Naopak mírná intoxikace, kterou způsobuje malá dávka THC, pak odezní do pár hodin. Objev by mohl pomoci změnit zákony o bezpečnosti na silnici, velkou pomoc představuje ale i pro konopné pacienty.
CBD vs. THC vs. CBD a THC
Zásadní studie zabývající se dopadem CBD na schopnost řízení ukázala, že kanabidiol, dnes již v lékařství velice rozšířená látka, žádným způsobem neovlivňuje řidičskou způsobilost. Oproti tomu psychoaktivní THC ji v malých dávkách ovlivňuje minimálně a působí nanejvýš čtyři hodiny.
Studie proběhla pod taktovkou Lambertovy iniciativy pro kanabinoidní léčbu (Lambert Initiative for Canabinoid Therapeutics) při Univerzitě v Sydney. Provedena byla na Maastrichtské univerzitě v Nizozemsku a publikována v prestižním lékařském magazínu Journal of the American Medical Association.
Hlavní autor dr. Thomas Arkell shrnuje studii následovně: „Naše výsledky jako první na světě dokazují, že pokud je CBD podáno samo o sobě, nikterak neovlivňuje řidičskou způsobilost. To je pro pacienty, kteří CBD užívají nebo o léčbě za pomoci něj přemýšlejí, skvělá zpráva.“
V Austrálii i ve světě se léčba za pomoci konopných produktů těší čím dál tím větší oblibě. To znamená i větší množství produktů s CBD, které pacientům pomáhají s celou řadou onemocnění a potíží, jako je epilepsie, úzkost, chronická bolest nebo závislost. A celá řada dostupných produktů obsahuje kromě CBD i THC.
Konopí obsahující převážně CBD řidičskou způsobilost nijak neovlivnilo.
V rámci studie inhalovali účastníci odrůdy s různými poměry THC a CBD. Poté měli za úkol absolvovat dvě stokilometrové jízdy autem po dálnici za kontrolovaných podmínek, první čtyřicet minut a druhou čtyři hodiny po užití. Konopí obsahující převážně CBD řidičskou způsobilost nijak neovlivnilo, u konopí s THC nebo kombinací obou kanabinoidů bylo pozorováno mírné zhoršení po čtyřiceti minutách, po čtyřech hodinách už však nikoli. „Vzhledem k tomu, že se na celém světě pomalu, ale jistě zákony ohledně konopí mění k lepšímu, si jurisdikce mnohdy s řízením automobilu ve spojitosti s konopím nevědí příliš rady. Naše výsledky nabízejí klíčový náhled do toho, jak moc a jak dlouho ovlivňují různé odrůdy řidičskou způsobilost a mohou pomoci s vytvořením zákonů o bezpečnosti provozu na silnicích, a to nejen v Austrálii, ale na celém světě,“ komentuje dr. Arkell. „Bezpečnost na silnici je hlavní prioritou. Výsledky by měly vést k takovým zákonům, které budou založené na vědeckých důkazech a které nebudou znevýhodňovat konopné pacienty.“
U konopí s THC nebo kombinací THC a CBD bylo pozorováno mírné zhoršení způsobilosti k řízení po čtyřiceti minutách, po čtyřech hodinách už však nikoli.
Akademický ředitel Lambertovy iniciativy profesor Iain McGregor doplňuje: „Bylo nám ctí spolupracovat na studii s profesorem Janem Ramaekersem a jeho týmem. Zkoumání dopadu konopí na řidičskou způsobilost s takovou precizností a v prostředí skutečného světa je nesmírně důležité. Výsledky mají uživatele CBD produktů ujistit, že se nemusejí bát usednout za volant, a uživatele produktů s THC informovat o tom, jak dlouho by měli před řízením počkat.“
Metodika
V rámci studie byly šestadvaceti zdravým účastníkům podány čtyři různé odrůdy konopí, a to v náhodném pořadí a ve čtyřech různých situacích. Řidičská způsobilost každého z účastníků byla poté posuzovaná na stokilometrovém úseku dálnice za běžného provozu v automobilu se zdvojeným řízením a s instruktorem po ruce. Samotné měření bylo provedeno na Maastrichtské univerzitě za použití vědecky uznávané testovací metody, která spočívá ve zjištění směrodatné odchylky laterální pozice vozidla (neboli SDLP). Jde o index znázorňující, v jaké míře docházelo při řízení ke kličkování, vybočování a nadměrnému manévrovaní. SDLP se zvyšuje například pod vlivem alkoholu, ale i léčiv jako Valium nebo Stilnox.
Výsledky by měly vést k takovým zákonům, které budou založené na vědeckých důkazech a které nebudou znevýhodňovat konopné pacienty.
Jedna z odrůd obsahovala převážně THC, druhá převážně CBD a třetí kombinaci obou kanabinoidů. Čtvrtá odrůda fungovala pouze jako placebo a neobsahovala ani CBD, ani THC. THC bylo účastníkům podáno v množství dostatečném na to, aby pocítili silnou intoxikaci. K otestování vlivu jednotlivých odrůd na způsobilost za volantem museli řidiči podniknout dvě hodinové cesty po dálnici, jednu čtyřicet minut a druhou čtyři hodiny po podání.
„Vzhledem k rychle se měnícím názorům na léčebné i rekreační konopí se z řízení pod jeho vlivem stává velice důležitá, byť poněkud kontroverzní otázka veřejného zdraví,“ podotýká profesor McGregor. „Některé předešlé studie se touto otázkou sice již zabývaly, většina z nich však zkoumala kouřené konopí obsahující pouze THC (nikoli CBD) a přesné měření trvání účinků opomenula. Naše studie jako první na světě jasně ukázala, že CBD nemá na způsobilost k řízení automobilu žádný vliv, a zjistila, jak dlouho na řidiče THC působí.“
Zdroj: Cannabidiol (CBD) in cannabis does not impair driving, landmark study shows