Aktuální článek
Recenze na knihu Fenomén psychedelie

Recenze na knihu Fenomén psychedelie

• Vědcům z České republiky se podařilo protlačit experimentální výzkum psilocybinu na zdravých jedincích. Jaká je teorie psychedelik a co o prožitcích říkají účastníci výzkumu? Budeme vůbec těmto prožitkům někdy rozumět?

Zajímá vás, jak přesně vypadá „renesance“ psychedelického výzkumu v Čechách, o které se v poslední době tolik hovoří? V tom případě by vaší pozornosti rozhodně neměla ujít nová kniha pracovníků Národního ústavu duševního zdraví s názvem Fenomén psychedelie: Subjektivní popisy zážitků z experimentální intoxikace psilocybinem doplněné pohledy výzkumníků.

Jako hlavní autor této netradiční publikace je uveden psychiatr, neurovědec a jeden ze zakládajících členů České psychedelické společnosti (CZEPS) Filip Tylš, nicméně najdeme v ní i příspěvky jedenácti dalších výzkumníků z CZEPS, například vedoucího autora několika studií o konopí a dalších psychedelických látkách Tomáše Páleníčka (velký rozhovor s ním najdete v Legalizaci č. 19 – pozn. red.) nebo profesora Jiřího Horáčka, jenž sepsal doslov. Kniha je též opatřena originálními kresbami od malíře Otto Plachta.

„Trip reporty“

Nejdůležitějšími „autory“ je zde však čtrnáct účastníků experimentálního psilocybinového výzkumu, kteří se pod označeními TR01 až TR14 svěřují se subjektivními pocity z průběhu dvou psychedelických seancí i pozdější reflexí této zkušenosti. Kromě toho se v nejobsáhlejší kapitole s poměrně suchým vědeckým názvem „Experimentální intoxikace“ dozvíme i to, zda byl pozorovaným subjektem muž nebo žena, jaký byl jejich věk, povolání, množství podaného psilocybinu a zda měli předchozí zkušenost s psychedeliky. Vedle subjektivního pohledu na věc najdeme vždy i objektivní hodnocení sezení z pera výzkumníků přítomných na seanci.

„Tuto kapitolu lidského poznání teprve začínáme odhalovat, a není vůbec jisté, zda někdy dosáhneme plného pochopení.“ – Filip Tylš

Co se týče samotného designu, píše k němu Tomáš Páleníček následující: „Naše studie je koncipována tak, že se skládá ze dvou větví. V jedné větvi jsme se zaměřili především na sledování účinků pomocí elektroencelografie (EEG), ve druhé větvi jsme měřili změny v mozkové aktivitě v magnetické rezonanci (…) V každé z těchto větví dobrovolníci dostali jednak psilocybin a jednak placebo, přičemž nikdo, ani dobrovolník, ani výzkumníci dopředu nevěděli, zda dostanou aktivní substanci, či ne.“

Filip Tylš – hlavní autor publikace

Určitě stojí za zmínku, že ze čtrnácti účastníků, jejichž „trip reporty“ v knize najdeme, nešlo pouze v pěti případech o psychology nebo psychiatry, přesto „většina považovala zážitek za jeden z nejintenzivnějších a nejvýznamnějších ve svém životě“.

Teorie psychedelik

V první části nazvané „Teorie psychedelik“ představují odborníci z Národního ústavu duševního zdraví problematiku látek měnících vědomí jak z pohledu současné vědy a medicíny, tak celospolečenského. Jedná se o poměrné krátké a výstižné kapitoly sepsané členy nastupující generace českých výzkumníků sdružujících se v CZEPS, při jejichž čtení se na mysl dere otázka, zda právě tito akademičtí psychonauté budou těmi, kdo dokáže plně navázat na slavnou éru československého výzkumu psychedelik z šedesátých let 20. století pod vedením takových legend jako Stanislav Grof, Milan Hausner nebo Miloš Vojtěchovský.

Dlouhá cesta před námi

„Tuto kapitolu lidského poznání teprve začínáme odhalovat, a není vůbec jisté, zda někdy dosáhneme plného pochopení,“ upozorňuje hned v úvodu knihy Filip Tylš. Podobných klinických výzkumů budou muset ještě proběhnout desítky, než budou vědci schopni přesně popsat působení enteogenů na duši člověka, a určit jasná pravidla pro jejich užívání. Ostatně i z toho důvodu jsou podobné pokusy označované jako experimentální a jejich výsledky jsou interpretovány i samotnými autory velmi opatrně.

Na druhou stranu není těžké vysledovat v těchto výzkumech jistý „vzorec“, ať už se bavíme o prvních pokusech z šedesátých let anebo o současném boomu psychedelického bádání nejen u nás, ale i ve Spojených státech a dalších zemích. Naprostá většina účastníků bere psychedelickou zkušenost jako pozitivní a často i naprosto zásadní pro svůj duchovní rozvoj a pohled na svět – v kladném smyslu slova. A to ostatně potvrzuje i nejnovější práce českých psychedelických badatelů.

Fenomén psychedelie – Filip Tylš a kolektiv

dybbuk, Praha 2017, 1. vydání

251 Kč