Aktuální článek
Kambo: Medicína, nebo jed?

Kambo: Medicína, nebo jed?

Profilový obrázek
  • Výměšek žáby z amazonského pralesa je aplikován do drobných ranek na kůži za účelem očisty.

Kambo je tradiční medicína, jejíž zdroj se nachází v živočišné říši, a to u žáby z amazonského pralesa. Její výměšek původní obyvatelé sbírali a aplikovali si do drobných ranek na kůži, aby následným zvracením a pocením dosáhli očisty. Cílem bylo zlepšit lovecké schopnosti.

Tento rituál se dostal i do moderní společnosti a v dnešní době se objevují zmínky nejen o využití sekretu při léčbě širokého spektra nemocí, ale také o znepokojujících vedlejších efektech. Tato látka se však šíří undergroundem a mnozí lidé ji opěvují a vyhledávají právě z léčebných důvodů. Argumentům o léčebném potenciálu však chybí dostatečná opora v moderní vědě.

Expanze medicíny do světa

Kambo (nebo též kampu, kampo) je domorodé označení pro sekret ze žáby listovnice dvoubarvé (Phyllomedusa bicolor). Narazit můžete i na termín sapo, takto by jej nazývali Portugalci nebo Španělé. Tuto zakletou princeznu v našich končinách nehledejte, pochází totiž z Amazonie. Příslušníci rozličných amazonských kmenů rituál kambo podstupovali, aby posílili obranyschopnost těla, zlepšili lovecké dovednosti a nabyli výdrž a sílu. V etnografických spisech také můžeme narazit na zmínky o záměru zbavit se prostřednictvím této medicíny energie panema, která představuje smůlu v lovu a z toho plynoucí negativní emoce, nechuť do života a disharmonii s přírodou. Dnes je však tato medicína rozšířená i u nás na Západě a můžeme narazit na mnoho osob poskytujících rituály s kambem.

Tenkým dřívkem se vypálí tři až pět bodů do kůže, do kterých se pak postupně aplikuje čerstvý či sušený sekret.

Získávání sekretu z žabky by se ochráncům přírody nemuselo příliš zamlouvat. Jelikož je listovnice hlasité stvoření, není těžké ji najít, žije však v korunách stromů, a tak musí hledači na její odchyt vynaložit větší úsilí. Tradičně se žába natáhne za každou končetinu do tvaru X a pak se z ní stírá sekret, který se případně suší a uchovává. Žába je poté vypuštěna zpět do přírody. Z pohledu sběračů a původních obyvatel není zvířecí bytosti ublíženo. Zájem o rituál však narůstá, takže znepokojení ochránci přírody brojí proti extenzivnímu využívání žab a nevhodným zacházením se zvířaty. Vylučování sekretu tvorovi slouží k obraně proti predátorům.

Někdy musí být hůř, aby mohlo být lépe

Pojďme se co nejdetailněji podívat na západní, tedy adaptovanou podobu rituálu, která se mírně odlišuje od té tradiční. Před samotnou aplikací je doporučeno omezit psychoaktivní substance a nejméně osm hodin držet půst. Kambo způsobuje výraznou reakci těla, a proto existují kontraindikace, které si uvedeme níže. Těsně před aplikací se pije čistá voda, dle doporučení průvodců 1–2 litry. Jelikož sekret vyvolává zvracení, je s vodou v žaludku čištění snazší. Z psychologického hlediska se doporučuje stanovit si záměr – položit si otázku, proč se vlastně chystám ceremonie zúčastnit, co si chci odnést.

Ono „setkání s medicínou“, jak se tomu říká ve slangu subkultury, vypadá dle tradice tak, že se tenkým dřívkem vypálí do kůže zpočátku tři až pět bodů, do kterých se pak postupně aplikuje čerstvý či sušený sekret. Body bývají nejtypičtěji na rameni či nad kotníkem, někteří průvodci však doporučují různá místa. Pravidelní účastníci ceremonií si někdy ranky nechávají vypálit do různých vzorů.

Ihned po sezení účastníci hlásí příbytek energie a produktivity, euforii, zbystření smyslů, pocity znovuzrození či omlazení a očistění.

Doporučuje se začít s aplikací výměšku do jednoho vypáleného bodu – to pro někoho může být dostatečně intenzivní zkušenost, druhý to ani nepocítí. Během desítek vteřin se látky ze sekretu dostanou do krevního a lymfatického oběhu. Nastupují první symptomy, které mohou být zpočátku příjemné a projevují se jako rozlévání tepla po těle, brnění a tlak v hlavě. Intenzita symptomů závisí na množství dávky a individualitě člověka. Následně symptomy sílí a může zrudnout pokožka, dočasně otéct obličej (někteří pak vzhled obličeje přirovnávají právě k žábě), objevuje se pocení, silné bušení srdce, nevolnost a zvracení či průjem, útlum, někdy svalové křeče.

Je-li potřeba, účastníci bývají po určité chvíli pobídnuti k vypití dalšího množství vody, na což tělo reaguje opětovným zvracením a dokončením čistícího procesu. Zvracení bývá považováno také za psychologickou očistu, což je známo i u rituálů s ayahuaskou. Nejintenzivnější forma nepříjemných pocitů odezní do třiceti minut a jen velmi vzácně přetrvává hodiny po intoxikaci.

Západní průvodci také pracují s dalšími „medicínami“ jako rapé či sananga. Věří, že tyto substance napomáhají procesu čištění. Často bývají ceremonie doprovázeny zpěvem rituálních písní. Kdo by se těšil na psychedelický prožitek, toho asi tato žabka zklame. Ve výměšku se nevyskytují psychedelické substance a vizuální halucinace se vyskytnout mohou, ale jen velmi ojediněle.

...

Pokračování článku najdete v Legalizace č. 63, která je právě k dostání v e-shopu Legalmarket.cz a na novinových stáncích. Stáhnout si můžete i elektronickou verzi magazínu nebo si ho za zvýhodněnou cenu předplatit a těšit se na pravidelné dárky a pohodlné dodání až domů.

Nahoru
Je vám více než 18 let?
Tak pojďte dál!