Americký konopný aktivista a podnikatel Dion Markgraaff nečekaně zesnul 21. února ve věku 51 let. Během své pětadvacetileté dobrodružné kariéry proslul jako nesmírně pracovitý průkopník a vizionář. S dokonalou intuicí se vždy vrhal do nových sektorů konopného průmyslu, které vzápětí zažívaly veliký boom.
O konopí se zajímal již na vysoké škole v San Diegu, kde vystudoval politologii a historii. Konopí se dokonce stalo tématem jeho závěrečné práce.
Pochopitelně si pak oblíbil atmosféru liberálního Amsterdamu a v roce 1993 si tam otevřel obchůdek s produkty z technického konopí. Brzy se stal cennou spojkou mezi vznikajícím konopným průmyslem v Nizozemsku a Německu a prvními kalifornskými agroaktivisty. Jak vzpomíná Chris Boucher, výkonný ředitel společnosti Farmtiva: „V roce 1994 nám pomohl propašovat do výzkumného centra USDA semena technického konopí, tehdy ještě zakázané plodiny. Jen díky němu tak v Americe po padesáti letech vyrostla první pole konopí.“
Musíme vysvětlovat politikům, že konopí prospívá i psům. Politici totiž mají své psy a kočky raději než lidi.
První výdejna
Když bylo v Kalifornii v roce 1996 legalizováno léčebné konopí, Markgraaff se v naději, že přichází období historických změn, přesídlil zpátky a v San Diegu otevřel první výdejnu léčebného konopí. Za svůj konopný aktivismus však zaplatil vysokou cenu: patnáct let byl vláčen po soudech, dokonce mu bylo odebráno dítě. Nakonec raději uzavřel dohodu o přiznání viny, aby mohl opustit Spojené státy.
Od CBD ke konobetonu
Vrátil se do Evropy a začal se věnovat vznikajícímu CBD průmyslu, jenž tehdy neměl dobrou pověst ani mezi příznivci rekreace, ani mezi farmáři pěstujícími technické konopí. Historie mu však opět dala zapravdu. V roce 2016 se stal prezidentem společnosti HempMeds Mexico, která v Mexiku de facto představila kanabinoidní léčbu.
Vzhledem k sílící ekologické krizi se jeho zájem časem přesunul do oblasti konopného stavebnictví. Stal se viceprezidentem Americké asociace konopných stavitelů (USHBA) a propagoval využívání konopného betonu coby cesty k udržitelnému životu.
Malé pražské povídání
Při jedné z cest do Evropy se s ním před dvěma lety v Praze setkal náš šéfredaktor Robert Veverka. Při povídání o stavu konopářství u nás tehdy Dion vyjádřil své přesvědčení, že nemá smysl skuhrat, protože zrovna naše země má k dispozici sofistikovaná průmyslová zařízení, skvělé laboratoře a hlavně spoustu vzdělaných zkušených profesionálů i nadšenců. Sehnat investory je podle něj to nejmenší.
Jak vidíte budoucnost konopného sektoru?
Konopí je nejvýdělečnější plodina současnosti. Viděl jsem, že i u vás se v trafikách prodává šitózní CBD tráva za deset euro za gram! Už dnes se veškerá celosvětová produkce konopí s vysokým obsahem CBD každý rok dokonale spotřebuje. V okamžiku, kdy se CBD dostane do širokého povědomí a začnou ho přidávat do svých nápojů i velké společnosti jako Coca-Cola nebo výrobci piva, spotřeba CBD vzroste stonásobně. A co teprve až CBD konopím začneme krmit dobytek! Tím se ušetří i na lécích, to si bude umět spočítat každý chovatel.
Až CBD začnou přidávat do svých nápojů i velké společnosti, jeho spotřeba vzroste stonásobně.
Takže budoucnost vidíte růžově.
Konopí se jednoznačně dočká globální rehabilitace. Problém ale je, že jsme pod časovým tlakem, protože svět jde hodně rychle do háje. Tím, že konopí upíráme sobě, svým dětem a prarodičům, týráme sami sebe.
Ve spoustě zemí světa je ale konopí nadále považováno za nebezpečnou drogu.
Na legalizaci existuje úspěšný recept. Nejprve je potřeba hledat děti trpící chorobami, na které konopí pomáhá, a podpořit je i jejich rodiče. Mezi nimi se pak najde několik superhvězd, které dokážou dobře mluvit a úspěšně vystoupit v médiích. To funguje hodně dobře. Zadruhé musíme vysvětlovat politikům, že konopí prospívá i psům. Politici totiž mají své psy a kočky raději než lidi.
Konopná scéna je u nás poměrně roztříštěná. Naráží na sebe různé podnikatelské zájmy, někdy chybí i odbornost a vlastně vůle spolupracovat. Co s tím?
Když jsem měl v Amsterdamu obchod, nazval jsem ho CIA – Cannabis in Amsterdam, a jako logo jsme měli logo americké výzvědné služby, akorát místo nápisu United States of America tam stálo United Stoners of America – Spojení huliči američtí. To bylo naše motto.
Zdroj: hemptoday.net