„Už jste se někdy předávkoval?“ ptá se potetovaného Amíka ruský reportér. „Mockrát. Párkrát už jsem málem umřel,“ odpovídá hvězda. Směje se jako náctka, která se přiznává, že si místo koly lokla koly s vínem. Interpret songů, u kterých se dobře pláče, se zanedlouho skutečně předávkoval — v arizonském Tucsonu na předposlední štaci svého celoamerického turné Come Over When Youʼre Sober. Tedy „Stav se, až budeš čistý“.
Na potkání rozdával fanouškům zlaté řetězy a říkal jim, jak je miluje. A oni by ho nejradši umačkali. Jeho oblíbenou drogou byl benzodiazepin alprazolam, známý pod značkou Xanax. V Arizoně je často k dostání naředěný fentanylem. No, naředěný… Fentanyl je padesátkrát silnější než heroin. Je ale levný, takže se pro zesílení účinků přidává do všeho možného. Fentanylové šmejdy se vyrábějí v Číně nebo Indii a do USA proudí také z Mexika. Za oběť efku padl rok před Peepem zpěvák Prince. Legendu popu by mladý rapper možná brzy dohnal, jeho fanoušci si to rozhodně myslí. Co do vzhledu, povahy, hlasu a umění chytlavé melodie ho srovnávají taky s Kurtem Cobainem.
Hip pop
Gustav Elijah Åhr se narodil prvního jedenáctý. Přes svou časnou smrt v jednadvaceti letech stihl natočit kolem tří set tracků a stát se jedničkou stylu emo rap. Jeho rodiče jsou oba harvardsky vzdělaní. Lisa Womacková je vysokoškolská pedagožka s irskoněmeckými kořeny, švédský otec Karl Johan Åhr je historik a pedagog. Z matčiny strany mají Harvard i prarodiče. Peepův dědeček John Womack je známý ekonom a historik povstaleckých hnutí Latinské Ameriky se specializací na Mexiko. Starší bratr Oskar zasvětil Gustava do muziky. „Když jsem se ptal, jak se má, vždycky říkal, že Lil Peep nic moc, ale Gus je v pohodě,“ prohlásil o bráchovi. Oskar žije s matkou Lizou a nedávno byl diagnostikován na autistickém spektru.
Jako malý byl Gustav roztomilý jako kuřátko, a tak mu matka začala říkat Peep. Z jeho rodného pensylvánského Allentownu se přestěhovali do Long Beach na ostrově Long Island ve státě New York. Matka v synech pěstovala zdravý despekt k autoritám, vždyť její otec ho vyučoval. Nebylo ale ke komu mít despekt. Liza byla spíš kamarádka a otec nebyl rodinný typ. Womacková se s ním rozvedla, když bylo hypersenzitivnímu Peepovi čtrnáct. Rozpadem vztahu svých rodičů trpěl. Jeho úzkosti a deprese se naplno provalily v šestnácti. „V dětství se mi přihodilo hodně divných sraček, které mi rozmrdaly mozek,“ prohlásil v duchu tradiční depresářské autosaturace.
„Právě teď nechci zemřít sám, ale přiznávám, že někdy jo.“
Rozmazlený a rozmrdaný Peep odmítal antidepresiva, protože se obával jejich antikreativních účinků. „Hudba je jediný způsob, jak dokážu vyjádřit svou bolest. Zachránila mi život,“ říkal. Stejně se o jeho hudbě vyjadřují i jeho fanoušci. Podobně jako třeba fanoušci melancholického folkaře Nicka Drakea, který zemřel v šestadvaceti na předávkování antidepresivem Tryptizolem. Hudba obou interpretů je tak krásně depresivní, že posluchačům umožňuje se tomuto stavu odevzdat. A tím se ho i zbavit. Jak říkal Jim Morrison: „Odevzdej se svému nejhlubšímu strachu. Ztratí sílu, smrskne se a zmizí.“
Instantně ulevující benzíky si Peep dopřával od raného mládí, respektive od dětství. Vozil se v „benzu“, jak je metaforizoval ve svých textech. Kromě lupání xanaxu hodně hulil, marihuanu uváděl jako svou nejoblíbenější drogu. Sedativní mix, ke kterému brzy přidal i opiátové pilulky, dodal jeho hlasu strhaný, světaznalecký tón. Matka ho k psychologovi nemohla dostat, a tak jen stoicky sledovala, jak synek vysedává ve svém pokoji s kámoši nebo svou dívkou Emmou, poslouchá hudbu a hulí jointy.
Polapená husa
Ve čtrnácti si nechal udělat na paži první tetování. Aby se na něj nemohla zlobit, zvolil jako motiv iniciály své matky. Jeho kamarádovi totiž rodiče zatrhli, aby se s ním vídal, protože jim připadal divný. Chlapce se to dotklo a rozhodl se opravdu divným stát. První obličejovou tetováží byla rozpůlená slza pod okem. Bral ji jako motivaci k hudební kariéře, protože tetovaná tvář byla podle něj stopkou normálnímu životu.
Nesnášel školu a všechny ty obyčejné lidi v ní. Střední dokončil online a v sedmnácti se poprvé zdejchl do kalifornského Los Angeles. To je v USA něco jako Praha. Město skvělých možností: drahé, ale živé. Brzy se vrátil domů se spoustou nové energie, odhodlaný stát se muzikantem. V prodejně s hudebninami zakoupil za osmdesát dolarů mikrofon, stáhnul program k tvorbě a mixování a připojil se na internet. Tak jednoduché to dnes je. Zavřel se v pokoji a brzy byl senzací serveru na sdílení hudby SoundCloud. Ze začátku si říkal Trapped Goose, tedy Polapená husa.
„Je mi jedno, co si o mně kdo myslí. Je mi jedno, co se se mnou stane.“
Jeho tématy byly drogy, rozchody, stresy, úmrtí blízkých a další morbidní mňamky. Vynášel tmu na světlo. Po čistě rapperských začátcích v sobě objevil smysl pro melodii a do rapování se rozezpíval, jen tak a capella, do beatů. Inspiroval se svou nejoblíbenější kapelou Red Hot Chili Peppers, rád měl taky punkpopové Green Day. „Ne prášky, ale vydávání hudby je na depresi ten nejlepší lék,“ prohlásil nadšeně po prvních úspěších. Dopamin internetového uznání si užíval na svém instagramovém profilu.
Featy na fetu
Brzy se seznámil i se starým dobrým pódiovým opojením. Na netu se sčuchl s losangeleskými rappery a ti ho přivítali na jeho druhém výletu do Los Angeles. Tentokrát se zdržel. Usadil se ve Skid Row, losangeleské čtvrti s největší koncentrací bezdomovců v USA. Skid Row se v angličtině užívá i jako obecný výraz pro chudinskou čtvrť. A Peep vyrazil za kamarády nejen z chudinské, ale i hodně mokré čtvrti. Střídal jejich gauče. V té době byly drogy součástí rapové kultury. Vedle tradičních schémat lásky a smrti se staly novým archetypem. Peep se do diskurzu s chutí zapojil. Drogovou adoraci v rapu zbrzdila až jeho smrt.
Do tempa se dostal v triu Schemaposse, pak si ho všimli kluci z kolektivu GothBoiClique a nabídli mu členství. Přestěhoval se k nim do squatu a tvořil tam v tvůrčím kvasu fetu a talentů. Nahrával nejrůznější featy, tedy kolaborace s jinými členy, které mu zaručily průnik do jejich fanouškovských základen, ve kterých pak řádil jako černá ruka. Na hudebníky i fanoušky působil jako magnet. Spolu s repertoárem se rozrůstala i tělesná galerie jeho tetováží, která stejně jako hudbu označoval za svou terapii. První koncert odehrál v arizonském Tucsonu. V tomto městě o pár let později vydechl naposledy v autobuse před vyprodaným klubem The Rock, který nedočkavě skandoval jeho jméno.
Každému vším
Z GothBoiClique (GBC) trávil nejvíc času s afroamerickým kokainistou Lil Traceym. Udělali spolu megahit „Witchblades“, který definoval šablonu Peepovy písně. Sebelítostivá sloka („Roztříštěná osobnost, jsem bipolární, myslím to dobře, ale půjdu do pekla“) přechází do hymnického, únikového refrénu („Kudly, kokain, GothBoiClique… kundy koukaj“). Za múzu označoval bývalku Emmu, se kterou to pořád neskončilo. Drogy, kariéra a psychické problémy je rozdělily.
„Hudba je jediný způsob, jak dokážu vyjádřit svou bolest. Zachránila mi život.“
Kromě kokainu brali molly neboli MDMA, ale i opiátová farmaka Oxycontin nebo Percocet. Na jednom koncertě Peep na závěr písně „Star Shopping“ prohlásil: „Tohle jsem napsal na heroinu v mámině ložnici.“ Long Island bylo už tehdy vyhlášené opiátové semeniště. Peep se nechal slyšet, že do Los Angeles tehdy podruhé přijel dope sick, tedy v absťáku. Bral kromě pilulí i onen zlovolný heroin? Nejen o tom se na sociálních sítích vedou emotivní debaty, jako by zemřel včera. Střetávají se v nich hárdkóroví rappeři, zasvěcení uživatelé drog, skalní fanoušci, tedy ti, kteří ho poslouchali už za života, ale i naplaveniny, které ho začaly poslouchat až přivábeny jeho smrtí. V roce 2019 do debaty přispěl dokument Everybodyʼs Everything (Každému vším), kde každý, kdo ho znal, sdělil svou zkušenost. Název filmu pochází z Peepových slov: „Chci být prostě každému vším.“
Smlouva s ďáblem
V létě 2016 se na scéně objevuje firma First Access Entertainment (FAE). Spadá do skupiny First Access, kterou vlastní britský miliardář ruského původu Len Blavatnik, jeden z nejbohatších lidí světa. Založil ji spolu se Sarah Stennettovou, která se zamilovala do Peepovy fotky a pojala hned úmysl ho ochraňovat. V té době už byl jasnou sázkou na budoucnost. Podepsal tříletý kontrakt, který jeho kolegové z GBC dnes nazývají smlouvou s ďáblem. Najednou byl za vodou, což prezentoval i ve svých textech, jak rapové klišé káže. „Ne jako ti druzí zmrdi, já z tebe udělám bohatou holku,“ flexil, tedy frajeřil.
Obvykle si nahrávací společnosti berou patnáct dvacet procent zisku, tady to bylo padesát na padesát plus copyright, tedy vlastnická práva. Za to třicet pět tisíc dolarů na ruku a šestitisícidolarovou měsíční gáži. A tři sta tisíc dolarů do nahrávání a túrování. Našli mu pěkný byt v Echo Parku, takže mohl vypadnout z přecpaného, chaotického squatu a nerušeně se věnovat hudbě. Chyba lávky, crew si vzal s sebou a nový byt brzy dostal stejné kulisy huličské komedie s bonusovými substancemi jako předchozí squat.
„Až umřu, budeš mě milovat.“
Na jaře 2017 odjel turné v Rusku, kde byl díky moci sociálních sítí mnohem známější než v USA. Po návratu mu FAE našli klidné místo v Londýně a udržovali jeho ledničku plnou. Peep se dal dohromady se svým raným idolem, gay rapperem iLoveMakonnenem. Nahráli spolu kolem dvaceti tracků. V té době udělal Peep bisexuální coming-out. Mnozí ho cení za to, že ukázal svou zranitelnost v opozici k obvyklému rapperskému machovství. Když vyšlo najevo, že rapper XXXTentacion zmlátil holku, Peep s ním zpřetrhal všechny kontakty. Když v roce 2018 vyšel jejich posmrtný feat, členové GBC urgovali fanoušky, aby ho neposlouchali. XXXTentacion zemřel ve dvaceti letech, dva roky po Peepovi, na střelná poranění.
Po anabázi v Londýně naordinovala FAE Peepovi další turné. On na něj ale vůbec neměl náladu. V Putinově království měl vyprodané haly, nemohl se v klidu ani projít po ulici. V září 2017 odehrál gigy v Londýně a Berlíně. Byl už tehdy i módní ikonou. Převlékal se čtyřikrát denně. Na molu, samozřejmě namol se objevil v Paříži a Miláně. Společensky unavený se najednou ocitl ve skromném, přecpaném autobusu, ve kterém křižoval Spojené státy a střídal malé kluby na Come Over When Youʼre Sober Tour. Možná měli turné pojmenovat spíš Overcome Tour (Překonej to).
Smrt jako značka
Liza Womacková podala v roce 2019 na FAE žalobu. Podle ní se zcela zmocnili života jejího syna, ale nestarali se o něj — nechali ho sjíždět po drogové spirále. Oni se brání, že šlo o manažerský vztah, žádný babysitting. Womacková napadla taky jejich nevýhodný kontrakt. FAE kontrovala žalobou na její osobu za prodej peepovského merche, na který mají díky jeho podpisu patent. Peep už byl dospělý, na druhou stranu byl na drogách, takže vlastně nemocný. FAE mu podle matky drogy zprostředkovávala a záměrně pěstovala jeho feťáckou image jako výnosnou značku. Problematická je v tomto směru hlavně Belinda Mercerová, která byla na poslední turné najata jako manažerka.
„Byla to pasačka. Držela nás v šachu drogama. Byli jsme její děvky. Byli jsme zasraný ketaminový děvky,“ říká Mackned, který spolu s Horse Headem a Fish Narcem na Peepovo přání jel turné jako předskokan. FAE s tím nesouhlasila, ale Peep na tom trval. Z jeho smrti tedy FAE obviňuje GBC. Podezřelý je hlavně Mackned, který přiznal, že měl během turné silný opiátový návyk a na každé zastávce sháněl dávku.
„Ať se na mě podívají teď, všechny ty bohatý děcka.“
Peep matce psal, že už to nezvládá, na druhou stranu si cestu užíval s instagramovou celebritou Arzayleou Rodriguezovou, která se k němu v autobuse připojila. Na koncertě v Los Angeles se přeplesklý opiátem oxykodonem omlouval publiku: „Sorry, znáte mě.“ Obecenstvo aplaudovalo jeho bezcílnému bloudění po pódiu. Na jiné štaci se za shovívavého úsměvu DJe a ovací publika vyzvracel do kýblu. Vzápětí přešel do extatického refrénu. Na Peepovy žádosti o uvolnění ze šňůry mu Mercerová odpověděla, aby se předávkoval xanaxem, že pak by vzniklou škodu uhradila pojišťovna. Těžko říct, zda to myslela vážně. Peep byl každopádně dost mimo, aby to tak vzal.
Jeho úzkosti rostly úměrně s rozkoší publika, které nad jeho dekadencí chrochtalo blahem. Den před smrtí postoval na Instagram video, jak si háže do úst šest xanaxů. Napsal k tomu: „Až umřu, budeš mě milovat.“ Vzkaz pro Emmu, Belindu, Arzayleu, publikum, každému a všem? Nikdo se nad tím nepozastavil, podobnými hláškami se jeho songy jen hemží.
V den své smrti se fotil s fanoušky před busem jako největší miláček. Jedna holka mu dala prášek a napsala kamarádce, že po něm bude hodně sjetý. Zda šlo o smrtící pilulku, není známo. Kamarádka zprávu zveřejnila a dívka se, lynčována veřejností, sama předávkovala před rokem. Peep pak čiloval se dvěma fanoušky v autobuse a nechal se prý slyšet: „Dneska je dobrej den. Ne každej den je dobrej, ten dnešní ale jo. Je mi fajn.“ Že by tušil svou smrt, nebo ji dokonce plánoval? Navzdory obecnému přesvědčení sebevrah vždy nebývá před svým činem v hluboké depresi, naopak často vidí světlo na konci tunelu a je mu právě líp. Kolem páté odpolední najednou začal klimbat, a tak ho fanoušci nechali být. Na odchodu upozornili posádku, ať ho zkontrolují, že je hodně mimo. Posádka to ale nebrala v potaz, prý to neříkali nijak alarmisticky.
Peep usnul s otevřenou pusou a hlavou zvrácenou nazad. Kolegové ho vyfotili a dali na Instagram. Hájili se pak, že bylo zhasnuto a Peep byl přikrytý. Nenapadlo je, že jeho chrčení není chrápáním, ale předsmrtnou agónií. Při dvou kontrolách sice nešel vzbudit, ale dýchal. Když ho šli probudit na koncert, už nedýchal. Publikum zatím bavili předskokani. Horse Head šel na stage už s vědomím, že je po Peepovi, ale nedal nic znát. Po vystoupení předskokanů pořadatelé publiku oznamují, že zbytek koncertu bohužel musejí zrušit. Na záznamu je slyšet poznámka fanouška: „Asi se předávkoval.“ Tak jasné to bylo. Před Rockem se pak odehrála spontánní tryzna.
Gustav Elijah Åhr
(1. listopadu 1996 v Allentownu — 15. listopadu 2017 v Tucsonu)
Narodil se v Pensylvánii, ale vyrůstal v Long Beach na Long Islandu ve státě New York. Rodiče spolu nežili, definitivně se rozvedli v jeho čtrnácti letech. Matka Liza Womacková vychovávala Gustava a jeho bratra Oskara v duchu nedůvěry k autoritám. V sedmnácti se Gustav poprvé vydal do Los Angeles. V roce 2015 vstoupil ve známost nahrávkou „Lil Peep Part One“, kterou zveřejnil online. Píseň „Beamer Boy“ zaznamenala velký ohlas. Lil Peep pokračoval ve stejném duchu několika dalšími amatérskými nahrávkami, až v říjnu 2017 vydal regulérní studiové album Come Over When Youʼre Sober pod vedením společnosti First Access. O dva měsíce později se na závěru stejnojmenného turné předávkoval silným opiátem fentanylem. V krvi mu našli dvojnásobek smrtelné dávky, potom mix dalších opiátů, xanax, kokain a trávu. V roce 2019 měl premiéru dokument Everybodyʼs Everything zabývající se nejasnostmi kolem jeho úmrtí. Ve stejném roce Peepova matka zažalovala First Access Entertainment za podporování jeho drogové závislosti. Jeho hudbu definují katatonické sloky, katarzní refrény a časté repetice. Texty jsou ze života mladé generace, kterou spojují a zároveň izolují nové technologie. Komunikační masmédia nepřestávají Peepa ani po jeho smrti dál a dál proslavovat. Vycházejí stále nové písně, stihl jich nahrát kolem tří set. Vydělává na tom jeden z nejbohatších lidí světa Len Blavatnik, vlastník First Access Entertainment — společnosti, které se Peep upsal, než se uspal.