Aktuální článek
Samotné CBD neovlivňuje řidičskou způsobilost

Samotné CBD neovlivňuje řidičskou způsobilost

  • Vědci z Lambertovy iniciativy dokázali, že CBD nemá žádný vliv na řízení motorových vozidel.

Naopak mírná intoxikace, kterou způsobuje malá dávka THC, pak odezní do pár hodin. Objev by mohl pomoci změnit zákony o bezpečnosti na silnici, velkou pomoc představuje ale i pro konopné pacienty.

CBD vs. THC vs. CBD a THC

Zásadní studie zabývající se dopadem CBD na schopnost řízení ukázala, že kanabidiol, dnes již v lékařství velice rozšířená látka, žádným způsobem neovlivňuje řidičskou způsobilost. Oproti tomu psychoaktivní THC ji v malých dávkách ovlivňuje minimálně a působí nanejvýš čtyři hodiny.

Studie proběhla pod taktovkou Lambertovy iniciativy pro kanabinoidní léčbu (Lambert Initiative for Canabinoid Therapeutics) při Univerzitě v Sydney. Provedena byla na Maastrichtské univerzitě v Nizozemsku a publikována v prestižním lékařském magazínu Journal of the American Medical Association.

Hlavní autor dr. Thomas Arkell shrnuje studii následovně: „Naše výsledky jako první na světě dokazují, že pokud je CBD podáno samo o sobě, nikterak neovlivňuje řidičskou způsobilost. To je pro pacienty, kteří CBD užívají nebo o léčbě za pomoci něj přemýšlejí, skvělá zpráva.“

V Austrálii i ve světě se léčba za pomoci konopných produktů těší čím dál tím větší oblibě. To znamená i větší množství produktů s CBD, které pacientům pomáhají s celou řadou onemocnění a potíží, jako je epilepsie, úzkost, chronická bolest nebo závislost. A celá řada dostupných produktů obsahuje kromě CBD i THC.

Konopí obsahující převážně CBD řidičskou způsobilost nijak neovlivnilo.

V rámci studie inhalovali účastníci odrůdy s různými poměry THC a CBD. Poté měli za úkol absolvovat dvě stokilometrové jízdy autem po dálnici za kontrolovaných podmínek, první čtyřicet minut a druhou čtyři hodiny po užití. Konopí obsahující převážně CBD řidičskou způsobilost nijak neovlivnilo, u konopí s THC nebo kombinací obou kanabinoidů bylo pozorováno mírné zhoršení po čtyřiceti minutách, po čtyřech hodinách už však nikoli. „Vzhledem k tomu, že se na celém světě pomalu, ale jistě zákony ohledně konopí mění k lepšímu, si jurisdikce mnohdy s řízením automobilu ve spojitosti s konopím nevědí příliš rady. Naše výsledky nabízejí klíčový náhled do toho, jak moc a jak dlouho ovlivňují různé odrůdy řidičskou způsobilost a mohou pomoci s vytvořením zákonů o bezpečnosti provozu na silnicích, a to nejen v Austrálii, ale na celém světě,“ komentuje dr. Arkell. „Bezpečnost na silnici je hlavní prioritou. Výsledky by měly vést k takovým zákonům, které budou založené na vědeckých důkazech a které nebudou znevýhodňovat konopné pacienty.“

U konopí s THC nebo kombinací THC a CBD bylo pozorováno mírné zhoršení způsobilosti k řízení po čtyřiceti minutách, po čtyřech hodinách už však nikoli.

Akademický ředitel Lambertovy iniciativy profesor Iain McGregor doplňuje: „Bylo nám ctí spolupracovat na studii s profesorem Janem Ramaekersem a jeho týmem. Zkoumání dopadu konopí na řidičskou způsobilost s takovou precizností a v prostředí skutečného světa je nesmírně důležité. Výsledky mají uživatele CBD produktů ujistit, že se nemusejí bát usednout za volant, a uživatele produktů s THC informovat o tom, jak dlouho by měli před řízením počkat.“

Metodika

V rámci studie byly šestadvaceti zdravým účastníkům podány čtyři různé odrůdy konopí, a to v náhodném pořadí a ve čtyřech různých situacích. Řidičská způsobilost každého z účastníků byla poté posuzovaná na stokilometrovém úseku dálnice za běžného provozu v automobilu se zdvojeným řízením a s instruktorem po ruce. Samotné měření bylo provedeno na Maastrichtské univerzitě za použití vědecky uznávané testovací metody, která spočívá ve zjištění směrodatné odchylky laterální pozice vozidla (neboli SDLP). Jde o index znázorňující, v jaké míře docházelo při řízení ke kličkování, vybočování a nadměrnému manévrovaní. SDLP se zvyšuje například pod vlivem alkoholu, ale i léčiv jako Valium nebo Stilnox.

Výsledky by měly vést k takovým zákonům, které budou založené na vědeckých důkazech a které nebudou znevýhodňovat konopné pacienty.

Jedna z odrůd obsahovala převážně THC, druhá převážně CBD a třetí kombinaci obou kanabinoidů. Čtvrtá odrůda fungovala pouze jako placebo a neobsahovala ani CBD, ani THC. THC bylo účastníkům podáno v množství dostatečném na to, aby pocítili silnou intoxikaci. K otestování vlivu jednotlivých odrůd na způsobilost za volantem museli řidiči podniknout dvě hodinové cesty po dálnici, jednu čtyřicet minut a druhou čtyři hodiny po podání.

„Vzhledem k rychle se měnícím názorům na léčebné i rekreační konopí se z řízení pod jeho vlivem stává velice důležitá, byť poněkud kontroverzní otázka veřejného zdraví,“ podotýká profesor McGregor. „Některé předešlé studie se touto otázkou sice již zabývaly, většina z nich však zkoumala kouřené konopí obsahující pouze THC (nikoli CBD) a přesné měření trvání účinků opomenula. Naše studie jako první na světě jasně ukázala, že CBD nemá na způsobilost k řízení automobilu žádný vliv, a zjistila, jak dlouho na řidiče THC působí.“

Zdroj: Cannabidiol (CBD) in cannabis does not impair driving, landmark study shows

Nahoru
Je vám více než 18 let?
Tak pojďte dál!