Aktuální článek
Rozjezd rekreační legalizace v Kanadě: Za rok 2020 se prodalo dvakrát více konopí než předchozí rok

Rozjezd rekreační legalizace v Kanadě: Za rok 2020 se prodalo dvakrát více konopí než předchozí rok

Redakce
  • Kanada ekonomicky profituje z legalizace konopí.

Díky loňskému rekordnímu roku se kanadský konopný průmysl těší trojcifernému růstu. Dohromady se prodalo konopí za více než 2,6 miliard kanadských dolarů, což je v přepočtu přes 45 miliard korun.

Podle nové analýzy analytické společnosti Brightfield Group s názvem „Kanadský trh s konopím“ se na něm podílely především následující faktory:

  • Vyšší počet kamenných obchodů – zejména v Ontariu, Britské Kolumbii a Quebecu;
  • Rozšíření e-shopů s možností vyzvednutí zboží na pobočce (neboli tzv. „click-and-collect“);
  • Ceny, jež mohly konečně konkurovat černému trhu;
  • Schopnost obchodníků přizpůsobit se pandemii, což růst i přes bezprecedentní sérii lockdownů a uzavírání obchodů nesmírně podpořilo.

Vzestup značek s dobrým poměrem cena a výkon

Se stále rozmanitější paletou produktů a snižujícími se cenami se na kanadském konopném trhu objevila celá řada značek, které nabízejí kvalitní produkty za velmi přijatelné ceny.

A právě díky nižším cenám došlo k hromadnému přechodu zákazníků z černého trhu na ten legální.

Kanadský trh zaznamenává obdivuhodný růst, u rekreačního konopí se v roce 2020 jednalo o 118 procent a letos lze očekávat narůst o dalších 60.

Kromě pravidelných uživatelů se však legální trh těšil i přílivu zcela nových zákazníků. Díky nižším cenám se totiž lidé daleko méně bojí konopí vyzkoušet a vnímají to jako menší závazek.

Vedoucí mezinárodního výzkumu v Brightfield Group Jamie Schauová okomentovala nová zjištění následovně: „Kanadský trh zaznamenává obdivuhodný růst, u rekreačního konopí se v roce 2020 jednalo o 118 procent a letos lze očekávat narůst o dalších 60. Rychlý růst rovněž představuje pro legální konopí novou éru, která přináší nejen neustále se vyvíjející produkty verze 1.0 (sušina jako taková) a 2.0 (například produkty určené k jídlu, koncentráty atd.), ale zároveň přivádí na dodavatelský řetězec čím dál tím sofistikovanější a strategičtější konkurenty, a nakonec i rozmanitější a náročnější zákazníky.“

Zákazníci na prvním místě

Dalším významným trendem roku 2020 byl záměr kanadských licencovaných výrobců zlepšovat kvalitu produktů, branding a také zvyšovat spokojenost uživatelů. Díky tomu vnímali lidé jednotlivé značky pozitivněji a byli jim věrnější, píše se v analýze.

Výzkumníci zároveň ujišťují, že podobný trend lze očekávat i v další fázi zavádění nových produktů na trh.

Díky nižším cenám došlo k hromadnému přechodu zákazníků z černého trhu na ten legální.

Značky se budou svými nabídkami a reklamou snažit oslovit rozmanitější cílovou skupinu uživatelů – u toho však budou muset ve svých inovačních snahách balancovat mezi dodržováním zákonů a kvalitou, kterou bude vyspělejší trh dozajista vyžadovat.

S vyvíjejícím se trhem budou společnosti rozšiřovat partnerskou spolupráci a bude docházet i k jejich slučování. Díky vzájemné spolupráci budou schopny zefektivnit výrobu a naplno využít své silné stránky, díky čemuž bude o něco snazší se na takto přeplněném trhu prosadit.

Konkrétní čísla

Analýza Brightfield Group přináší následující poznatky:

  • Obrat z prodeje konopí pro dospělé významně vzrostl, a to zhruba z 1,2 miliard kanadských dolarů v roce 2019 na 2,6 miliard dolarů v roce 2020.
  • Do konce roku 2021 je očekáván nárůst o dalších 60 procent.
  • Významným katalyzátorem růstu v roce 2020 bylo otevírání nových obchodů a snižování cen, a to především v lidnatých provinciích Ontario a Britská Kolumbie.
  • Bleskovým tempem dochází k uzavírání nových partnerství a k fúzím společností – zejména jde o partnerství mezi kanadskými komanditními společnostmi a americkými značkami.
  • Značkám nabízejícím přijatelné ceny (zejména co se květů týče) se nadále daří dobře, neboť právě konkurenceschopnější ceny přilákaly na legální trh celou řadu dlouholetých uživatelů a způsobily růst v poptávce.
  • Ke konci roku skokově vzrostl prodej nápojů s obsahem THC, přestože se celkově jednalo v tomto směru o nevýrazný rok. Tržní podíl nápojů v Kanadě podle Brightfield Group do roku 2026 vzroste o 7 procent.

„Těšíme se, až budeme pozorovat, jak se trh nadále vyvíjí a prostřednictvím otevírání nových obchodů a snižování cen zpřístupňuje konopí širší skupině kanadských zákazníků a také jak se sympatické značky a produkty nadále rozšiřují,“ uzavírá Schauová.

Zdroj: Canada Cannabis Sales Doubled In 2020, Hitting $2.6 Billion: Here’s What’s Next

Nahoru
Je vám více než 18 let?
Tak pojďte dál!