu rozhodně přijde vhod,“ poznamenal Omar Yar Khan, vedoucí konopného sektoru konzultační firmy Hill+Knowlton Strategies.

Léčba z výdejen

Jedním z nejcennějších zdrojů informací o konopí se stali i pracovníci výdejen.

„Bylo mi ctí se učit od prodejců a maloobchodníků. Jedině díky nim šlape konopný průmysl jako hodinky a může se dál rozvíjet. Skvěle se s nimi pracuje, protože ze všech nejlépe vědí, co zákazníci chtějí,“ přiznal Tyler Rumi, výkonný ředitel a spoluzakladatel rodinné firmy Good Buds.

Příchuť konopných pochutin

Konopné pochutiny se sice v Kanadě prodávají teprve rok, ale zájemci se po nich mohou utlouct.

„Podle průzkumů by pochoutky s obsahem konopí nejraději vyzkoušelo až 48 procent Kanaďanů, kteří s touto bylinou neměli předchozí zkušenost. S příchodem dalších způsobů, jak konopí užívat, se tak budeme moct těšit na nové a nové zákazníky,“ zmínila Haneen Daviesová, marketingová vedoucí společnosti Houseplant.

Kanadská pohoda

Země javorového listu přijala legální konopí se sobě charakteristickou uvolněností.

„Připadá mi, že Kanada žije legalizací. Nejenomže se nám podařilo očistit jméno dříve zakázané rostliny, ale také jsme zlepšili její kvalitu. Teprve nyní lidé opravdu vidí, co všechno jim konopí nabízí,“ prohlásila Kirsten Gauthierová, vedoucí marketingu ve firmě 48North.

Přehnané katastrofické scénáře

Pesimistické předpovědi týkající se údajných negativních dopadů legalizace se nikdy nenaplnily.

Je potřeba, aby se amnestovaly tresty a vymazaly záznamy z trestního rejstříku všech průkopníků konopného průmyslu.

„Pamatuji si, že panovaly obavy ohledně celních kontrol na hranicích se Spojenými státy, ohledně řízení pod vlivem či dostatečných zásob pro nemocné, a to ani nemluvím o obavách ohledně případných dopadů na mládež,“ vzpomíná Ashleigh Brownová, zakladatelka a výkonná ředitelka společnosti SheCann Cannabis Inc., „ale v zásadě k ničemu z toho v Kanadě nedošlo. S konopím problémy zkrátka a dobře nejsou.“

Nezávislí původní obyvatelé Kanady

Obzory si začali rozšiřovat i kanadští domorodci v indiánských rezervacích. „Přístupy se liší. Někde konopí stále považují za zakázané, jinde jsou se situací srozumění. Někteří původní obyvatelé konopný průmysl dokonce nezávisle podporují,“ poukázal Jacob Taylor, vedoucí společník rozvojové agentury Pontiac Group.

Absence diverzity

To, s jakou rychlostí se do vedoucích pozic v konopném průmyslu prodrali bílí muži, pouze dokazuje, jak moc jsou národní struktury prolezlé patriarchátem.

„Naše odvětví by mělo být stejně inkluzivní a různorodé jako jeho zákazníci – plné nejrůznějších genderů, etnik, velikostí a příběhů,“ tvrdí Abi Roachová, zakladatelka torontské výdejny HotBox Lounge & Shop a produktová vedoucí ve firmě Ontario Cannabis Store.

Spravedlnost pro všechny

Zatímco současní pěstitelé sklízí plody své nyní legální práce, mnozí se domnívají, že ti, které v minulosti kvůli konopí stihnul trest, by si dnes jistě zasloužili zadostiučinění. „Je potřeba, aby se amnestovaly tresty a vymazaly záznamy z trestního rejstříku všech průkopníků konopného průmyslu.

Je nutné, aby státní regulace přestaly diskriminovat malé podnikatele.

Jedině tak se jim podaří se znovu začlenit do společnosti,“ říká Trang Trinh, výkonný ředitel společnosti TREC Brands. Z toho důvodu jeho firma pravidelně daruje deset procent svých výnosů stejně smýšlející kanadské iniciativě Cannabis Amnesty.

Nešetrné obaly

Kanadská vláda pro konopné výrobky vyžaduje těžkopádná balení, která mnohým pěstitelům a zákazníkům připadají neekologická. „Potěšilo by mě, kdyby zákonodárci zmírnili požadavky na obaly konopných výrobků tak, abychom směli používat i šetrnější metody balení a aby si každý výrobce mohl své výrobky balit podle svého. Současná nařízení ministerstva zdravotnictví nás totiž nutí používat obrovské plastové obaly na jedno použití, čímž se ve výsledku vytváří jen další odpad,“ zmínil Alex Rumi, vedoucí výzkumu a spoluzakladatel Good Buds.

Černý trh stále vede

Ilegální prodejci jsou i nyní schopni zájemcům nabídnout lepší ceny a kvalitu než oficiální výdejny. „Nedávný průzkum od kanadského statistického úřadu ukazuje, že alespoň 40 procent všech uživatelů konopí se spoléhá na černý trh,“ uvedl Omar Yar Khan, „a pokud se péče o zákazníky a ceny nezmění, tak tomu zůstane i nadále.“

Je třeba lepší propagace

Dalším zádrhelem, který zpomaluje růst konopného průmyslu, jsou marketingová omezení. „Jestli opravdu chceme, aby stran nabídky a poptávky vedl legální trh nad tím nezákonným, musíme toho učinit ještě opravdu mnoho. Propagovat a prodávat konopí není v Kanadě jen tak,“ postěžovala si Haneen Davies z Houseplant.

„Naše odvětví je stále v mnoha ohledech vnímáno jako druhořadý nováček. Proto nemáme mnoho možností, jak se propagovat, což doufám, že se v blízké budoucnosti zlepší,“ pronesl James Jesty, ředitel společnosti Friendly Stranger Holdings Corp.

Nedostatek malých podnikatelů

Problém spočívá také v malém počtu vydaných licencí pro menší pěstitele. „Je nutné, aby státní regulace přestaly diskriminovat malé podnikatele,“ poznamenal David Hurford, tajemník asociace drobných pěstitelů kanadské provincie Britská Kolumbie BC Craft Farmers Co-Op, a dodal: „Během posledních dvou let v naší oblasti obdrželo povolení jen asi 25 osob.

Konopí znamená cestu k soběstačnosti.

Abychom ale mohli legalizaci pokládat za úspěšnou a abychom uspokojili poptávku po čerstvých a lokálních konopných výrobcích, potřebovali bychom tisíce takových licencí.“

A pak je tu zdravotnictví…

Přestože trh s rekreačním konopím učinil v posledních letech velký skok kupředu, producenti jeho léčebné varianty čelí stále stejným potížím.

„Máme sice to štěstí, že se v naší zemi rozlišuje konopí podle způsobu jeho využití, nicméně i tak si ho dnes miliony Kanaďanů buď shánějí jinak než oficiální cestou, nebo ho raději ani neužívají. Důvodem bývá to, že pojišťovny konopnou léčbu mnohdy nehradí (anebo jen zčásti). Navíc ani nenajdete mnoho lékařů, kteří by vám ji předepsali a vysvětlili, co a jak. Na vině jsou však také vysoké ceny a zdanění. V roce 2023 nás ale čeká přezkoumání dostupnosti léčebného konopí. Následujících několik let tak bude rozhodujících. Pokrok je proces a je jen na nás, aby konopí pro léčebné účely nepadlo kanadské legalizaci za oběť,“ prohlásila Ashleigh Brownová ze SheCann Cannabis Inc.

Zdroj: Highs and lows of 2 years of legal cannabis in Canada

Nahoru
Je vám více než 18 let?
Tak pojďte dál!